Fokozatosan vagy drasztikusan iktassam ki a cukrot az étrendemből?

cukor,fogyás
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

S

Szabaulnál a cukorfüggőségtől, de eddig még mindig győztek az elvonási tünetek? Mi a hatékonyabb: apró lépésekkel vagy drasztikusan leszámolni az édességekkel? Szakértői tippek következnek!

A cikk korábban a runnersworld.hu-n jelent meg

Ha beleásod magad a cukor nélküli élet megkezdésébe, látni fogod, hogy a szakértők egy része azt javasolja, hogy egyik napról a másikra zárd ki a cukrot az étrendedből, míg a többi hozzáértő szerint a fokozatosság a megoldás.

De vajon melyik a jobb döntés?

Karen Ansel, a Gyógyító szuperételek az öregedés ellen című könyv szerzője szerint ez nagyban függ TŐLED: te tudod, hogy az apró változtatások válnak be nálad, vagy az, ha hirtelen fejest ugrasz a dolgokba.

Persze azt tudnod kell, hogy most a hozzáadott cukorról van szó, a szakértők szerint ugyanis nem kell az égvilágon mindent, amiben cukor van, kiiktatni az étkezésből. A gyümölcsökben gyümölcscukor van, de mellete sok vitamin, ásványi anyag. Inkább arra kellene törekedni, hogy a napi cukorbevitel az ajánlott limitnél ne legyen több: ez férfiaknál napi 9 teáskanál, ami körülbelül 150 kalória, nőknél 6 teáskanál, ami 100 kalória. A baj csak az, hogy általában ennél jóval többet fogyasztunk cukorból, ami az elhízás mellett egészségügyi problémákat is okoz.

A következő tippek viszont segíthetnek, hogy csökkentsd a cukorbevitelt!

cukor,étkezés
forrás: GettyImages
Olvasd el ezt is!

Ha a drasztikus változtatások híve vagy...

  • Ürítsd ki a szekrényeket! Ha ugyanis nincs ott a közelben a kísértés, nem valószínű, hogy elmész csak azért a közértbe, hogy valami édességet vásárolj!
  • Tervezd meg a csalást! Ha egy mindent vagy semmit tipusú ember vagy, gondold ki jó előre, hol fogsz elcsábulni, milyen helyen, szituációban nem tudsz nemet mondani. Tervezd meg, mit fogsz enni, de arra figyelj, hogy mindez ne otthon legyen, hanem valahol máshol, ahol ki kell kérni, meg kell rendelni, és nincs lehetőséget "rájárni" egész este.
  • Helyettesítsd a cukrot valamivel, aminek hasonló a hatása! Ha minden délután szükséged van egy cukorlöketre, próbáld helyette a kávét vagy a teát! De az is segít, ha tudod, mikor szoktál ebéd után elcsábulni, akkor mostantól próbálod kizárni a mindennapokból azokat a szituációkat.

Ha a fokozatosan iktatnád ki a cukrokat...

  • Csökkentsd a hozzáadott cukrokat! Nézd meg, honnan jön az étkezésedbe a legtöbb cukor, és mi az, amit ezek közül ki tudsz iktatni. Ha például sok gyömölcsjoghurtot eszel, amiben bizony bőven van cukor, akkor mostantól egyél natúr vagy görög joghurtot, és tegyél bele te friss gyümölcsöket.
  • Próbáld ki kedvenc édes dolgaidat kevésbé édesen! Ott van mondjuk a kávé: nézd meg, mi az a cukormennyiség, amivel még szívesen megiszod. Ha a 2 kockacukrot vagy két kanál mézet egyre tudod redukálni, már az is sokat számít!
  • Cukor helyett jutalmazd magad mással! Ha például a palacsintádat mindig juharsziruppal eszed, csökkentsd a felére a szirupmennyiségét, és helyette dobj rá egy-két karika banánt. Ugyanúgy édes, de mégse cukor! Vagy egyáltalán, cukor helyett próbálhatsz másféle édes, nem cukros dolgokat: étcsokoládé, egy kis ananász, magféleségek. Vagy ha csökkented az adagot, mondjuk a szokásos 4 teasütemény helyett egyél kettőt egy nagy bögre teával.
  • Nem mindegy, mit iszol! Sokszor ugyanis az ételek terén sikerül csökkenteni a cukormennyiséget, ám az italokon is el lehet csúszni. A sima víz, a saját, cukormentes szörpök, a gyömbéres-uborkás víz szuper választás, de lehetőleg kerüld a cukros vagy épp cukormentes, viszont édesítőszerekkel teletömött italokat, gyümölcsleveket!
Nézd meg a galériánkat>5 kép
5 ínycsiklandó és egészséges ital: ezt idd cukros üdítők helyett
Tovább olvasok
Kép
Angliában élsz? Akkor ne szeretkezz azzal, akivel nem élsz egy háztartásban

Új szabályozás lépett életbe Angliában, amely tiltja a kettő vagy annál több ember gyülekezését zárt térben a járványügyi korlátozások alatt. A köznyelv máris „szextilalomnak” nevezte el a jogszabályt.

Kép
Trianon-sokk az irodalomban, avagy mit olvashatott (volna) székely nagymamám?

Nagymamám a második világháború alatt szökött át Csikszeredáról Magyarországra. Egész életében a székely sors két lábon járó hordozója volt: a románokról távolságtartóan, a fenséges havasokról könnyes szemmel beszélt, kifejezőkészsége megszégyenítette a legjobb tollú íróét is, ha szülőhazája gyönyörűségeit ecsetelte.

Kép
Hány kilós a bőröd és még 7 érdekesség a testedről

Miért van állad? Mire jó a libabőr? Melyik kezeden nő gyorsabban a köröm? 8 meglepő dolog a testedről

Kép
SUP-ozni készülsz? Mutatjuk, hogyan öltözz fel!

Öltözz fel és evezz! Nincs több kifogás. Az instyle.hu összeállítása.

Kép
Napi horoszkóp június 3.: a Bikák fontos döntés előtt állnak, a Rákoknak útirányt kell változtatniuk

Ma is érdemes néhány percet szánnod a horoszkópodra, hisz ismét izgalmas üzeneteket tartalmaznak az egyes csillagjegyek!

Kép
Idézetek, amik jól jönnek bizonytalan időkben

Csak egyvalami biztos: hogy a tehénlepény a lapjára esik, állítja a népi mondás. Most pedig triplán olyan időket élünk, amikor ezen kívül elég sok minden bizonytalan. Szerencsére akadnak idézetek, amik másodpercek alatt helyrerántják az embert.

Kép
Egészséges megoldás oroszlánszag ellen a házi készítésű vegán dezodor

A dezodor fontos része a napi rutinunknak. De gondolkodtál már azon, hogy a bolti helyett természetes házi dezodort használj?

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem