Félénk? Mozgékony? Hasznos különórák gyerekeknek

Borítókép: Félénk? Mozgékony? Hasznos különórák gyerekeknek Forrás: Fotó: Létra Klub
Szeptemberben itt az idő, hogy délutáni foglalkozások után nézzünk. Azonban hamar elbizonytalanodhatunk, ahogy a végtelen kínálatot böngésszük. Milyen szabadidős tevékenység illik gyerekünkhöz? Milyen szempontok szerint válasszunk? Egyáltalán mit várhatunk egy délutáni foglalkozástól? Ebben segít tanácsot adni a budai gyermekfoglalkoztató központ, a Létra Klub egyik foglalkozásvezetője, pszichológus, Fazekas Anna Dorka.

Gyakran szülőként nemcsak azt várjuk egy foglalkozástól, hogy hasznosan eltöltve gyerekünk az időt új képességeket sajátítson el, hanem azt is, hogy bizonyos szociális készségei fejlődjenek. Ha nagyon leegyszerűsítve vizsgáljuk a helyzetet kétfajta igény a leggyakoribb:

  1. A gyerek introvertált, nehezen oldódó, így szeretnénk, ha magabiztosságot nyerne, közösségre találna, vagy
  2. nagyon aktív, nehezen leköthető, esetleg nehezére esik az együttműködés, emiatt pedig azt keressük, hogy mi az, amiben el tud merülni, és segít neki abban, hogy koncentráltabban tudjon jelen lenni a többi feladatában.

Természetesen semmilyen délutáni foglalkozástól nem várhatjuk, hogy problémákat oldjon fel a gyerekünk életében, így ha bármi olyasmi problémát tapasztalunk, ami kihatással van a mi, vagy a gyerekünk életminőségére, ne habozzunk szakemberhez (Gyermek- és ifjúsági klinikai szakpszichológus) fordulni. Viszont

szociális készségeinken és az önmagukkal való kapcsolatunkon rengeteget tud fejleszteni egy rendszeres, megfelelő szakember mellett végzett alkotói vagy sport tevékenység.

Csak, hogy segítsünk elképzelni, találkoztunk olyan kisfiúval, aki úgy indította az évet, hogy félt megszólalni az órákon, majd egy tanévnyi színjátszás után nagy mosollyal az arcán egy színjátszó előadáson fellépett egy majd’ 100 fős közönség előtt. Vagy járt nálunk olyan kislány is , akinek az együttműködés ment nehezebben és rendre kivonódott a játékokból, majd a mindössze öt napos tábor végére, az egyik leglelkesebb résztvevő lett, aki képes volt együtt játszani a többiekkel. Természetesen ezek az örömteli sikerek nemcsak a foglalkozásoknak köszönhetők, de biztosra vehetjük, hogy elősegítették vagy éppen felgyorsították ezeket a változásokat.

Az alábbiakban 4 olyan foglalkozást ajánlok, amelyek ezekre az igényekre is reagálnak.

Az aduász - A színjátszás

A színjátszás testi-lelki-szellemi táplálék! Egy igazi mankó az élet során, mely nagyban hozzájárul gyermekünk érzelmi jóllétéhez, és olyan elfogadó közösséget nyújt számára, melyet az alkotói cél és a közös élmények kovácsolnak össze. Egyik legnagyobb értéke, hogy kirobbanó jókedv mellett fejlődik a gyerekek önismerete, önképviselete, együttműködése, mások iránti figyelme, mindemellett intenzív gyakorlatot szerez szereplésből, a gondolatai, ötletei vállalásáról és megtalálja a saját hangját. Így azok mellett, akik a tehetségüket szeretnék itt kibontakoztatni, azoknak is nagyon ideális, akik a magabiztosságukat, vagy a közösségüket keresik.

Kreatív tánc

Bár valóban mindenki megtalálhatja a helyét a színjátszásban, eggyel haladóbb folyamatnak tekinthetjük, mint a táncot. Pusztán amiatt, mert nagyobb hangsúlyt kap benne a külső megfigyelő szerepe. Nagy előnye, hogy az improvizatív tánc valóban összemérhetetlen, nem lehet benne kifejezni, hogy valaki jobban teljesít benne, mint a másik, így azok a gyerekek, akik sokszor tapasztalják úgy, hogy alulmaradnak másokkal szemben, számukra kifejezetten jótékony és felszabadító tud lenni ez a mozgásforma.

„Rengeteget fogunk játszani és kísérletezni a mozdulatainkkal. Kipróbáljuk milyen egyénileg, párban és csoportban mozogni. Vezetett improvizáción keresztül megtapasztaljuk, hogy milyen sokféleképpen tudjuk kifejezni az érzéseinket, gondolatainkat. Szinte mindig zenére dolgozunk, a lehető legkülönbözőbb stílusok és zenei hangulatok kísérnek majd minket a táncban, a mozgásos tapasztalásainkból pedig összegyúrunk majd egy-egy koreográfiát, táncjátékot.” – írja Dávid Luca, foglalkozásvezető.

Gyerekjóga

Ha sok levezetetlen energiája van gyerekünknek vigyük nagymozgásos sportra, ez elég evidens. De emellett érdemes lehet megpróbálni egy olyan foglalkozást is, ami abban segíthet a gyereknek, hogy megtanulja magát nyugtatni, fókuszálni, kipróbáljon egy olyan minőséget, amit ritkán szokott megtapasztalni. Lehet nem fog működni, vagy több óra kell, mire elkezdi élvezni, de egy próbát érdemes tennünk vele.

Erre lehet egy alternatíva a gyermekjóga. „ A gyermekjóga fejleszti a mozgást, az órákon a komplex gyakorlatok között megjelennek a nagymozgásos gyakorlatok, légzőgyakorlatok, forgások, ugrások, figyelemfejlesztő gyakorlatok, melyek mind elősegítik a mozgás összehangoltságát, ezáltal az idegrendszer érését.” – meséli a foglalkozásról Laczkó Fanni. Ráadásul a mozgások végig mesékbe, és kalandokba vannak ágyazva, így az ingeréhes gyerekeknek is kiegyensúlyozott terhelést nyújt: egyszerre segít nekik lecsendesedni, és fantáziájukat megmozgatni.

Két legyet egy csapásra – Fairplay Foci

„Fociedzéseket tartunk, de a fő cél nem a BL győzelem, hanem a gyerekek szociális készségeinek fejlesztése, és egy összetartó csapat létrehozása. Kiemeljük a fairplay fontosságát és a focit olyan plusz szabályokkal színezzük, amelyek kiegyenlítik a képességbeli különbségeket, hogy mindenki egyforma módon tudjon bevonódni a foglalkozásokba.” – írja Horváth Sándor és Hegyi Frigyes. Tehát nemcsak az energiák levezetését várhatjuk ettől a foglalkozástól, hanem fejlődést az együttműködésben, másokra való figyelemben és segít azoknak a gyerekeknek is, akik nagyon kompetitívek és nehezen élik meg, ha nem ők nyernek. Ők azok általában, akik magas belső elvárásokat támasztanak önmagukkal szemben, itt viszont megtanulhatják, hogy győzelem nélkül is értékes tagjai a csapatnak, és az egyéni sikereknél fontosabb a csapatjáték.

Foglalkozás karantén idején

Karantén idején, ha csak tehetjük szeretnénk a gép elől elvonni a gyerekeket. Azonban ha a szabad időtöltésen és a közös együttléteken kívül valamilyen más foglalkoztatást is szeretnénk nekik nyújtani, azt gyakorlatilag csak online tehetjük meg.

Ha már ebbe a helyzetbe kényszerültünk, meleg szívvel ajánlom Prohászka Szandra Animáció és fotózás foglalkozását is, aki azonkívül, hogy kreatív alkotásra hívja a gyereket, az online térben való tudatosságra is nagy hangsúlyt fektet.

„A vizuális nevelés nagyon fontos ma, hisz a mai gyerekek és fiatalok már képekben kommunikálnak egymással a social mediaban. Ha megkérdezünk egy 12-14 évest, hogy hogy van, egy képet fog küldeni, hogy éppen mit csinál, tehát úgy van. Fontos számomra, hogy ebben a helyzetben jó képeket készítsenek a gyerekek, tanulják meg, hogy mi előnyös egy selfie-n és mi nem, mit mutatunk meg és mit nem… Minden vizuális technika használata önkifejezés, saját magunk, gondolataink megmutatása a külvilágnak, néha egy kicsit terápia is, a szó köznapi és nem orvosi értelmében. Itt minden technika arra lesz érdemes, hogy a gyermek kifejezhesse, elmondhassa, hogy mi foglalkoztatja, mit mutatna meg önmagából, vagy éppen milyen kérdései vannak a világról.” – írja Prohászka Szandra, foglalkozásvezető.

Gondolatébresztők

  • Ha az iskolába jár a gyerek különórára valószínűleg könnyebb megoldanunk az ezzel járó logisztikát és talán több lehetőséget kapnak az iskolai kapcsolatok is a fejlődésre. Azonban érdemes kipróbálni olyan délutáni foglalkozást, amit nem az iskola szervez. Pusztán azért, hogy egy másik közegben is kipróbálhassa magát a gyerek, több tere legyen az identitáskereséshez és új kapcsolatokra is szert tegyen.
  • A legfontosabb a jó foglalkozásvezető kiválasztása. Gyakorlatilag ez fontosabb, mint az, hogy milyen tevékenység zajlik a foglalkozáson. Ne sajnáljuk az időt arra, hogy megismerjük őt személyesen is, és fordítsunk figyelmet a gyerekünk visszajelzéseire is.
  • Hajlamosak vagyunk az alapján választani a gyerekeknek foglalkozást, hogy mi magunk mit szeretnénk csinálni. Ezzel nincs is semmi baj, főleg ha hasonló beállítottságúak vagyunk gyerekünkkel. Mindenesetre hagyjunk számára teret az új dolgok kipróbálására is, és igyekezzünk beiktatni a saját életünkbe is olyan hobbit, amit igazán szeretünk, hisz ez nemcsak a saját lelki egészségünk szempontjából fontos, de nagyon inspiráló is a gyerekeink számára.
  • Egyensúly. Maradjon idő az otthonlevésre, semmittevésre. De figyeljünk arra is, hogy ne iktassuk ki a gyerek életéből, ami igazán feltölti őt, hisz végső soron ez járul hozzá érzelmi jóllétéhez, mely hosszú távon a jobb teljesítményt és az egészséges gyerekkort is megalapozza.

+1 Tipp: Gyertek el a Létra Klub foglalkozásválasztó eseményére szeptember 11-én 16.00 és 18.00 között, ahol lehetőségetek lesz számos délutáni foglalkozást kipróbálni teljesen ingyen!

Szóval hajrá mindenkinek az iskolakezdéshez és a foglalkozásválasztáshoz! Remélem sikerült pár hasznos gondolatot nyújtanom számotokra, de a legfontosabb úgyis, hogy bízzatok a megérzéseitekben és ne aggódjatok, ha jól érzi magát a gyerek, akkor már biztos, hogy jól választottatok! És ne feledjétek, a boldog gyermek-és szülőkor a cél! :)