Félsz igazán boldog lenni, mert attól tartasz, történik valami rossz? Ebből tudhatod, hogy neked is kerofóbiád van-e

Borítókép: Félsz igazán boldog lenni, mert attól tartasz, történik valami rossz? Ebből tudhatod, hogy neked is kerofóbiád van-e Forrás: Getty Images/Westend61
Tényleg lehet tartani a boldogságtól? A kerofóbia pont ezt jelenti. Vajon rád is jellemző?

A kerofóbia azt jelenti, hogy az egyén irracionális módon fél attól, hogy bekövetkezik életében egy boldog időszak, így gyakran nem is mer olyan tevékenységekbe fogni, ami esetleg boldoggá tenné őt. Maga a kifejezés eredetileg a görög „chero” szóból származik, ami annyit tesz: örvendezni. Ezt az állapotot nem kutatták még mélyrehatóan és széles körben tudósok, ennek ellenére tudjuk, hogy létezik. A pszichiáterek szerint a kerofóbia nem tartozik a mentális zavarok közé, vannak azonban olyan szakértők, akik foglalkoznak a fóbiával és annak lehetséges kezelési módjaival. Egyesek szerint a szorongás egy formájaként definiálható.

Mik a kerofóbia főbb tünetei?

Annak, akinek kerofóbiája van, nem feltétlenül kell szomorú embernek lennie, csupán kerüli azokat a tevékenységeket, amelyek boldogságot okoznak. A jelei közé tartozhatnak:

  • szorongásérzet attól, hogy olyan örömteli eseményen vegyen részt, mint egy koncert, egy baráti buli vagy egy családi összejövetel
  • azon események elutasítása, melyek pozitív változást hozhatnának az egyén életébe
  • kibújás azokból a szituációkból, melyek viccesnek, szórakoztatónak tűnnek

A kerofóbia ezekben a gondolatokban is testet ölt:

  • ha boldog vagyok, azt valamilyen negatív időszak követi majd az életemben
  • a boldogság rossz emberré tesz
  • a boldogság kimutatása rosszat tesz nekem, a barátaimnak vagy a családomnak
  • a boldogságra való törekvés időpocsékolás

Hogy alakul ki a kerofóbia?

A kerofóbia legtöbbször egy múltbéli traumából táplálkozik, amikor az egyénnel egy boldog időszak után történt valami rossz, ezért azt hiszi, ez a minta bármikor megismétlődhet vele. Szakértők szerint az introvertált személyekre jellemzőbb ez a fóbia, és azokra, akik perfekcionisták, azaz mindig a tökéletességre törekszenek. Ők ugyanis úgy gondolhatnak a boldogságra, mint egy lusta ember jellemzőjére.

Milyen kezelési módjai léteznek?

Mivel nem egy különálló betegségről van szó, nincsenek olyan gyógyszerek vagy kezelési módszerek, melyek azt ígérik, véglegesen meg lehet szabadulni a fóbiától. Ajánlott lehet viszont a kognitív viselkedésterápia, amely segít felismerni a hibás gondolkodási vonalakat, a relaxációs stratégiák, mint a mély légzés vagy a naplóírás. Ha pedig múltbéli trauma áll a háttérben, mindenképp érdemes lehet pszichológus segítségét kérni.

Ők is szenvednek különböző fóbiákban: