Se előkészítő, se nyílt napok, se személyes tapasztalat: vadidegen terepen a felvételiző kisdiákok
Se előkészítő, se nyílt napok, se se személyes tapasztalat: vadidegen terepen a felvételiző kisdiákok
Mivel a felvételi előkészítők, a nyílt napok és az iskolabejárások mind-mind elmaradtak ősszel a koronavírus miatt; idén szinte semmilyen személyes tapasztalat nem segítheti a középiskolába felvételiző 12-14 éves gyerekeket és persze a szülőket sem. Némi helyzeti előnye van azoknak a diákoknak, akiknek családi hagyományokból kifolyólag szüleik, vagy testvérük valamelyest már kitaposta előre az utat a választott intézménybe; de azért nem ez az általánosan jellemző. Tanárt, szülőt és pszichológust kérdeztünk az idei középiskolai felvételi nehezítő körülményeiről.
Nincs semmilyen személyes tapasztalat; se „vegyülés”, se „bandázás”
Nem igazán „engedhetik meg” maguknak a gyerekek, hogy betegek legyenek a felvételi napján, mert a pótfelvételi csupán egy héttel később lesz. Így, ha koronavírus miatt karanténba kerülnek, a második időpontra se tudnak elmenni – mondta megkeresésünkre név nélkül, egy általános iskolai pedagógus. A tanár úgy tudja, a harmadik időpont kizárólag a covidosoknak lesz, akik - mint fogalmaz - „ülhetnek majd ott egyedül, megbélyegezve”. Attól tart, hogy ugyanez a szóbeli felvételikre is igaz lesz; melyekről szintén lemaradhat a gyerek, betegség miatt.
Bár szinte minden általános iskolában van felvételi felkészítés, amelyeken a tanárok általában nagyon igyekeznek; a középiskolai látogatások, nyílt napok a koronavírus járvány miatt sajnos elmaradtak – hívja fel a figyelmet a pedagógus.
A nyolcadikosokat nagyon megterhelik a belső intézkedések; például az, hogy idén próbafelvételit sem tarthattunk; hogy a gyerekek nem „keveredhetnek” iskolán belül, így a tapasztalataikat se tudják egymással megosztani azok, akik ugyanabba a középiskolába készülnek a párhuzamos osztályokból – mondja a pedagógus, aki azt is nagyon sajnálja, hogy idén a szokásos, felvételi előtti és utáni „bandázásukat” sem tarthatják meg a gyerekek.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) tájékoztatása szerint a középiskolai írásbeli felvételiken ugyanazokat a biztonsági intézkedéseket alkalmazzák majd, mint amiket tavasszal, az érettségik megtartásakor.
Az írásbeli vizsgákat az eredeti időpontban, "jelenléti formában", azaz személyes részvétel mellett tartják meg. A koronavírus miatt az érettségi írásbeli vizsgákon alkalmazott biztonsági előírások és járványügyi szabályok mellett vizsgázhatnak majd a diákok. Az írásbeli felvételiket – a távolságtartás érdekében – az előző évekhez képest jóval több, 535 helyszínen tartják meg. A vizsganap január 23-án lesz, de két pótnapot is kijelöltek azoknak, akik betegség vagy karantén miatt nem tudnak ekkor menni.
Nyílt nap online, a suli egy filmen mutatkozik be; ennyi..
Az elmaradt felvételi előkészítőket, nyílt napokat; a személyes találkozások hiányát panaszolta egy általunk megkérdezett szülő is. Úgy érzi, így nem csak az egy iskolába készülő gyerekek nem ismerhették meg valamelyest egymást (és a tanárok sem őket), de az is kimaradt, ahogy a középiskolába belépve az ember „leveszi” annak a hangulatát, a rá gyakorolt hatást. A nyílt napok sok helyen online zajlottak, ahol a suliból egy bemutatkozó filmet látsz, és kész – mondja az anyuka.
A kisebbek könnyebben megijednek, ha kiesnek a komfortzónájukból
A felvételi önmagában is stresszforrás, idén viszont még inkább stresszes lesz, hiszen a gyerekek sok esetben nem is ismerik az iskolaépületet, ahol írják majd a tesztet. Előző években a nyílt nap alkalmával bemehettek, idén ez is elmaradt. Idegen környezetben, maszkot viselve még nehezebb lesz nekik koncentrálni – mondja Győri Ildikó, pszichológus.
Az S-Cool Days alapítója, aki annak idején maga is kalandos utat járt be fia iskolai felvételije kapcsán - azt tanácsolja a szülőknek, töltessenek ki egy-két felvételi feladatsort a gyerekükkel otthon, időre, kézfertőtlenítést követően, maszkban.
„Ha még otthon hozzászokik a gyerek, hogy ragad a keze a fertőtlenítőtől, és nehezebb a levegővétel a maszkban, akkor - ha a vizsga napján mindez „élesben” megy - talán már nem fogja az erőforrásait elvonni a feladatok elől. Minél kisebb a gyerek annál inkább érdemes ezt begyakorolni otthon, mert könnyebben kalandozik el a figyelmük, és könnyebben megijednek, ha kiesnek a komfortzónájukból. Márpedig a maszk minden, csak nem komfortzóna” – fűzi hozzá a pszichológus.
A COVID megfékezésére tett intézkedések egyike volt, hogy 2020 márciusában bezártak az iskolák, és a digitális térben folytatódott a tanulás. Az online oktatás minden iskolában más szintű volt; közel fél évnyi tananyag mindenesetre teljesen más módon jutott el a gyerekekhez, mint a korábbi években.
További kérdés még a felvételivel kapcsolatban, hogy a szülők mennyire tudták átvenni az előkészítőt tartó pedagógusok szerepét. Nem csak a tudás átadására vonatkozóan kérdés ez, hanem azért is, mert kiskamasz korban a gyerekek kevéssé hallgatnak szüleikre, így elképzelhető, hogy egy kamasznak hiába könyörgött a szülő, hogy töltse a feladatsorokat, koncentráljon – lehet, hogy kevesebb sikert ért el vele, mint testvérénél 2 évvel ezelőtt a felvételi előkészítőt tartó tanár.
Kimaradtak az iskola-bejárások is, ami majd főleg a nyolcadik osztály végén felvételizők számára nehezíti meg a végső választást. Az iskolák kínálata hasonló, a hangulata azonban nagyon eltérő lehet. Azt, hogy melyik iskolában milyen közösség fogadja majd a frissen érkezőket, idén csak az internetes fórumokon zajló megbeszélésekből lehetett kideríteni, hiszen személyesen nem lehetett ellátogatni a középfokú oktatási intézményekbe - fogalmaz Győri Ildikó.