Mennyit kell foglalkoznod a gyereked házifeladatával?
Ez a cikk a Gyereklélek magazinban jelent meg először.
Minden az olvasással kezdődik
„Egy óra leckeírás a napköziben és otthon kb. még 10–15 perc hangos olvasás – ennek 1-2. osztályban elégnek kell lennie – mondja Mihály Orsolya fejlesztő-pedagógus. – Az olvasásgyakorlás nagyon fontos. Nézzünk meg egy átlagos harmadikos környezetismeret-tankönyvet: csupa szöveg. Egy gyengébben olvasó gyerek nagy hátrányba kerül a jól olvasókkal szemben: neki egy óra, mire két oldalt elolvas – és akkor még nem vette elő a munkafüzetét. Egy korán elkezdett, jól felépített terápiával segíthetünk neki.”
„Amit mindig kérünk a szülőktől: az esti meseolvasás, amíg a gyerek maga el nem kezd olvasni a saját kedvére. Ez a szülői foglalkozás minimumszintje. Ezen kívül iskolában másfél óra, iskola után is másfél óra játék lenne optimális, lehetőleg szabad levegőn. Ha ez adott, akkor lehet bármi másról, pl. különóráról vagy otthoni gyakorlásról beszélni. Ha a gyereknek naponta órákat kell foglalkoznia otthon a tanulással, nincs ideje kikapcsolódni, akkor segítséget kell kérni a pedagógustól, szakembertől. Végső esetben pedig érdemes olyan iskolát keresni, amely lassabb tempóban halad, ahol több idő jut egy gyerekre.”
A 2009-es PISA-felmérés adatai szerint heti négy óránál több otthoni tanulás már csak elhanyagolható mértékben javítja az iskolai teljesítményt. A 15 éves magyar diákok több mint heti hat órát töltenek házi feladat-készítéssel.
Játsszuk azt, hogy tanulunk
„A napközin túl is szükség van a szülő segítségére, főleg harmadiktól. De hangsúlyozom, sokféleképpen lehet tanulni – teszi hozzá Steinné Zagyvai Ildikó alsó tagozatos tanító. Az nem jó, ha leülnek a szülők, és nyaggatják a gyereket a füzet fölött.