Ártasz-e vele a gyereknek, ha engeded, hogy ijesztő filmeket nézzen?

ijesztő film,gyerek,tévénézés Forrás: Getty Images
Nem csak Halloween táján aktuális ez a kérdés.

Szülőként (vagy nagynéniként, nagybácsiként, nagyszülőként) valószínűleg mindenki találkozott már azzal a helyzettel, amikor a gyerek olyan tartalmakat akarna nézni tetszőleges méretű képernyőn, amivel a határokat feszegeti. Mike Brooks amerikai pszichológusnak és háromgyerekes apának rendesen kijutott ebből: “Játszhatok Mortal Kombat 11-el? Grand Theft Auto 5-tel? Red Dead Redemptionnel? Hungry Sharkkal? Nem? Miért nem?” Aztán: “Nézhetek Simpson családot? Family Guyt? South Parkot? Stranger Things-et? Megnézhetem a Trónok harcát? A Terminátort? A Deadpoolt? A Mátrixot? A Nyolcadik utas: a Halál-t? A Ragyogást? Nem? Miért nem? És mikor nézhetem majd meg?”

Ezeket a támadásokat nem olyan egyszerű egyszavas válaszokkal visszeverni, hiszen ott vannak a csapdák, amiket a gyerekek állítanak: “Nem igazságos! Bezzeg a bátyám megnézhette? Én miért nem?” Vagy: “Minden barátom látta már ezt a filmet (vagy kipróbálta már ez a játékot). Nekem miért nem lehet?” Még trükkössebb: “Te kisebb voltál nálam, amikor gyerekkorodban megnézted ezt a filmet! Nekem miért nem engeded?” Ez sem rossz: “Bezzeg azt megengedted, hogy X filmet megnézzem (vagy Y játékkal játsszak), pedig az is ugyanilyen félelmetes. Akkor ezt miért nem nézhetem meg (játszhatok vele)?”

Bár nyilván Brooks türelmét és talpraesettségét is próbára teszik ezek a próbálkozások, pszichológusként jobban átlátja, milyen következményekkel jár, ahogy szülőként viselkedünk ezekben a helyzetekben. Gondolatait a Psychology Today oldalon osztotta meg.

Fontos tisztázni...

...hogy nem szélsőséges esetekről beszélünk, tehát nem négyévesekről, akik napi 12 órán át horrorfilmeket néznek, vagy órákig túlélőjátékokkal kötik le magukat. Olyan esetekről van szó, amelyek a “normális” kategóriába tartoznak.

Mi az, amit fontos tudnod?

• Amikor arról beszélünk, hogy milyen hatással vannak az ijesztő filmek/játékok a gyerekekre, mindig különbséget kell tennünk a rövid távú, múló hatások (például az átmeneti félelem) és a hosszú távú hatások között (például szorongásos betegség) között.

• Amikor a kutatók azokat a negatív hatásokat vizsgálják, amit a képernyők a gyerekekre, kamaszokra gyakorolnak, akkor általában azt találják, hogy ezek a hatások szinte jelentéktelenek. Vagyis egy kiegyensúlyozott, udvarias gyerek nem válik pszichopatává, ha a Fortnite-tal játszik vagy megnézi a Stranger Things-et. Rövid távú, kis mértékű ártalmakat okozhatnak ezek a dolgok, de hosszú távú, súlyosabb károkat csak igen ritkán.

• Az aggódásunkat a képernyő hatása miatt érdemes tehát ahhoz igazítani, hogy mennyire lehet ártalmas az adott film vagy játék. Pánikra semmi szükség. Nem szakad le az ég. Nem célszerű a rettegés légkörében gyereket nevelni, amikor arra semmi szükség.

• A legreálisabb veszélye annak, hogy a gyerek olyan tartalmat néz, amelyek túl ijesztőek számára, az az, hogy átmeneti félelmekkel kell megküzdenie. Például egy ideig jobban fog félni a sötétben és az idegenektől, nehezebben fog elaludni és rossz álmai is lehetnek. Ezek mind a rövid távú, átmeneti ártalmak közé tartoznak.

• Nem szabad elfelejtenünk, hogy a félelmetes filmek és játékok lényege pont az, hogy féljünk. A félelmet részben egyfajta élvezetként éljük meg. Ugyanezért ülünk fel a hullámvasútra vagy megyünk be a kísértetkastélyba is. Időnként kell az adrenalinlöket.

• Mérlegelnünk kell: mekkora az élvezet, amit a film/játék a gyerekünknek okoz és mennyire lehet ártalmas? Valószínűleg mindkettőre fel kell készülnünk. Vagyis lehet, hogy élvezettel nézik a Trónok harcát, de éjjel ébren tartja őket néhány félelmetes jelenet, ami újra meg újra lejátszódik a fejükben. Megéri az élvezet ezt a fajta káros hatást?

• Különbséget kell tennünk a pszichológiai/viselkedési ártalmak és a azok között az ártalmak között, amik a mi értékeinket érik. Ez azt jelenti: lehet, hogy nem akarjuk, hogy a gyerekünk bizonyos filmeket megnézzen vagy játékokkal játsszon, mert nem egyeznek azokkal az értékekkel, amelyek mentén neveljünk a gyerekünket. Például nem akarjuk, hogy az erőszak vagy a nők tárgyiasítása pozitív színben tűnjön fel a gyerekünk szemében. Ezzel együtt az ilyen tartalmak nem feltétlenül okoznak pszichológiai károkat (mondjuk visszatérő rémálmokat vagy fokozott agressziót). Ám az értékeink ettől még igenis sérülnek.

Mit tehetsz?

• Beszélj más szülőkkel. Kérdezd őket arról, hogy mit néznek, mivel játszanak valójában a gyerekeik. Ez nem feltétlenül azt jelenti, hogy az ő értékrendjük szerint kell döntened, de azt is be kell látnod, hogy az is lehet ártalmas, ha a gyereked kimarad valamiből.

• Törekedj arra, hogy ne legyetek ti az elsők, ami a képernyőket illeti. Vagyis ne a gyereked legyen az első az osztályában, aki megnézi a Ragyogást.

• Beszéld meg a dolgot a partnereddel és alkossatok egységfrontot.

• Ha a gyerekednek van nagyobb testvére, kérd ki az ő véleményét is, amikor a kisebbik nincs a közelben. “Bence, az öcséd meg akarja nézni a Mátrixot. Mit gondolsz?”

• Körültekintően hozz döntést. Nézz utána a film vagy játék tartalmának, besorolásának és a kritikáknak, véleményeknek, például itt, itt és itt meg itt. De azt ne felejtsd el, hogy egészen különböző filmek kaphatják ugyanazt a besorolást – szóval semmi nem szentírás.

• Beszélgess a gyerekkel az értékediről, az aggodalmaidról és arról, hogy miért szabsz neki határokat. Méltányold az érzéseid: “Marci, tudom, hogy szeretnéd megnézni a Stranger Things-et. Aggódom, hogy ez a te korodban még kicsit túlzás. Szülőként az is a feladataim közé tartozik, hogy megvédjelek olyan dolgoktól, amik árthatnak neked. Lehet, hogy tetszene neked a sorozat, de tartok tőle, hogy lennének benne olyan jelenetek, amik a te korodban még túl ijesztők vagy zavaróak lehetnek.” Ez persze nem garantálja, hogy a gyerek egyet fog érteni veled vagy visszakozik, de még mindig jobb, mint ha csak annyit modanál: “Nem nézheted, mert azt mondtam és kész.”

• Szó sincs arról, hogy mindent vagy semmit. A filmeknél a túl gázos részeket át is lehet pörgetni – feltéve ha ismered az alkotást és tudod, mikor van erre szükség.

• Ahogy a gyerekek nőnek, a szabályokat mindig az életkorukhoz kell igazítanunk. Ha egy 17 éves még mindig csak rajzfilmeket nézhet, az biztosan okoz hosszú távú ártalmakat. Úgyhogy ahogy megy az idő, mindig enyhíts a korlátozásokon. Beszéljetek előre a hőn áhított tartalmakról. Segíts neki megérteni a különbséget aközött, amit a képernyőn lát és aközött, ami a valóságban elfogadható.

• Ha filmről vagy sorozatról van szó, nézd a gyerekkel együtt. Ha videójáték, figyeld, ahogy kipróbálja. Beszélgessetek is róla.

• Figyeld meg, hogyan reagál a gyerek a filmre. Eltakarja a szemét a félelmetes részeknél? Kérdezd meg, mennyire találta félelmetesnek. Csak éjszakai fénnyel hajlandó elaludni vagy átmegy éjjel a hálószobátokba? Máris megvan a válasz, hogy túl félelmetes volt-e a film számára!

• Ne felejtsd el, hogy minden gyerek más. Az egyik könnyebben megijed, a másiknak a szeme sem rebben ugyanannak a filmnek a láttán.

• Segíts a gyereknek feldolgozni, amit látott, hogy jobban tisztában legyen vele, mi tetszett neki és mi nem. Tudasd vele, hogy teljesen oké az is, ha kiderül, hogy a félelmetes filmek nem az ő világa. Lehet, hogy szívesen néz olyan filmeket, amikben földönkívüliek szerepelnek, de nem jönnek be neki a realisztikusabb horrorfilmek.

Ezeket a filmeket nyugodtan megnézhetitek a gyerekkel: