Kezdd el még ma – 5+1 tanács a demencia megelőzésére

demencia,egészség,időskor
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A demenciában szenvedők kétharmada nő. Ezért felbecsülhetetlenül fontos, hogy mindannyian figyeljünk a szellemi épségünkre. Kezdjük el a megelőzést már most! Részlet az Éva Egészség különszámból.

1) Edzd az agyad!

Kutatások szerint a folyamatos tanulás és az új tevékenységek kipróbálása idegi kapcsolatokat hoz létre és erősít meg, ami lelassíthatja az elme öregedését. Egyes tanulmányok szerint néhány magas IQ-val rendelkező embernél a demencia tüneteinek megjelenése akár 4-5 év késést is mutatott. A tanulás nagy tartalékot ad az agynak, ami sokat számíthat, amikor az megöregszik.

• Váltsd valóra a kívánságlistádat!
Felejtsd el, hogy miben vagy jó – az nem fogja ösztönözni az elméd. A zenetanulástól az ékszerkészítésig, a festéstől a tánctanulásig a csillagos ég a határ.
• Lépj túl a keresztrejtvényen!
Igazi kihívást jelenthetnek a különböző logikai és társasjátékok, logisztorik, puzzle-ök, fejtörők.
• Építs kapcsolati hálót!
A másokkal való kapcsolattartás már önmagában feladat az agynak. Például, ha a barátaiddal programot szervezel, akkor ki kell találnod a helyszínt, végiggondolnod az odajutást és azt is, hogy mit vigyetek magatokkal: ez már eleve szellemi gyakorlatot jelent.


2) Vigyázz a szívedre!

A szívbetegségek néhány tényezője – mint a magas koleszterinszint, a cukorbetegség és a magas vérnyomás – bizonyítottan nagyobb veszélyeztetettséget jelent
a demencia szempontjából. Még nem teljesen ismert az összefüggés, de a rossz szívműködés miatt feltehetőleg kevesebb vér jut az agyba, emiatt az agysejtek nem kapnak elég táplálékot és nem képesek helyesen működni.

• Tartsd egészséges szinten a vérnyomásodat! A magas vérnyomás megnövelheti a vaszkuláris demencia (a második leggyakoribb forma) kialakulásának esélyét.
• Figyelj a bevitt koleszterin mennyiségére! Összefüggés van a késő felnőttkori, vérben található magas koleszterinszint és a demencia kifejlődésének lehetősége között.

demencia,egészség,éva egészség,memória,öregedés,időskor
Még többet olvashatsz a demencia kialakulásáról és megelőzéséről az Éva Egészség különszámban!

3) Mozogj rendszeresen!

Egy új megfigyelés, mely 39 tanulmányon alapszik, azt találta, hogy az aerob testmozgás és a kemény edzés képes fejleszteni a memóriát, a figyelmet és a problémamegoldó képességet. Az életmódváltás összes tényezője közül a rendszeres fizikai gyakorlás tűnik a leghatásosabbnak arra nézve, hogy csökkentsük a demencia kialakulásának esélyét. Hogy miért? Mert az oxigén az agyad üzemanyaga, ezért fontos olyan dolgokat csinálni, melyek erősítik a szívet és a vérkeringést, vagyis az oxigén áramlását a testben.


4) Pihenj tudatosan!

Egyes kutatások szerint a jógában használt relaxációs és légzőgyakorlatok, valamint a meditáció is csökkentheti az enyhe szellemi teljesítményromlás – és akár a demencia – kialakulásának a kockázatát, mivel segít megküzdeni az aggódással, feszültséggel, szorongással és alvászavarral – olyan dolgokkal, melyek összezavarhatják a gondolkodást.
A stresszoldásra a fentiek mellett az egyik leghatékonyabb módszer, ha minél több időt töltesz a természetben. A szakértők szerint a megfelelő mennyiségű és pihentető alvás is lényeges a kognitív képességek és az egészség szempontjából.


5) Táplálkozz okosan!

Az olívaolajban található antioxidáns több megfigyelés szerint is képes csökkenteni a plakk-képződést, mely az Alzheimer-kór jellemzője, a hosszú láncú omega-3 zsírsavak pedig, melyeket az olajos halak tartalmaznak, fontos szerkezeti szerepet tölthetnek be az agyban.

• Van néhány biztató tény, mely szerint a mediterrán étrend képes csökkenteni
annak az esélyét, hogy gondolkodási és memóriaproblémák – vagy a demencia bizonyos formái – kialakuljanak. Ez az étkezés nagy hangsúlyt helyez a gyümölcsökre és a zöldségekre, a hüvelyesekre és a halra, emellett korlátozza a hús, a cukor és a só fogyasztását.
• Alkalmazd a MIND diétát!
Az agysejtek egészsége érdekében kifejlesztett, úgynevezett MIND diéta a mediterrán diéta és a vérnyomáscsökkentő DASH diéta kombinációja. Magas E-vitamin-bevitelt biztosít, mely megvédhet az agyi plakkok kialakulásától; sok omega-3 zsírsavat tartalmaz, mely segítheti az agysejtek kommunikációs
képességét; és B-vitaminokkal is ellát.

Alapozd étkezésedet a következő összetevőkre, hogy az elméd megkapja azokat a tápanyagokat, melyekre szüksége van:
– Zöld leveles zöldségek, mint a spenót és a fodros/leveles kel
– Más zöldségek, mint a brokkoli, a piros paprika, a tök és a sárgarépa
– Diófélék
– Bogyós gyümölcsök, beleértve a fekete áfonyát és az epret
– Babok, lencsék és szójababok
– Teljes kiőrlésű gabonák
– Tengeri halak
– Szárnyashús
– Olívaolaj


+1) Kerülj el három dolgot!

• Cigarettázás
Egy széles körben végzett tanulmány szerint azok a középkorú személyek, akik rendszeresen dohányoznak, szinte megduplázzák a demencia kialakulásának az esélyét öregkorukra.
• Elhízás
Megnövelheti a vérnyomást, a koleszterinszintet és a második típusú cukorbetegség kialakulásának a kockázatát: ezek mind a demencia rizikófaktorai.
• Túlzott alkoholfogyasztás
A hosszú időn keresztül elfogyasztott sok alkohol mentális problémákhoz vezethet. Hetente legfeljebb 14 egység alkoholt fogyassz! (1 egység = 10 ml tiszta alkohol, azaz kábé 1 dl bor, 2,5 dl sör vagy 25 ml tömény ital.)


Egy kis agytorna - kattints a galériára!

Nézd meg a galériánkat> 10 kép
Ezekért a képrejtvényekért rajong most mindenki! Neked sikerül megoldani?

Éva Egészség

Tovább olvasok
A szemétcsökkentés új fegyvere a mosható papírtörlő

Ha kiömlik az üdítő, lecsöppen a mustár, kifröccsen a paradicsomszósz te is automatikusan a papírtörlőért nyúlsz? Mutatunk helyette egy költséghatékonyabb és környezetkímélőbb megoldást.

Napi horoszkóp július 19.: a Bakok bizonyítani szeretnének valakinek, a Halak váratlan ajánlatot kapnak

A hét utolsó munkanapján is érdemes néhány percet szánnod a horoszkópodra, hisz a csillagok ismét üzentek!

Jégre tett húsok: mi, meddig tartható biztonságosan?

Sokszor nehéz kiszámolni mennyi húsra lesz szükség a vasárnapi ebéd vagy egy grillvacsora elkészítéséhez, így a felesleg gyakran a mélyhűtőben landol. Csakhogy ott sem tárolható örökké.

Neked mi a titkos guilty pleasure-öd? Teszteld magad

Az üzenőfalad? A shoppingolás? Vagy a valóságshow-k a tévében? Most kiderül, mi az a titkos szenvedélyed, amit akárkinek azért nem vallanál be.

Lécci lécci ne csak azért eddz és diétázz, hogy jól nézz ki

Edzeni akarsz? Nincs abban semmi rossz, sőt! Egészségesen élnél? Hajrá! De kérdezd meg magadtól: miért eszed azt a salátát egész pontosan? Azért, hogy dögösen nézz ki vagy azért, hogy jobban érzed magad? Ez a cikk az utóbbi célért kardoskodik a kettő közül.

Mi köze a strandnak a swinger klubhoz?

Akárhogy is: nyáron kirakatba kerülünk. És ha szabadságra megyünk, megkísért a szabadosság is.

Hizlal az alvás előtti képernyőzés. Itt a bizonyíték

Mindannyiunkkal előfordul, hogy elalszunk a tévé előtt vagy az ágyban nyomkodjuk a telefont, de aki fogyni szeretne, annak sajnos le kell szoknia róla.

Napi horoszkóp július 18.: a Bikák vitás kérdésben foglalnak állást, az Ikrek a függetlenségükért harcolnak

Mára is izgalmas üzeneteket küldtek a csillagok, érdemes tehát elolvasnod a horoszkópod!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Vesd bele magad a nyárba és fizess elő 40% kedvezménnyel 1185 Ft-ért!

Csak 1185 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem