Ez lehet a hajhullásod – és más panaszaid – oka is

hajhullás egyik leggyakoribb oka ez a vitaminhiány
Forrás: Photo by Tim Mossholder on Unsplash

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

C

Csodaszerek helyett a laborvizsgálat sokkal többet segíthet!

Ezek közül valamelyik tünetet észlelted magadon?
kimerültség | depresszió | szorongás | étvágytalanság | sápadtság | hajhullás | kéz- és lábzsibbadás és -viszketés | memóriaromlás | lassú gondolkodás

Ha igen, akkor bizony - amúgy sem árt évente egy laborvizsgálat - itt az ideje, hogy a háziorvosodtól kérj beutalót a laborba!

A fenti tünetek nagyon sokszor a A B12-vitamin hiány miatt lehetnek. A B12, más néven kobalamin nyomelemként, vagyis elenyészően kis százalékban van jelen a szervezetedben. Egyik fő alkotóeleme a kobalt, amely nem található meg a növényi eredetű táplálékban. Egy, az állatok belében élő baktérium termeli, és onnan kerül az izomba (húsba). Vízben oldódó vitamin, amely alapvető szerepet játszik az agy és az idegrendszer működésében, a vörösvérsejtek kialakulásában és a DNS felépítésében.

A B12-hiány négy fázisa:

Első fázis: Amikor nyilvánvalóvá válik a vérszérum B12-tartalékainak lemerülése. Ezt a B12-vitamint szállító fehérje, a TCII alacsony szintje mutatja. Ennek a mennyisége már a B12-megvonás után néhány nappal csökkenni kezd.

Második fázis: A B12-hiány ekkor már sejtszinten is jelentkezik, de még ekkor sem tapasztalhatók külsőleg észlelhető tünetek.

Harmadik fázis: A homocisztein nevű aminosav szintje a vérben a normális érték fölé emelkedik. A két molekula mennyisége között mérleghinta-egyensúly áll fenn: ha a B12-vitamin szintje csökken, a homociszteiné nő, és fordítva. Kutatók megállapították, hogy a B12-hiány harmadik fázisa a vegetáriánusok több mint 60 százalékánál kimutatható.

Negyedik fázis: Ez már a klinikai szakasz, amikor a különböző élettani-testi tünetek is kezdenek megjelenni. Közülük egyesek komolyabbak, mások szembetűnőbbek. A tünetek észlelésekor azonnal megkezdett B12-pótlás csökkenti és meg is szüntetheti a tüneteket, de ha a negyedik szakaszban sem orvoslod a problémát, visszafordíthatatlan károk keletkezhetnek az idegrendszerben.

A fenti enyha hiány esetén fellépő tünetek mellett további, súlyos idegrendszeri következmény lehet: neuropátia (idegsorvadás) | mielopátia, vagyis a gerincvelő degenerációja | demencia | perifériás (végtagokon kialakuló) neuropátia (a B12-hiányos egyének körülbelül negyedénél figyelhető meg) | megaloblasztos anémia (vérszegénység)

Cikkünk a galériánk alatt folytatódik!

Nézd meg a galériánkat>9 kép
Ahelyett, hogy elfednéd az ősz hajadat, inkább emeld ki

Ha esetleg a közelmúltban tértél át a száz százalékban növényi eredetű táplálkozásra, egy ideig nyugodt lehetsz, a felnőtt máj ugyanis 1–5 évre elegendő B12-vitamint képes elraktározni. Ezt követően azonban, ha nem gondoskodsz utánpótlásról, a szervezetedet komoly és visszafordíthatatlan leépülés fenyegeti.
Egy tanulmányban összehasonlították száz vegetáriánus és ugyanennyi húst is evő személy B12-szintjét. Előbbieknél ez jóval alacsonyabb volt, ezzel összefüggésben a húst elutasítóknál 31 százalékban fordult elő depresszió, szemben a másik csoport 12 százalékával. Elmezavar pedig 11 százalékban volt jellemző rájuk, míg a húsevőkre csupán 3 százalékban.

A gondos tervezés három fázisa:

A fenti veszélyek ellenére is folytathatod a teljes egészében növényi alapú táplálkozást, ha tisztában vagy azzal, hogy mi a teendőd.

  1. Első lépés: Labortesztek
    Méresd meg a véred B12- és homociszteinszintjét! Előbbi alacsony és utóbbi magas értéke egyaránt hiányállapotról árulkodik.
  2. Második lépés: Fogyaszd a megfelelő táplálékkiegészítőket!
    Senkinek a szervezete nem képes arra, hogy a fogyasztott B12-vitamin teljes mennyiségét felhasználja. Még a húst fogyasztóknál is csupán 50 százalékos ennek a hatékonysága. Bár a vegetáriánusok egy része tejtermékeket és tojást is fogyaszt, ezekben elég alacsony a B12 mennyisége és a felszívódásuk mértéke sem túl nagy. Többek között ez a magyarázata annak, hogy miért alakul ki náluk hiány ebből a vitaminból – persze még mindig nem olyan gyakran, mint a vegánoknál, akik egyáltalán nem fogyasztanak állati eredetű táplálékot.
    A természetes és szintetikus B12-vitamin különböző formái állnak rendelkezésedre. A táplálékkiegészítőkben a leggyakrabban a mesterséges ciano-kobalamin fordul elő, amely nem található meg a természetben. Olcsó, így nagy népszerűségnek örvend a gyártók körében, a szervezetnek azonban ezt át kell alakítania metil-kobalaminná, a vitamin természetes formájává.
    Mielőtt megvásárolnád a kiszemelt terméket, nézd meg a címkéjét, hogy pontosan mi található benne. A táplálékkiegészítőkben lévő B12-vitamin felszívódási aránya nagyon alacsony, mindössze 0,5–4 százalék. Ezért is készülnek ezek a tabletták olyan nagy dózisban: az általánosnak mondható 1000 mikrogrammos tabletta mindössze 5–40 mikrogramm B12-vitamint tartalmaz. Kutatók szerint napi 50-100, vagy heti 2000 mikrogramm B12-vitamin fogyasztására van szüksége egy egészséges vegetáriánus felnőttnek ahhoz, hogy hozzájusson a napi szükségletnek előírt 2 mikrogrammhoz, és elkerülje a tartós hiányállapotot.
  3. Harmadik lépés: Légy kritikus a vitaminokkal dúsított élelmiszerekkel!
    Az élelmiszergyártók időnként B12-t és más vitaminokat is adnak a termékeikhez, például a reggeli gabonapelyhekhez, amit aztán mint kisebb szenzációt tálalnak a csomagoláson. Ez nagyon megtévesztő lehet: a gyakorlatban ez a dúsítás kis mennyiségű, szintetikus B12-vitaminnal történik.

Éva magazin, 2020.

Tovább olvasok
Kép
Mi az igazság Lana Del Reyről - a szomorú lány története

Az elmúlt 10 év egyik legnépszerűbb zenei előadója. Különös stílusa és titokzatos élete felkeltette az emberek érdeklődését. De mivel vívta ki saját rajongói ellenszenvét és mi az igazság Lana Del Rey tragikus élettörténete mögött?

Kép
Itt fotózkodnak a legtöbbet Olaszországban az Instagram tanúsága szerint

Amíg korlátozottan utazhatunk, legalább nézegessünk fotókat az olasz csizma leglátogatottabb tájairól.

Kép
A leggyorsabban készülő házi paradicsomszósz

Megfőzni vagy a boltban megvenni – ez itt a kérdés! Ha javasolhatom próbáld ki ezt a receptet, ami középutas, és simán lehet, hogy számodra is ez lesz a befutó – az elkészítési időt tekintve biztosan!

Kép
A legmagasabb faktorszámú fényvédő, amit érdemes használnod

Fontos a mindennapos fényvédelem, de muszáj a legerősebb krémet megvenned hozzá? A válasz meglepő.

Kép
Napi horoszkóp augusztus 8.: a Rákok idilli állapotban vannak, az Oroszlánokat nagy boldogság érheti

Hétvégén se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok ismét izgalmas üzeneteket küldtek!

Kép
Miért hasznos a mezítlábas futás? + 5 tipp, ha kipróbálnád

A mezítlábas futásnak rengeteg rajongója és ugyanennyi ellenzője akad, de nem is feltétlenül kell elköteleződni egyik vagy másik táborhoz, hanem érdemes ebben is az arany középutat választani, ha nyitott vagy a módszerre.

Kép
Miért jár jól a gyerek, akinek két keresztneve van?

Ma reggel arról beszélgettünk a két és fél éves kislányommal (és ez nem vicc!), hogy anyának is van neve, mivel nyilván nem úgy szólít mindenki, hogy Anya. És amikor közöltem vele, hogy Rozinak hívnak, akkor ő meg közölte velem, hogy mostantól őt is. Még szerencse, hogy tényleg ez a második neve, mert így akár, ha tényleg komolyan gondolja, mostantól át is térhetünk erre.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem