Hogy gyakorold a szövegértést a gyerekkel, ha a suliban lemaradt?

gyerek,köylök,szülő,olvasás,figyelem,segítség Forrás: Getty Images
Hiába tanul meg a gyerek olvasni, ha csak látja a szavakat, mondatokat, de nem képes azokat összefüggéseikben magyarázni. Szövegértés hiányában kínszenvedés elméleti tantárgyakat tanulni, de a tájékozódás, az információszerzés sem működik nélküle. Tapasztalat szerint sajnos könnyű elsiklani a gyerek elakadása felett, amelyről gondolhatjuk azt is, hogy csak figyelmetlenségből fakad.

Ez a cikk a Gyereklélek magazinban jelent meg először.

A folyékony olvasás sajnos még nem garancia arra, hogy a gyerek fel is fogja, mit üzennek a szavak. Az értő olvasás ennél sokkal több. A kötelező olvasmányok ráadásul egyre távolabb esnek az iskolások értelmezési tartományától, mert nem képesek belehelyezkedni a múlt századi hősök világába. Hogyan segítheted a szövegértés fejlődését?

Egy ismeretlen olvasott szöveg több módon helyezhető kontextusba:

Például az előzmények alapján a gyerek kitalálhatja a folytatást

Ez a megoldás a kíváncsiságot felébresztve fokozza az érdeklődését. Aktív gondolkodásra serkenti és a figyelem fenntartására ösztönzi az agyát, miközben strukturálódik a jelentés, a megértés, és az olvasottakat képes lesz a már létező memóriaköreihez hozzákapcsolni.

Ha azt, amit olvas, összekapcsolja olyan ismereteivel, amelyeket korábban sajátított el

Amikor a gyerek korábbi emlékeket hív elő, és ezekhez köti az új információkat, azok nagyobb eséllyel kerülnek kódolásra a hippokampuszban. Ha emellett az olvasottakat a saját érdeklődési körére vonatkoztatja, jobban fog figyelni, koncentrálni.
A szövegben elhelyezett ábrák, képek, diagramok tanulmányozása is segít az értelmezésben.

olvasás,gyerek,szülő,figyelem
Forrás: Josh Applegate/Unsplash
Értő olvasás – így segíts benne gyermekednek, ha már a suliban nem sikerült elsajátítania

Jöhet a Post-it

Hogyan vedd rá a gyereket, hogy a fenti három stratégiát valóban használja, és ne csak újabb feladatként élje meg? Fogj egy post-itet és készíts belőle kártyákat, amelyekre kérdéseket írsz fel. A gyerek ezeket majd a szövegnek arra a részére ragaszthatja, amelyre a kártya válaszolt.

Post-it-kártyaminták

A következő kártyákon a gyerek a szöveget közvetlenül, egyes szám második személyben „szólítja meg” – úgy, mintha az a beszélgetőtársa lenne. (A kérdéseken természetesen a saját ötleteid alapján változtathatsz.)

Olvasás előtt kitölthetők (cím, illusztráció, korábbi ismeretek alapján):

– Azt hiszem, azt fogod nekem elmondani, hogy...

– Már tudok rólad egyet s mást, ezért arra számítok, hogy...

A kijelölt oldalak gyors átnézése után kitölthetők:

– Mit gondolsz, mi fog történni a fejezet címe és bevezetése alapján?

– Mit vársz a történettől a kép (ábra, diagram stb.) láttán?

Olvasás után kitölthetők:

– Úgy rémlik, valami hasonlót már tanultam, mert arra emlékeztetsz, amikor...

– Szerintem jobb lett volna egy kép arról, amikor... (a gyerek akár vázlatosan le is rajzolhatja, leírhatja vagy letölthet egy képet)

– Nem arra számítottam, hogy...

– Kiindulva ebből, jó ötlet lenne...

– Többet akarok tudni arról, hogy...

– Ez az információ hasznos lehet számomra, mert érdekel, hogy...

– Azt hiszem, erre a részre rákérdeznek majd a dolgozatban, mert...

Miért működik? Azt a famiily.hu oldalon olvashatod el.

Ha eddig nem szerettél olvasni, ezek az érvek most tutira meggyőznek arról, hogy nagyon is neked való a könyvmoly-életmód!