Fogérzékenységet okozó ételek

Fogérzékenységet okozó ételek
Forrás: Szabo Viktor/Unsplash

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

U

Ugyan a mai társadalom már nagyon egészségtudatos, mégis van a csontozatunknak egy olyan része, amelyről gyakran elfelejtkezünk: a fogaink.

Pedig az orális egészség éppen olyan fontos, mint az egészséges testsúly vagy a helyes étkezés, hiszen az elhanyagolt orális egészség később rengeteg baj forrásává válhat. A fogérzékenység pedig a rossz szájhigiéné egyik fontos jele lehet.

Megtörtént már veled valaha, hogy a kedvenc doboz fagyid vagy egy jó forró ital hirtelen fájdalommal vagy kellemetlen érzéssel lepett meg? Ha igen, ne ess pánikba, nem vagy egyedül. Több oka is lehet annak, ha kellemetlen érzéssel jár a hideg ételek fogyasztása: az egyik ilyen a fogszuvasodás, a másik pedig a fogérzékenység.

A fogérzékenység tünetei könnyen kitalálhatók a nevéből: azt a jelenséget nevezzük így, amikor valakiből bizonyos fajta táplálékok és hőmérsékletek hirtelen fájdalmat vagy kellemetlen érzetet váltanak ki.

A fogérzékenység időszakos is lehet, és sokan életünk során legalább egyszer találkozunk vele – ám vannak olyanok is, akik számára ez egy krónikus, folyamatosan jelen lévő probléma. A kialakulásának számos oka lehet, de abban mind közösek, hogy szájhigiéniai szokásaink megváltoztatása lehet a megoldásuk legegyszerűbb módja.

A fogérzékenység tünetei

Sokan megerősíthetik, hogy a fogérzékenység nem nagyon tudja elkerülni a figyelmedet, mivel ilyenkor a fájdalom vagy a kellemetlenségérzet gyakran nagyon hideg vagy nagyon forró ételek és italok fogyasztása után jelentkezik. Ezért ha szeretnéd távol tartani magadtól a fogérzékenységet, célszerű kerülnöd néhány olyan helyzetet, ahol könnyen előfordulhat:

  • forró vagy extrémen hideg ételek és italok
  • hideg levegő
  • fogmosás vagy fogselyem használata
  • alkoholos szájöblítők
  • édes ételek és italok
  • savas ételek és italok
  • hideg víz, különösen fogmosás közben

A fogérzékenység tünetei lehetnek egészen enyhék, de akár extrémen erősek is.

Számít, hogy mit eszel!

Miközben sokunk tudatosan, egészségügyi szempontokat is figyelembe véve étkezik, gyakran nem számolunk azzal, hogy az általunk fogyasztott ételek és italok milyen hatással lehetnek az orális egészségünkre.

A fogérzékenység kialakulásának egyik legfőbb forrása az ételeinkben keresendő. Egy 700 fogász bevonásával készült kérdőív tanúsága szerint a megkérdezettek harmada véli úgy, hogy a savas ételek és italok a fogérzékenység legfőbb okai. Egy kevésbé gyakori, ám hasonlóan fontos ok a fogmosási szokásainkban keresendő. Így van: sokszor a fogmosási technikád a felelős a fogérzékenységért.

Savas ételek

A fogérzékenység legfőbb kiváltói azok az erősen savas ételek és italok, mint amilyen a paradicsom, az édes gyümölcslevek, a gyümölcsök, a sportitalok és a joghurtok egyes fajtái. A sav ugyanis kikezdi a fogzománcot, felfedve a belső rétegeket és gyengítve a fogínyt. Ha odafigyelsz a lúgos és a savas ételek egyensúlyára, lecsökkentheted az esélyét, hogy a fogad megsérül vagy érzékennyé válik, illetve általánosságban is javíthatod az orális egészségedet. Vannak olyan speciális fogkrémek is, amelyek ón-fluoridot, egy olyan összetevőt tartalmaznak, amely segít leküzdeni a fogérzékenységet és védi a fogzománcot. További információért fordulj a patikusodhoz, aki segít a számodra leginkább megfelelő fogkrém kiválasztásában is.

Fontos tudni, hogy a fogérzékenység egy elég gyakori probléma, ám igazán fájdalmassá csak akkor válik, ha kezeletlenül marad és eljut a közvetlen idegi irritációig. Minél hamarabb rájössz, mi vált ki belőled érzékenységi reakciót és minél inkább javítod a szájhigiénéd, annál hamarabb megszabadulhatsz a tünetektől.

Mi válthat ki fogérzékenységet?

Ahogy említettük, az erősen savas ételek a fogérzékenység legfőbb kiváltói. De honnan tudod, mennyire savas egy-egy étel vagy ital? Összeállítottunk egy listát, ahol savasságuk szerint állítjuk sorrendbe az ételeket és italokat, hogy könnyebben oda tudj figyelni.

Erősen savas

  • Paradicsom
  • A legtöbb erjesztett étel és érlelt sajt
  • Joghurt és tejföl
  • Ecetes termékek
  • Bor
  • Gyümölcsök
  • Szénsavas italok (pl. kóla)
  • Sportitalok Narancslé

Közepesen savas

  • Húsfélék
  • Kávé
  • A legtöbb gabonaféle
  • Bab
  • Kukorica
  • Szilva, aszalt szilva, vörös áfonya
  • Halfélék
  • Szárnyasok

Tudjuk, hogy az itt felsorolt erősen és közepesen savas ételek egy része sokunk számára a kedvencek között van, és most rettegéssel nézed újra és újra ezt a listát, azon agyalva, hogy akkor mégis mit egyél, ha le akarod győzni a fogérzékenységedet. Ahogy mindenben, itt is a mérték a fontos, illetve az, hogy megfelelő mennyiségű lúgos ételt is fogyassz, amelyek segítenek semlegesíteni a savas ételek hatását. Ha ezek után is hiába küzdesz azért, hogy olyan étkezési szokásokat alakíts ki, amelyekkel csökkentheted a fogaid érzékenységét, rengeteg remek termék, például fogérzékenység elleni fogkrém is a segítségedre lehet, valamint érdemes lehet a fogászoddal beszélni egy esetleges kezelés lehetőségeiről.

Mindig célszerűbb és egyszerűbb megelőzni, mint gyógyítani a fogérzékenységet, ezért ha aggódsz, itt az ideje időpontot foglalni a fogászodhoz. Ha csak általánosságban szeretnéd javítani az orális egészséged színvonalát, fordulj bizalommal bármilyen patikushoz vagy gyógyszerészhez és ők boldogan segítenek.


Olvasd el ezt is!

Milyen trükökkel helyettesíthetd a kávét?

Nézd meg a galériánkat>5 kép
Milyen trükkökkel helyettesítheted a kávét?
Tovább olvasok
Kép
Top 7 étterem, ahonnan megéri rendelni, ha nincs időd főzni

Ha te is unod már az egyforma napokat, a megszokott illatokat és ízeket, ráadásul se időd, se türelmed a kovászoláshoz és kenyérsütéshez, akkor a következő válogatásunk neked szól.

Kép
Tedd izgalmassá a várakozást! – 5 DIY bors adventi naptár ötlet

Újra itt az év legszebb időszaka, amivel egyszerűen nem lehet betelni. Készülődünk, tervezgetünk és töretlen lelkesedéssel díszítjük otthonunkat, közben pedig nem győzzük számolni a hátralévő napokat karácsonyig. Ezt a várakozást tehetjük még szebbé egy izgalmakat rejtő adventi kalendáriummal.

Kép
"Itt még nem hallottam, hogy nincs elég tej!" - Cipőtlen babák, no cumi, császármetszés esetén is apás szülés - Ilyen Angliában anyának lenni!

Magyar anyák külföldön #6 - Menczel Enikő az egyetemi évei utolsó pár hónapját töltötte Angliában. Diplomáját Magyarországon szerezte, majd úgy döntött, inkább visszatér a ködös Albionba. Cambridge-ben él, hat éve egy biotechnológiai cégnél dolgozik, rákkutatással foglalkozik és nem mellesleg anyuka is, a másfél éves Nora mamája. A magyar anyák külföldön sorozat e havi interjújában Enikő mesél arról, hogy milyen is Angliában anyukának lenni. Válaszaiból kiderül, hogy Angliában a természetes szülés, a szoptatás, a cumi és a cipő nélküliség prioritás, valamint, hogy a szülésznők sasszemmel figyelik az anyák állapotát és azonnal ki is szűrik, ha valakinek lelki segítség kell.

Kép
Tényleg annyira jók a finn iskolák? Megkérdeztünk egy kint élő magyar anyukát!

Annyira, de tényleg annyira sokan olvastátok a finn iskolákról, a finn oktatási rendszerről szóló cikkünket, hogy arra gondoltunk, megkérünk egy kint élő édesanyát, borzolja tovább a kedélyeket és mesélje el ő maga, hogy tényleg olyan jó-e az ottani rendszer, az iskolák, a tanárok, a módszer és minden, mint amilyen jó a híre.

Kép
Ezért nem sírnak a koreai babák – Avagy mi áll a babasírás hátterében

Minden egészséges baba sír. Ne gondold, hogy azért, mert téged bosszantani szeretne vagy éppen megmutatni, hogy ő a főnök. Sírásának evolúciós okai vannak.

Kép
Harap a gyerek? 10 tipp, hogyan szoktasd le róla!

Sok kicsi a fogait használja a nyelve helyett: ha máshogyan még nem tudja kifejezni magát, harapással is „közölheti”, mit érez. Szakértők szerint egyéves kor körül ebben még semmi rossz szándék nincsen, és ha következetesen reagálsz erre a viselkedésére, az apró fogakat egy idő után csak evéskor és mosolygáskor fogja rád és másokra villantani.

Kép
Pattintsd ki a hasizmaidat a következő hetekben, méghozzá Debreczeni Dóri kedvenc gyakorlataival!

Debreczeni Dóri a futás mellett saját testsúlyos edzéseket is tart, a koronavírus miatti korlátozások azonban a csoportos órák felfüggesztését eredményezték. Dóri azonban arra ösztönöz mindenkit, hogy otthon is mozogjon - mutatjuk is kedvenc hasizom gyakorlatait!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem