Hogyan győzd le a szűnni nem akaró fáradtságot?

fáradtság,alvás,tavasz
Forrás: GettyImages

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

N

Nyolc órát alszol éjszaka, mégis egész nap ásítozol? Néhány apró trükk segít, hogy álomszuszék üzemmódból energikusba kapcsolhass.

Ez a cikk az Éva magazin egyik korábbi számában jelent meg először.

A krónikus fáradtság tipikus oka a mozgásszegény életmódban és az elégtelen táplálkozásban keresendő. Több kutatás is igazolta, hogy azok, akik mozogni kezdtek (hetente néhány alkalommal végzett könnyű sportra gondolj), hat hét után energikusabbnak érezték magukat. Mellesleg akik rendszeresen tornáznak, azok jobban is alszanak – nem hosszabb ideig, de pihentetőbben.

Kávé nélkül napközben is elképzelhetetlen az életed? A koffein blokkolja az agyban az adenozint, azt a vegyületet, amely többek között a szervezet ébren tartásáért felel nappal, és az elálmosodásért este. Ha nemcsak reggel, de kevesebb, mint hat órával lefekvés előtt is fogyasztasz kávét vagy energiaitalt, az befolyásolja az alvásod minőségét. Kutatások szerint a kávét nem fogyasztók kevésbé ébrednek fáradtan reggel.

Eleget iszol napközben? Egy tanulmány kimutatta, hogy ha 1,5 százalékkal csökken a szervezetünk hidratáltsága, az megnehezíti a koncentrálást. A vérünk sűrűbbé válik, így a tápanyagok és az oxigén lassabban jutnak el a szerveinkhez, az izmainkhoz. A 2 százalékos csökkenésre már szomjúság figyelmeztet. Azt mondják, ha a nap folyamán megiszol nyolc pohár vizet, nagy baj nem lehet. Ha a vizeleted halványsárga, akkor oké. Ha sötét, akkor ideje lehajtanod egy nagy pohár vizet!

A lefekvés előtt fogyasztott alkohol nem könnyíti az elalvást, és reggel sem fogod tőle jól érezni magad. Egy kutatásban kimutatták, hogy az alkoholt nem fogyasztók gyorsabban álomba merültek, és mélyebben aludtak, különösen az éjszaka második felében. Az alkohol csökkenti a REM fázisok hosszát.

Tartsd magad a napi ritmusodhoz. Érdemes hétvégén is a szokott időben felkelned. Viszont ha teheted, iktass be napközben egy húszperces szunyókálást: aranyat ér!

Ha éjjeli bagoly típus vagy – mint a népesség 20 százaléka –, akkor peched van abból a szempontból, hogy a 9-től 5-ig munkába járós rendszert nem neked találták ki. Ezt hívják szociális jet lag-nek: mintha nem a megfelelő időzónában léteznél. Próbáld ki ezt: készíts este az ágyad mellé egy pohár vizet, és két koffeintablettát. Állítsd be az ébresztést fél órával korábbra, mint ahogy kelned kellene. Amikor csörög az óra, félálomban vedd be a tablettákat, állítsd be az órát 30 perccel későbbre, és nyugodtan aludj vissza. Mire az óra megszólal, neked már nyitva is lesz a szemed, friss leszel az addigra felszívódott tablettáktól, nem folyik el az időd az ébredezésre. Csak arra figyelj, hogy utána koffeinmentes kávéval kezdd a napot.

Előfordulhat, hogy az állandó fáradtságérzet mögött egészségi probléma – például pajzsmirigy-rendellenesség vagy cukorbetegség – áll: ezt ellenőriztesd az orvosoddal.


7 tea, amivel elűzheted a tavaszi fáradtságot

Nézd meg a galériánkat>7 kép
7 tea, amivel elűzheted a tavaszi fáradtságot
Olvasd el ezt is!

AsapSCIENCE

Tovább olvasok
Kép
Bizony, a korai vacsi sokat segít, ha fogyni szeretnél

A korai vacsora igazán egészséges dolog: nem csak a fogyásban segít sokat, de a vércukorszintre is remek hatással van!

Kép
12 tipp, hogyan lehetne jobb evő a gyereked

Csak ezt az egy kis szelet paprikát kóstold meg! Nézd csak a Mami hogy szereti a paradicsomot, a kedvemért edd meg ezt a pici darabot! Te is minden egyes alkalommal megküzdesz a gyerekkel, hogy bele tudj csempészni egy kis zöldséget, netán valamilyen újdonságot az étkezésébe?

Kép
Napi horoszkóp július 5.: A Bikák változás előtt állnak, az Ikrek pozitív visszajelzéseket kapnak

A hét utolsó napján se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok ismét izgalmas üzeneteket tartogatnak!

Kép
Hogyan védd ki az öt leggyakoribb nyári gyerek sérülést, avagy ami mindig legyen az útipatikában

A statisztikák szerint nyáron mindig megnő a sérülések, apró balesetek száma. Leégés, rovarcsípés, fülgyulladás vagy bokaficam? Így védhetitek ki! A szakértő pedig elmondja, mi legyen mindig veletek, ha strandolni, kirándulni mentek vagy vízpartra utaztok.

Kép
A nem, az nem, akkor is, ha egy kis ember mondja

Azt mondják minél több emléked van a gyerekkorodból, annál szebb volt ez az időszak. Az agy tudatosan “töröl” (vagyis mélyebb szintekre raktároz) védve ezzel bennünket a negatív emlékektől.

Kép
Napi horoszkóp július 4.: az Ikrek elvakultan küzdenek valamiért, az Oroszlánok készen állnak a továbblépésre

Ma se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok hétvégére is izgalmas üzeneteket küldtek!

Kép
Környezettudatos és magyar termék? A legjobb párosítás

Ha környwezetbarát termékeket vásárolsz, válaszd elsősorban a hazai márkákat!

Kép
6 sikeres művész, aki testi hibával küzdött

Amikor művészekre gondolunk, legtöbbször a kreativitás, az egyéni látásmód, a víziók jutnak eszünkbe. És miközben az is megfordul a fejünkben, hogy a siker mindig kemény, szívós munka eredménye, hajlamosak vagyunk a művészeket - és általában a híres embereket - zseniknek látni, akik nem hasonlítanak a hétköznapi emberekre, pláne nem saját magunkra. Fogadni merek, hogy nem is sejted, milyen sok világhírű művész van, akik nemcsak nagyon tehetségesek voltak, hanem valamilyen testi nehézséggel is meg kellett küzdeniük.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem