Az ötmásodperces szabály, amely egyszer és mindenkorra véget vet a halogatásnak

Az ötmásodperces szabály, amely egyszer és mindenkorra véget vet a halogatásnak
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

F

Folyton csak tolod magad előtt a kisebb-nagyobb elvégzetlen feladatok garmadáját? Pedig lehet, hogy csak öt másodpercen múlik.

Te is a mindent az utolsó pillanatra hagyás krónikus betegségében szenvedsz? Eleged van a határidők surranó hangjából, ahogy elhúznak a fejed fölött (hogy Douglas Adamst idézzük), a meetingekből, újabb és újabb plusz feladatokból, a reménytelen érzésből, ami akkor kerít hatalmába, amikor Annyi A Dolog, Hogy Azt Se Tudod, Mibe Fogj? És ezért inkább kimész mosogatni, mert annak legalább Azonnali Látható Eredménye van, aztán még gyorsan átrendezed a fűszerpolcot vagy elolvasol egy fejezetet a kedvenc könyvedből… És kész, el is kapott a halogatásörvény!

A halogatás tényleg olyan, mint a mocsár, nehéz szabadulni belőle. Szerencsére instant megoldást ajánl nekünk a prolémára a CNN újságírója, Mel Robbins a The 5 Second Rule (Az ötmásodperces szabály) című önsegítő bestsellerében. Pontosan azt, ami a címben is szerepel: amint megkapod a feladatot, azonnal reagálnod kell rá, méghozzá öt másodpercen belül, mielőtt az elmédet hatalmába kerítené a halogatás pestise.

Ez az ötmásodperces technika segít abban, hogy eleve kizárd az agyadból az olyan halogatásmágneseket, mint a kételkedés, a félelem vagy más, a teljesítményt debilizáló érzelmek.

Ha jól végzed a dolgod, az öt másodpercből 5 perc, 5 óra, majd 5 nap lesz, egészen addig, amíg észre sem veszed, és már meg is oldottad a feladatot.

Persze ha ez ilyen egyszerű lenne, akkor nem tudott volna Robbins egy egész könyvet megtölteni vele. Ha például egy gyereket látunk a medencében kapálózni, akkor gondolkodás nélkül utánaugrunk, hogy kihúzzuk a vízből. Az úszni nem tudó gyerek látványa az érzelmeinkre hat. Ilyenkor nem állunk meg elemezgetni, hogy milyen mély a víz, milyen hideg stb., hanem ugrunk.

A legtöbb feladat azonban az agyunk racionális szektorait használja ki. Az esetek nagy részében tehát, amikor leülünk elvégezni a munkánkat, akkor felmérjük, az milyen részfeladatokkal jár. Például ha vacsorát készülünk főzni, akkor előbb végiggondoljuk, mit szeretnénk, aztán elolvassuk a receptet, felmérjük a konyhában, milyen hozzávaló van otthon és így tovább. Nem azzal kezdjük a feladat elvégzését, hogy felteszünk egy fazék vizet főzni. Ez tehát egy lassú, lépcsőzetes folyamat, ami szükségszerűen halogatást és stresszt vált ki (mi van, ha nem sikerül? mi lesz ezalatt a többi feladattal), és ezek megnehezítik a munka elvégzését.

A megoldás abban rejlik, hogy a bizonytalan fázisokat tudatosan kell kiiktatni a gondolkodásunkból azáltal, hogy az agyunk megfelelő szektorait „hozzuk helyzetbe”. Képesek vagyunk arra kondicionálni az elménket, hogy a fontos részekre fókuszálunk és tudjuk, hogy képesek vagyunk belevágni öt másodpercen belül.

Néhány apró tipp, hogy semmi se térítsen vissza a halogatás felé:

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 tipp, hogy ne halogass tovább, hanem hatékonyan elvégezd a rád váró feladatokat
Tovább olvasok
Egyszerű, gyors vacsorák és borpárjaik

Sajnos véget ért a nyár, újra visszaáll minden a régi kerékvágásba. Rövidülnek a szabadban tölthető időszakok, elkezdődik a suli, vele együtt pedig beindulnak a kapkodós, rohanós hétköznapok, amikor későn hazaérve már se kedvünk, se időnk nincs bonyolult vacsorák elkészítéséhez. Pedig szívesen ennénk valami finomat, és innánk hozzá „nyugiban” egy pohár bort. Jó hírünk van: nem csak a bonyolult, drága alapanyagokból, hosszasan készülő ételekhez passzolnak a borok, de bizony akár egyszerű és gyors főzelékhez, krémleveshez, tészta- és egytálétekhez is.

Amit eddig tudni lehet a New York-i klímacsúcsról és lehetséges kimeneteleiről

2019. szeptember 23-a, hétfő világtörténelmi jelentőségű nap lehet – vagy nem? António Guterres ENSZ-főtitkár mindenesetre nagyon komoly elvárásokkal készül a klímacsúcsra.

Legalább mi, anyák tartsunk össze: négy tipp a mom-shaming ellen

Felfoghatatlan, hogy adhat neki cumit az első sírásra! Neked csak császárral sikerült? Ó, de kár... Nem szabadna ennyit ülnie a tévé előtt egy ekkora gyereknek. Ti már esztek gyümölcsöt? Az enyém egy éves koráig csak anyatejet kapott. Miért nem veszed föl, tíz perce sír…

A mozgásszervi betegségek komplex gyógyítása

Szinte mindenki megtapasztalja életének valamelyik szakaszában, vagy akár hosszú távon is a nyakfájás, hátfájás, derékfájás, térd vagy csípőfájdalom, illetve a különböző sportolással összefüggő mozgásszervi fájdalmak (pl. teniszkönyök, golfkönyök) kínjait.

Otthonunk védelme biztonsági ajtóval

Otthonunk, családunk és értékeink védelme elsődleges az életünkben. Szeretnénk ezt a nyugalmat és biztonságot akkor is érezni, ha lakásunkban tartózkodunk és akkor is, ha távol járunk lakóhelyünktől.

Kérdések, amiket fel kell tenned a karrierváltáshoz

És csak az őszinte válaszok segítenek.

Stresszesen, de létezem!

A boldogság, kiegyensúlyozottság csak a stressz és a szorongás felszámolásával lehet teljes. Ahány stresszes ember, annyiféle stresszkezelési módszer létezik; van, aki a testmozgásra, míg mások a relaxációs gyakorlatokra esküdnek.

Napi horoszkóp szeptember 17.: az Ikrek az őszinte utat választják, a Halak lejjebb adnak a terheikből

A mai napra is izgalmas üzeneteket küldtek a csillagok, érdemes tehát elolvasnod a horoszkópod!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Nem kell választanod! Két kedvenc magazinodat most egy áráért kapod meg. Fél év (5 lapszám) Éva + ajándék fél év (5 lapszám) InStyle 7950 Ft helyett 3180 Ft

Csak 3180 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem