Tényleg D-vitamin-hiányod lesz, ha fényvédővel kened magad?

d-vitamin,napozás,fényvédő
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A jó idő beköszöntével újra és újra fel szokott merülni a kínzó kérdés: vajon hozzájuthatunk a szervezetünk számára szükséges D-vitaminhoz úgy, hogy közben bőrünket is védjük a napsugarak káros hatásaitól? Magyarán: befolyásolják a fényvédők a D-vitamin előállítását?

Majd két hónapnyi önkéntes szobafogás után, végre újra kimerészkedhetsz a napfényre. Nagy szükség volt már erre, nemcsak a lelki, de fizikai egészséged szempontjából is. Mivel a járvány miatt jóval kevesebbet tartózkodhattál a szabadban, nagy a valószínűsége, hogy mostanra D-vitamin-raktáraid is kiürültek.

Az nem kérdés, hogy napfényre mindenképpen szükséged van, viszont az sem titok, hogy az UV sugárzásnak káros hatásai is vannak: nem elég, hogy öregíti a bőrödet, de a túlzott napfény akár bőrrák kialakulásához is vezethet. Egészséged érdekében tehát fontos, hogy bőrödet fényvédő krémmel óvd meg az UV sugárzástól – de vajon a különféle fényvédő szerek nem akadályozzák meg a szervezetedet a D-vitamin előállításában? Tudsz megfelelő mennyiségű D-vitaminhoz jutni úgy is, ha közben a bőrödet is szeretnéd védeni?

napozás,d-vitamin,fényvédő
forrás: Getty Images

Kezdjük az elején: miért ennyire fontos a D-vitamin?

A D-vitaminról sokáig úgy tartották, hogy csupán a csontok egészségéhez szükséges, ám ma már egyre több kutatás támasztja alá, hogy szerepe ennél jóval szerteágazóbb. A D-vitamin valójában nélkülözhetetlen a szervezeted számára, hiszen a testedben alig van olyan folyamat, amiben ne lenne szerepe. Tény és való, hogy a legfontosabb feladatot a csontanyagcsere során kapja, amikor is segíti a kalcium csontokba való beépülését, de ezen kívül az immunrendszered megfelelő működéséhez is szükséged van rá. Az alacsony D-vitamin-szint gyakorlatilag minden betegség kockázatát megnöveli: nemcsak a fertőzések esélyét fokozza, de olyan súlyos elváltozások veszélyét is, mint a daganatos megbetegedések, szív-érrendszeri betegségek, vagy éppen a magas vérnyomás. De kutatások már azt is bebizonyították, hogy akinek alacsony a D-vitamin szintje, annak kétszer nagyobb az esélye a depresszióra, valamint a figyelme és koncentrálóképessége is 60 százalékkal hanyatlik.

Olvasd el ezt is!

Hogyan juthatsz D-vitaminhoz?

Nem gyakran van róla szó, de vannak bizonyos élelmiszerek is, amelyek tartalmaznak D-vitamint, ilyenek például a növényi olajok, a zabpehely, a gomba, a máj, a tojás, vagy a tengeri halak. A probléma csak annyi, hogy még ha D-vitaminban gazdag is az étrended, a táplálkozással így is csak a szükséges D-vitamin-mennyiség ötödét tudod bevinni a szervezetedbe. D-vitamin raktáraid tényleges feltöltéséhez napfényre van szükséged.

De vajon a fényvédők használatával is hozzájuthatsz a megfelelő mennyiséghez?

És ha nem süt a nap?


Áprilistól októberig elég D-vitaminhoz tudsz jutni a napsütés segítségével is, a késő őszi, téli hónapokban azonban gyakorlatilag mindenkinek szüksége lenne D-vitamin-pótlásra. Ebben az időszakban napi 400-1000 nemzetközi egység D-vitamin-bevitele javasolt 1 éves kor alatt, 600-1000 NE 1 éves kor fölötti gyermekeknek, míg 1500-2000NE 18 évnél idősebbeknek.

Fényvédők és a D-vitamin

Dr. Henry W. Lim az Amerikai Dermatológiai Akadémia volt elnöke a CNN-nek egy korábbi interjúban elmondta, hogy a fényvédők valóban csökkenthetik a szervezet D-vitamin termelődését. Kétségbe esni azonban még véletlenül sem kell! A szakember ugyanis gyorsan azt is hozzátette, hogy ahhoz, hogy a fényvédő krémednek ilyen hatása legyen, nagyon vastagon kell felkenned a bőrödre. Dr. Lim szerint az emberek többsége valójában nem hogy túl sok, hanem általában túl kevés fényvédőt ken a bőrére, tehát ez a probléma csak ritka esetekben szokott fennállni.

Viszont, ha te pont az a fajta vagy, aki nem sajnálja bőréről a napolajat, akkor sem kell pánikolnod. Hazai szakemberek szerint ugyanis ahhoz, hogy bőröd a napfény hatására elegendő D-vitamint termeljen, valójában egyáltalán nem szükséges a legveszélyesebb órákban vagy éppen sokáig a napon lenned. Ha a reggeli, délelőtti illetve a késő délutáni órákban 15-30 percig szabadon hagyott bőrfelületekkel fényvédő nélkül a napon tartózkodsz, akkor azzal már biztosítottad is szervezeted számára a D-vitamint. Amennyiben ennél hosszabb ideig vagy a veszélyes, déli órákban vagy a szabadban, akkor mindenképpen védd a bőrödet fényvédő szerekkel.

Ha ezeket a szabályokat betartod – különösen, ha mellette még megfelelően is táplálkozol – akkor szinte biztos lehetsz benne, hogy szervezeted D-vitamin-szintje az egészséges tartományban marad.


4 dolog a naptejen kívül, amivel védheted a bőrödet napozás közben, kattints:

Nézd meg a galériánkat>4 kép
4 dolog a naptejen kívül, amivel védheted a bőrödet napozás közben
Tovább olvasok
Kép
5 szín az otthonodban, ami rossz hatással lehet az egészségedre

Otthonunk színeinek megválasztásakor a többségnek általában nem jut eszébe, hogy milyen hatásal tud lenni a szervezetünkre egy-egy szín.

Kép
Híres nők kedvenc szépségápolási szerei 7000 forint alatt

Gyakran irigykedünk a hírességeket elnézve, miközben azt mantrázzuk: oké, de nekik könnyű, van pénzük saját edzőre, plasztikai sebészre, fodrászra, sminkesre, na meg luxusmárkák szépségápolási termékeire. De vajon tényleg minden csak pénz kérdése?

Kép
A hét leggyakoribb hiba, amit egy szobanövény-tulajdonos elkövethet

Fonnyadt a növényed? Szívfacsaró látvány, főleg mostanában, amikor több időt töltünk otthon, mint valaha. Mondanom sem kell: nem érdemes feladni, van megoldás.

Kép
A férjem megmondja a tutit, pedig én csak egy ölelésre vágyom

Tegnap kiborultam egy apróság miatt. A férjem nem értette a reakciómat, és ezen még jobban kiborultam.

Kép
Nem menstruál és eredetileg legénybúcsúkra szánták – mennyi mindent nem tudtunk rólad, Barbie

Évtizedeken keresztül rengeteg vita és pereskedés tárgya volt, mégis közel 60 éve a játékpiac egyik legkelendőbb terméke. Barbie sokkal több annál, mint holmi csinos öntőformából kikerült műanyag. Elmondjuk, miért!

Kép
A férjem és én összejárunk az exférjemmel és a feleségével

Vasárnapi ebéd. „Ideadnád, kérlek, a salátát?” Idill. Tőlem balra a férjem, jobbra a volt férjem. Velem szemben a volt férjem új felesége.

Kép
A férfi, akibe Erzsébet királynő belezúgott Fülöp előtt

Nem Fülöp volt az egyetlen a királynő életében!

Kép
Őrizd meg a magad és a családtagjaid ép elméjét online családi meditációval – októberben indul, és ingyenes

Herczegh Tímea pszichológussal az elmúlt években számos témában készítettem már anyagokat. Tudom, hogy fáradhatatlanul pörög az agya, és biztos voltam benne, hogy az embert próbáló karanténos időszak is valami újra inspirálja majd. És íme: Forgács Eszter pszichológussal közösen kidolgozták a tízhetes online családi meditáció anyagát, amely tavasszal debütált, a siker (és a várhatóan közelgő újabb karantén) pedig ismétlésért kiált.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem