Borítókép: A Fehér a mi Zsuzsink - Avagy hogyan találtuk meg a számunkra tökéletes családi autót? Forrás: Magyar Suzuki Zrt.

A Fehér a mi Zsuzsink - Avagy hogyan találtuk meg a számunkra tökéletes családi autót?

Miért választottunk Suzukit és milyen típusát családi autónak? És mit érdemes tudni a márkáról, valamint az Esztergomban található, idén 30 éves Magyar Suzuki Zrt.-ről? Tollat, vagyis billentyűzetet ragadtam és megírtam nektek.

Emlékszem a napra, amikor a Mamámék lecserélték az autójukat. Sok évnyi Trabantozás után egy gyönyörű, vadiúj Suzuki Swift állt az udvaron. 1998-at írunk, szóval kedves olvasó, lelki szemeid előtt egy akkori modellt láss.

Olyan gyönyörű volt, metálzöld színű, emlékszem, milyen csodálatosan csillogott a napfényben.

Ez a miénk lesz? Nekünk vettétek? – kérdeztem a nagyszüleimet, akik csak nevettek és mondták, hogy nem, ez az övék, de azért is vették, hogy ebben tudjanak értem és a testvéremért majd feljönni Budapestre és szállítani minket bárhova, ahova csak szeretnénk.

Így is volt, a kis Zsuzsival (így neveztük el) mentünk is mindenfele. Kényelmesen elfértünk benne mi, a két unoka és a nagyszülők. És nagyon büszkén utaztunk benne. Sokáig csak álmodoztam róla, hogy egy nap majd nekem is ilyen szép autóm lesz, mint a Mamámék Zsuzsija.

Aztán teltek, múltak az évek, és ahogy Zsuzsi is gyűjtötte az éveket, no meg a kilométereket is, úgy én is idősebb lettem. Már majdnem elérkezett a pont, hogy megörököljem a Suzukit, amikor végül egy baleset miatt Zsuzsi használhatatlan lett. Ki kellett vonni a forgalomból. Akkor még nem jött el a mi időnk ahhoz, hogy nekünk is legyen egy Zsuzsink.

Pár évvel később aztán, amikor már jócskán tapostam felnőtt éveimet, olyannyira, hogy már a második gyermekemnek is életet adtam, autót kellett vennünk. Egy nagyobbat. És újat. Két pici gyerkőc mellé muszáj volt egy olyan autó, amiben bízunk, amire számíthatunk, úgy rövidebb, mint hosszabb utakon. (Nem is csalódtunk még benne, sosem).

Sokáig tanakodtunk a férjemmel, sok féle autót megnéztünk. Ez túl nagy, nem fogok tudni parkolni vele. Egy túl pici, nem fér el a csomagtartóban még egy babakocsi sem. Ez meg iszonyat drága, ezt nem engedhetjük meg magunknak.

Aztán jött a Fehér. Nekünk nem Zsuzsink van, nekünk Fehérünk van. :D Így nevezték el a gyerekeink az SX4 S-CROSS-t, amit aztán választottunk. Azonnal beleszerettem a külsejébe – nő vagyok, elsőre autót a külseje alapján választok. :D A belseje, tudása és extrái pedig a non plusz ultrák voltak. Az okoskijelző, a tolatókamera, az emelkedőn való indulás segítő és még sorolhatnám, mennyi dolgot tud a mi Zsuzsink, ami miatt szinte a szalonba lépés után rögtön úgy néztünk össze a férjemmel, hogy tudtuk, ez lesz a mi autónk.

És akkor még nem is tudtam, amit ma már igen, hogy 1991 tavasza óta van Magyar Suzuki Zrt., aminek létrehozásával 50 év kihagyás után indult újra a magyarországi autógyártás, Esztergomban.

Igen, jól számolod, ez azt jelenti, hogy a vállalat pont idén ünnepli a 30. születésnapját. A vállalat, amely több ezer diáknak és frissdiplomásnak, mérnöknek, informatikusnak és betanított munkásnak biztosít munkalehetőséget.

Ennek apropóján összegyűjtöttem 10 olyan dolgot, amit nem sokan tudnak róluk, pedig szerintem nagyon érdekes! Lássuk ezeket!

1. Az elmúlt 30 évben 3,6 millió Suzuki készült Esztergomban. Ha ezt a 3,6 millió autót sorba állítanánk egymás után, egy 14.306 km-es kocsisor lenne, ami azt jelenti, hogy az esztergomi Suzukitól elérnénk egészen a japán anyacég Hamamatsuban található üzeméig. Sőt, még a visszautat is megkezdhetnénk.

2. Míg 1992-ben egész évben 1000 Suzuki gépjármű készült Esztergomban, ma egy nap alatt gördül le átlagosan 700 autó a gyártósorról.

3. Az első autót 3 napig gyártotta a cég, ma 1 nap alatt készül el egy jármű.

4. Vitarából készítették eddig a legtöbbet (közel 700.000 db), ezt követi az SX4 (hozzávetőlegesen 500.000 db), a dobogó harmadik fokán pedig a Suzuki első hazai gyártású autója, az első generációs Swift szerepel (több mint 465.000 db).

5. Ahogy az elsőt is, úgy a legtöbb modellt is metálszürke színben gyártották, több mint 464.000 darabot. Ezt a fekete követi 418.000 darabbal, majd az ezüst, 413.000 darabbal.

6. Az első generációs Swifteknél még kézzel szerelték össze az autókat, mindössze 4-10 robot segítette a termelést a hegesztőüzemben. Mára viszont minden ponthegesztést robotok végeznek, összesen 770 robot végzi a Vitarák és az SX4 S-CROSS-ok gyártását, immáron hibrid változatban. És a robotok mellett 2.800 ember dolgozik a gyárban.

7. A suzukisok olyan becenevekkel illetik a különféle alkatrészeket, mint kacsa (főfékhenger), búvárszemüveg (kilométer óra burkolata), medvetalp (taposó a vezető, illetve anyósülés előtt a kerékjáraton), vipera (csomagtérajtó kitámasztó balancer). De úgynevezett Batman köpenyt is használnak, ez az autó első lökhárítóját védő köpeny.

8. 28 olyan kolléga van jelenleg a Magyar Suzuki kötelékében, aki az összes esztergomi Suzuki gyártásában közreműködött akár a gyártósoron, akár az irodában végzett munkájával.

9. A kezdetek óta a teljes gyártás 86 százaléka került exportra 5 földrész 123 országába.

10. Partnereinek, beszállítóinak, valamint 80 tagú országos márkakereskedői és szerviz hálózatának köszönhetően hozzávetőlegesen 10.000 ember megélhetéséhez járul hozzá a Magyar Suzuki. (Az üzemegység megalakulásakor 250-en vettek részt közvetlenül a gyártásban, mára hozzávetőlegesen 2.300 ember.)

A Magyar Suzuki Zrt.-t a LinkedIn-en ITT találhatod!

Itt pedig egy videót nézhetsz meg a 30 éves Magyar Suzuki Zrt.-ről: