Mi a baj a fiatal munkavállalókkal?

munkaadó,fiatal,munkavállaló,Y-generáció,motiváció,munkahely Forrás: unsplash
Ők az Y generáció tagjai, és az égvilágon semmi baj nincs velük, egyszerűen csak másként szocializálódtak, éppen ezért máshogy kell motiválni őket. Ezt kell megtanulniuk a munkaadóknak.

A mai fiatalok az Y-generáció tagjai, vagyis olyanok, akik 1980-1994 között születtek. Főiskolai vagy egyetemi diplomájuk után, nagyjából 25 és 30 éves koruk között kezdenek el dolgozni. Általában nyelveket beszélő, értelmes, nyitott, a digitális újdonságokat pillanatok alatt elsajátító fiatalokról van szó, akik kellő magabiztossággal rendelkeznek, mentesek a formalitásoktól. Sokszor elhangzik az is, hogy digitális bennszülöttek, ami annyit jelent, hogy nagyon gyorsan tanulnak, és gyorsan szereznek információkat is.

Azt is szokták mondani róluk, hogy job hopperek, ami annyit tesz, hogy elég gyakran vált munkahelyet, magasabb fizetésért bármikor lép, és ez általában a magasan képzett munkaerőre jellemző. Nem terveznek nagyon hosszú távra, mert tisztában vannak az értékeikkel, ezáltal azzal is, hogy könnyen találnak új munkahelyet. Ennek ellenére legtöbbjük az egyetem utolsó évében, az elhelyezkedés előtt úgynevezett kapunyitási pánikon esnek át, nem találják a helyüket a világban, félnek a beilleszkedési nehézségektől. Talán nem véletlen, hogy sokan közülük közvetlenül az egyetem után utazgatnak a világban, ahelyett, hogy dolgoznának, vagy elköteleződnének.

Ezek azért alapvetően jó tulajdonságok, de mégis milyen hatással vannak a munkaerőpiacon való boldogulásra?

Ez a generáció már nem a szüleitől tanul, hanem elsősorban a kortársaitól, ezáltal nem ismernek mintákat a munkahelyen való boldogulásra. A diplomájuk megszerzése nem okoz különösebb nehézséget nekik, azonban a munkaerőpiaci helyzetre, ahol kőkemény harc dúl a boldogulásért, senki nem készíti fel őket. A stresszt, a kudarcot nem tudják kezelni, miközben hajtják a pénzt, és folyamatosan szoronganak. Igyekeznek a magánéletüket és a munkát egyensúlyba hozni, de ez nem mindig sikerül. Sokkal inkább irányítani akarnak, mint a szüleik generációja, éhezik a sikert. Rettentően türelmetlenek, éppen ezért egész másként kell bánni velük a munkaadóknak, mint az előző generációval.

Mit tehet a munkaadó?

Meg kell próbálnia motiválni ezeket a munkavállalókat, csak egy kicsit másként. Például bejön nekik a szakmai konferenciákon való ingyenes részvétel, szeretik a nyelvtanulási lehetőségeket, a menő utazásokat. Nem árt olyan munkaeszközöket biztosítani, amelyek valóban modernek és jók, a céges autó szinte nélkülözhetetlen ennek a generációnak. A csapatépítők elmaradhatatlanok, érdemes irodai masszőrt szerezni, és ingyen ebéddel, ingyen kávéval motiválni az Y generáció tagjait. Mindezek mellett nagyon önállótlanok, hiszen mindent a szüleik intéztek nekik, ehhez szoktak hozzá. Sokan ma is a szülőkkel élnek, nemcsak azért mert ez anyagilag kedvező számukra, hanem azért is, mert ez sokkal kényelmesebb így.