Divatházak, amelyek tényleg kezdenek valamit a klímahelyzettel

dior,fashion show Forrás: Getty Images
Zöldül a divatipar, vagy ez csupán a greenwashing? Egyre több világmárka áll bele a fenntarthatósági párbeszédekbe.

„Virágok? Tavasszal? Eredeti” – csenghet a fülünkbe Anne Wintourt, a mindenható Vogue főszerkesztőt alakító Meryl Streep egyik emlékezetes beszólása Az ördög Pradát visel című filmből.

A Dior ház kreatívja mégis mert egy virágosat álmodni, s bevállalt egy természetközeli vonalat, hogy új tartalommal töltse meg azt 2020-as tavasz-nyári kollekciójukban. A főleg natúr árnyalatú ruhakölteményekbe bújtatott modelljeiket egy 164 facsemete által szegélyezett kifutón vonultatták végig a Párizsi Divathéten, ahol nem egy lány Greta Thunberg svéd környezetvédő frizurájához hasonló hajfonatokat viselt. Nem győzték hangoztatni, hogy a pop-up erdő vászonzsákokba burkolt zsenge fácskáit egy fenntarthatósági projekt keretében később majd el fogják ültetni valahol, a francia főváros területén.

Christian Dior szerette a természetet, testvére, Catherine Dior pedig szenvedélyesen rajongott a növényekért, nagy kertész volt – érvelt a világmárka tervezője, ezzel is alátámasztva, hogy a virágminta szerves része a Dior ház örökségének. Maria Grazia Chiuri a színfalak mögött azonban elismerte, a show egyáltalán nem tükrözi a divatipar jelenlegi helyzetét, mely egyre nagyobb környezeti károkat okoz.

maria grazia chiuri,dior
Forrás: Getty Images
Maria Grazia Chiuri a Dior divatbemutatóján

Chiuri aggodalma nem alaptalan. A klímaválság közepette a divatiparra - a világ egyik legszennyezőbb iparágára – is egyre nagyobb nyomás nehezedik, hogy csökkentsen hatalmas karbonlábnyomán. A ruhagyártás a hatalmas szén-dioxid kibocsátásával, vízpazarlásával kész ökológiai katasztrófa; s nem is lesz ez másként mindaddig, amíg például egy pamutpóló előállításához 2700 liter vízre, egy felnőtt ember két és fél éves fejadagjára van szükség; a fast fashion cégek pedig azt üzenetet sulykolják a vásárlóikba, hogy állandóan frissítsék a ruhatárukat. Az eladatlan és feleslegessé vált darabok pedig tömegesen landolnak a szemétben.

Sokak szerint a divatiparban zajló „zöld forradalom” leginkább a látszat szintjén zajló kozmetikázás, az egyre több cég által megfogalmazott fenntarthatósági törekvés pedig nem több, mint csalóka marketingfogás: greenwashing – azaz a zöldre festés. Így vagy úgy, az mindenesetre tény, hogy az iparág szereplői közül egyre többen hajlandóak beleállni a fenntarthatóságról szóló társadalmi párbeszédbe; s már nem csak olyanok, mint Stella McCartney, a környezetvédelem és a fenntartható divat élharcosa, a vegetariánus bőr és a műszőrme használatának úttörője.

2018 májusában például a világ több vezető divatmárkája aláírta a „Make fashion Circular” elnevezésű kezdeményezést, amivel a divatipar fenntarthatósági mutatói javulhatnak. A Nike, a H&M, a Burberry és a Gap azok után állt a kezdeményezés mellé, hogy egy korábbi tanulmány azt hozta ki, a világon a ruhák csupán egy százalékát hasznosítják újra. Erre a vonalra rácsatlakozva a Burberry nagyjából egy éve jelentette be, hogy szakítanak azzal a gyakorlattal, hogy elégetik a felesleges készleteiket. Történt mindez azok után, hogy nyilvánosságot kapott, a luxusruhagyártó a termékei védelmében cselekedett így; nehogy azokat ellopják és esetleg leárazva értékesítsék valahol. A világmárka továbbá arra is ígéretet tett, hogy az állati szőrmét is kiiktatják a kínálatukból. A modern luxus társadalmi és környezeti tudatosságot is jelent – fogalmazott közleményében Marco Gobetti vezérigazgató, aki leszögezte, a cég már évek óta „csak” nyúl-, róka-, nerc-, és ázsiai mosómedveprémet használt, de a jövőben kiveszik ezt a kínálatukból, az angórával együtt. A fenntarthatósági irányvonalat folytatva most nyáron pedig továbbmentek, s azt közölték, 2025-re szeretnének felhagyni a műanyaggal és a kibocsátásukat is szeretnék jelentősen lecsökkenteni azáltal, hogy a lenullázzák a gyártáshoz használt szenet.

burberry,london,irina shayk
Forrás: Getty Images
Irina Shayk a Burberry londoni divatbemutatóján, 2019 szeptemberében

Az ikonikus táskáiról és hátizsákjairól világszerte híres Prada luxusmárka is nagy változásokat jelentett be ezzel egy időben: Re-Nylon projektjük keretében újrahasznosított alapanyagra váltanak. A forma a régi marad, a különbség csak annyi lesz, hogy a táskák egy Econyl nevű anyagból fognak készülni, melyet óceánokból kiszedett hulladékokból, például kallódó halászhálókból állítanak majd elő. Az olasz világmárka tervei szerint 2021-re ez az anyag adja majd minden nylonból készült termékük alapját.

Nézd meg ezt a galériát is: