Kezdd el még ma – 5+1 tanács a demencia megelőzésére

demencia,egészség,időskor
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A demenciában szenvedők kétharmada nő. Ezért felbecsülhetetlenül fontos, hogy mindannyian figyeljünk a szellemi épségünkre. Kezdjük el a megelőzést már most! Részlet az Éva Egészség különszámból.

1) Edzd az agyad!

Kutatások szerint a folyamatos tanulás és az új tevékenységek kipróbálása idegi kapcsolatokat hoz létre és erősít meg, ami lelassíthatja az elme öregedését. Egyes tanulmányok szerint néhány magas IQ-val rendelkező embernél a demencia tüneteinek megjelenése akár 4-5 év késést is mutatott. A tanulás nagy tartalékot ad az agynak, ami sokat számíthat, amikor az megöregszik.

• Váltsd valóra a kívánságlistádat!
Felejtsd el, hogy miben vagy jó – az nem fogja ösztönözni az elméd. A zenetanulástól az ékszerkészítésig, a festéstől a tánctanulásig a csillagos ég a határ.
• Lépj túl a keresztrejtvényen!
Igazi kihívást jelenthetnek a különböző logikai és társasjátékok, logisztorik, puzzle-ök, fejtörők.
• Építs kapcsolati hálót!
A másokkal való kapcsolattartás már önmagában feladat az agynak. Például, ha a barátaiddal programot szervezel, akkor ki kell találnod a helyszínt, végiggondolnod az odajutást és azt is, hogy mit vigyetek magatokkal: ez már eleve szellemi gyakorlatot jelent.


2) Vigyázz a szívedre!

A szívbetegségek néhány tényezője – mint a magas koleszterinszint, a cukorbetegség és a magas vérnyomás – bizonyítottan nagyobb veszélyeztetettséget jelent
a demencia szempontjából. Még nem teljesen ismert az összefüggés, de a rossz szívműködés miatt feltehetőleg kevesebb vér jut az agyba, emiatt az agysejtek nem kapnak elég táplálékot és nem képesek helyesen működni.

• Tartsd egészséges szinten a vérnyomásodat! A magas vérnyomás megnövelheti a vaszkuláris demencia (a második leggyakoribb forma) kialakulásának esélyét.
• Figyelj a bevitt koleszterin mennyiségére! Összefüggés van a késő felnőttkori, vérben található magas koleszterinszint és a demencia kifejlődésének lehetősége között.

demencia,egészség,éva egészség,memória,öregedés,időskor
Még többet olvashatsz a demencia kialakulásáról és megelőzéséről az Éva Egészség különszámban!

3) Mozogj rendszeresen!

Egy új megfigyelés, mely 39 tanulmányon alapszik, azt találta, hogy az aerob testmozgás és a kemény edzés képes fejleszteni a memóriát, a figyelmet és a problémamegoldó képességet. Az életmódváltás összes tényezője közül a rendszeres fizikai gyakorlás tűnik a leghatásosabbnak arra nézve, hogy csökkentsük a demencia kialakulásának esélyét. Hogy miért? Mert az oxigén az agyad üzemanyaga, ezért fontos olyan dolgokat csinálni, melyek erősítik a szívet és a vérkeringést, vagyis az oxigén áramlását a testben.


4) Pihenj tudatosan!

Egyes kutatások szerint a jógában használt relaxációs és légzőgyakorlatok, valamint a meditáció is csökkentheti az enyhe szellemi teljesítményromlás – és akár a demencia – kialakulásának a kockázatát, mivel segít megküzdeni az aggódással, feszültséggel, szorongással és alvászavarral – olyan dolgokkal, melyek összezavarhatják a gondolkodást.
A stresszoldásra a fentiek mellett az egyik leghatékonyabb módszer, ha minél több időt töltesz a természetben. A szakértők szerint a megfelelő mennyiségű és pihentető alvás is lényeges a kognitív képességek és az egészség szempontjából.


5) Táplálkozz okosan!

Az olívaolajban található antioxidáns több megfigyelés szerint is képes csökkenteni a plakk-képződést, mely az Alzheimer-kór jellemzője, a hosszú láncú omega-3 zsírsavak pedig, melyeket az olajos halak tartalmaznak, fontos szerkezeti szerepet tölthetnek be az agyban.

• Van néhány biztató tény, mely szerint a mediterrán étrend képes csökkenteni
annak az esélyét, hogy gondolkodási és memóriaproblémák – vagy a demencia bizonyos formái – kialakuljanak. Ez az étkezés nagy hangsúlyt helyez a gyümölcsökre és a zöldségekre, a hüvelyesekre és a halra, emellett korlátozza a hús, a cukor és a só fogyasztását.
• Alkalmazd a MIND diétát!
Az agysejtek egészsége érdekében kifejlesztett, úgynevezett MIND diéta a mediterrán diéta és a vérnyomáscsökkentő DASH diéta kombinációja. Magas E-vitamin-bevitelt biztosít, mely megvédhet az agyi plakkok kialakulásától; sok omega-3 zsírsavat tartalmaz, mely segítheti az agysejtek kommunikációs
képességét; és B-vitaminokkal is ellát.

Alapozd étkezésedet a következő összetevőkre, hogy az elméd megkapja azokat a tápanyagokat, melyekre szüksége van:
– Zöld leveles zöldségek, mint a spenót és a fodros/leveles kel
– Más zöldségek, mint a brokkoli, a piros paprika, a tök és a sárgarépa
– Diófélék
– Bogyós gyümölcsök, beleértve a fekete áfonyát és az epret
– Babok, lencsék és szójababok
– Teljes kiőrlésű gabonák
– Tengeri halak
– Szárnyashús
– Olívaolaj


+1) Kerülj el három dolgot!

• Cigarettázás
Egy széles körben végzett tanulmány szerint azok a középkorú személyek, akik rendszeresen dohányoznak, szinte megduplázzák a demencia kialakulásának az esélyét öregkorukra.
• Elhízás
Megnövelheti a vérnyomást, a koleszterinszintet és a második típusú cukorbetegség kialakulásának a kockázatát: ezek mind a demencia rizikófaktorai.
• Túlzott alkoholfogyasztás
A hosszú időn keresztül elfogyasztott sok alkohol mentális problémákhoz vezethet. Hetente legfeljebb 14 egység alkoholt fogyassz! (1 egység = 10 ml tiszta alkohol, azaz kábé 1 dl bor, 2,5 dl sör vagy 25 ml tömény ital.)


Egy kis agytorna - kattints a galériára!

Nézd meg a galériánkat> 10 kép
Ezekért a képrejtvényekért rajong most mindenki! Neked sikerül megoldani?

Éva Egészség

Tovább olvasok
Hollywoodi csillagok, akiknek ugyancsak bejött Magyarország

Annyi bajunk van a szülőhazánkkal, hogy folyton elfelejtjük, milyen jó hely. Sophie Turnernek és Luke Evansnek kell emlékeztetnie minket erre.

3 jegeskávé recept, ami kiváltja a desszertet

A jegeskávéban nem csak az a jó, hogy remekül felfrissít, de kiválthatod vele az édességet is, mikor napközben rádtör az éhségroham. Mutatunk három receptet, egyik sem bonyolult, de garantáltan feldobják a hangulatod.

Napi horoszkóp július 15.: a Bikák végre bátran hallathatják a hangjukat, a Halak váratlan helyzetbe kerülnek

A hét első munkanapján se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok ismét izgalmas üzeneteket tartogatnak!

A párom lelépett az exével, aki a lánya lehetne

Arra számítottam, hogy megkéri a kezem, erre két nap múlva eltűnt.

A 14 legkínosabb hollywoodi pillanat az internet népe szerint

Celebbotrányok jönnek-mennek, többségük nem is marad a reflektorfényben néhány napnál tovább – utána jön a következő. De azért van egy-két híresség, aki csak nem bírja elfeledtetni a múltat.

5 távoli ország, ahol igazi törzseknél vendégeskedhetsz

Egyre többen hanyagolják Balit és a Kanári-szigeteket és keresnek fel mind-mind eldugottabb helyen élő és archaikusabb szokásrendszert követő törzseket. Csakhogy ez többet árt, mint használ.

A technika beszivárog a hálószobánkba, de jó lesz ez nekünk?

Ha alaposabban a virtuálisvalóság-pornóról és a robotszeretőkről szóló szenzációs hírek mögé nézünk, kiderül, hogy a szex és a technológia kapcsolata jóval árnyaltabb annál, mint hogy két kocka a garázsban megépíti álmai nőjét.

4 mediterrán recept, ha itthon nyaralnál

Varázsold a konyhádba Dél-Európát ezekkel a tipikus ételekkel!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Vesd bele magad a nyárba és fizess elő 40% kedvezménnyel 1185 Ft-ért!

Csak 1185 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem