Pénz a falból

Borítókép: Pénz a falból
Igen, a kisgyerek látja, hogy a pénz végtelen mennyiségben terem. Anya bedug egy műanyag kártyát a falba, és érkeznek a bankók. Fizikai valójában a pénz lassan eltűnik az életünkből, ezért a végessége, és így a vele való gazdálkodás nehezebben felfoghatóvá vált a gyermekeink számára.

3 DIMENZIÓS VALÓSÁG

Himer Csilla pénzügyi coach és pénzpedagógus, a Pénzmesék című könyv szerzője szerint a szülői példa határozza meg gyerekünk pénzhez való egészséges vagy épp egészségtelen viszonyát. Ha a szülők otthon józanul beszélgetnek a pénzről, terveznek és mérlegelnek, ez a hozzáállás észrevétlenül beépül a szemléletébe. Számtalan lehetőség adódik a gyakorlásra. Ha lehet gesztenyét, falevelet, kulcsokat gyűjtögetni, miért ne lehetne pénzérmét is? Kiborítjuk együtt anya pénztárcáját, tapogassa meg a gyerek az aprót, hiszen neki még nagyon fontos a taktilis tanulás.

Zsebpénz 1.0

A zsebpénzt az általános iskola 3-4. osztályában érdemes bevezetnünk, amikor a gyermek a négy matematikai alapműveletet már magabiztosan alkalmazza. „Vannak családok, ahol a házimunkáért, vagy a jó jegyekért adnak pénzt, én azonban azt szoktam javasolni a szülőknek, hogy fix összeget adjanak fix időtartamra: ez jobban modellezi, hogyan kell beosztani a jövedelmet”, magyarázza Himer Csilla. A zsebpénz nem jutalom, hanem éppolyan „tanulópénz”, mint amit a különórákért, a gyerek oktatására fizetünk ki. A pénzügyi jártasság a cselekvéses intelligencia körébe tartozik, vagyis gyakorolni kell. Negyedik osztályban kaphat a gyerek hetente 500–1000 Ft-ot, amit szabadon elkölthet. Ha otthon készít magának tízórait, nem kell vásárolnia a büfében, gyűjthet valami nagyobb dologra.

A szülői példa határozza meg gyerekünk pénzhez való egészséges vagy épp egészségtelen viszonyát.

Mindennek ára van

Fontos lépcsőfok az absztrahálás, amikor a 6-7 éves megérti, hogy nem az érme mérete vagy darabszáma a lényeg, hanem az értéke. „Jó eszköz a babos szemléltető játék, akár a bankkártya, az ATM működését is elmagyarázhatjuk”, ajánlja a pénzpedagógus. „Egy középsős már megértheti, hogy a kártyán van öt babszem, de a boltban levesznek róla egyet. Ha együtt megyünk bevásárolni, a gyerek rajzolja le, mit kell vennünk. A boltban pedig keresse meg – ez a figyelmét is leköti. Nagyobbaknál előre meghatározhatjuk, milyen összegért szeretnénk vásárolni, és ahogy telik a kosár, megbecsülhetjük, hol tartunk.” A fontossági sorrendről is beszélnünk kell, mert a kisgyereknek nehéz megértenie, miért mondjuk: „erre most nincs pénzünk”, miközben egy megpakolt bevásárlókocsit tolunk a pénztárhoz.

Zsebpénz 2.0

Az egyre idősebb gyereknek mindig kicsit több önállóságot adhatunk. A nagyobb összeg azzal járhat, hogy az összes extra kívánságát neki kell fizetnie. Középiskolás korra már olyan zsebpénzrendszert alakíthatunk ki, amely minden rendszeres kiadását fedezi: bérlet, menza, fodrász, mozi. A zsebpénz összegét körültekintően kell meghatározni. Segít, ha nyomon követjük, egy hét vagy hónap alatt, milyen észszerű költségei adódnak a gyereknek. És persze, ha meg is engedheti magának a család, hogy heti 20 ezer Ft-ot adjon egy 9 évesnek, ez nem fogja jó irányba mozdítani a pénzügyi nevelést. Az viszont igen, ha a gyerek zsebpénznaplót vezet.

Segít, ha nyomon követjük, egy hét vagy hónap alatt, milyen észszerű költségei adódnak a gyereknek.

Stratégiai játékok

A társasjátékokkal közösen, játékos formában lehet a pénzhasználatot gyakorolni. 4-5 éves kortól jó lehet a Pop to the shops bevásárlós társas, 5-6 éves kortól a Zsebre megy, ami a zsebpénz beosztását modellezi. 8-9 éves kortól már jöhet a Gazdálkodj okosan! – létezik modernizált verziója is. A legjobb pénzügyi társasjáték, ami már a befektetések lényegébe is bevezeti a gyerekeket, sajnos épp nincs magyar bolti forgalomban: ez a Cashflow for Kids. A malom, sakk, dáma, ulti szintén fejleszti a stratégiai gondolkodást.

A PÉNZ ISKOLÁBA MEGY

A gazdasági-pénzügyi ismeretek oktatása a 2012-es nemzeti alaptantervben kiemelt fejlesztési feladatként jelenik meg. Valamilyen mértékben tehát minden iskolának be kell építenie a tananyagába a témát. Bevonhatják a kötelező (pl. életvitel/technika vagy történelem-) órák anyagába, de akár a szabad órakeret terhére is szánhatnak rá egy vagy két félévet a tanárok. A történelemérettségi B tételei között már szerepel gazdasági-pénzügyi ismeret. Két tankönyv született a pénzügyi ismeretek oktatására. Felsősöknek szól az idei tanévtől elérhető Küldetések a pénz világában, amiben a diák szuperhősként próbál az ötleteivel segíteni a bajba jutott szereplőknek: például hitelfelvételhez ad tanácsot. Az MNB támogatásának köszönhetően ingyenes tankönyvet és a munkafüzetet több mint 900 iskola rendelte meg eddig, 60 ezer példányban – tudtuk meg Merényi Zsuzsannától, a tankönyvet fejlesztő Pénziránytű Alapítvány szakmai vezetőjétől. A középiskolásoknak írt Iránytű a pénz világában tankönyv a Molnár család fiktív kalandjain keresztül magyarázza el olyan pénzügyi-gazdasági fogalmak jelentését, mint a keresleti-kínálati görbe. A tankönyveket az iskolák ingyenesen igényelhetik, illetve internetről is letölthetők. A Pénz7 nevű, országos témahét keretében is találkozhatnak a diákok pénzügyi ismeretekkel. Idén közel ezer iskola regisztrált, fő téma a hitel. Ehhez kapcsolódóan kínál a Pénziránytű Alapítvány interaktív tananyagokat a részt vevő iskoláknak.