Hogy gyakorold a szövegértést a gyerekkel, ha a suliban lemaradt?

Ez a cikk a Gyereklélek magazinban jelent meg először.
A folyékony olvasás sajnos még nem garancia arra, hogy a gyerek fel is fogja, mit üzennek a szavak. Az értő olvasás ennél sokkal több. A kötelező olvasmányok ráadásul egyre távolabb esnek az iskolások értelmezési tartományától, mert nem képesek belehelyezkedni a múlt századi hősök világába. Hogyan segítheted a szövegértés fejlődését?
Egy ismeretlen olvasott szöveg több módon helyezhető kontextusba:
Például az előzmények alapján a gyerek kitalálhatja a folytatást
Ez a megoldás a kíváncsiságot felébresztve fokozza az érdeklődését. Aktív gondolkodásra serkenti és a figyelem fenntartására ösztönzi az agyát, miközben strukturálódik a jelentés, a megértés, és az olvasottakat képes lesz a már létező memóriaköreihez hozzákapcsolni.
Ha azt, amit olvas, összekapcsolja olyan ismereteivel, amelyeket korábban sajátított el
Amikor a gyerek korábbi emlékeket hív elő, és ezekhez köti az új információkat, azok nagyobb eséllyel kerülnek kódolásra a hippokampuszban. Ha emellett az olvasottakat a saját érdeklődési körére vonatkoztatja, jobban fog figyelni, koncentrálni.
A szövegben elhelyezett ábrák, képek, diagramok tanulmányozása is segít az értelmezésben.

Jöhet a Post-it
Hogyan vedd rá a gyereket, hogy a fenti három stratégiát valóban használja, és ne csak újabb feladatként élje meg? Fogj egy post-itet és készíts belőle kártyákat, amelyekre kérdéseket írsz fel. A gyerek ezeket majd a szövegnek arra a részére ragaszthatja, amelyre a kártya válaszolt.
Post-it-kártyaminták
A következő kártyákon a gyerek a szöveget közvetlenül, egyes szám második személyben „szólítja meg” – úgy, mintha az a beszélgetőtársa lenne. (A kérdéseken természetesen a saját ötleteid alapján változtathatsz.)
Olvasás előtt kitölthetők (cím, illusztráció, korábbi ismeretek alapján):
– Azt hiszem, azt fogod nekem elmondani, hogy...
– Már tudok rólad egyet s mást, ezért arra számítok, hogy...
A kijelölt oldalak gyors átnézése után kitölthetők:
– Mit gondolsz, mi fog történni a fejezet címe és bevezetése alapján?
– Mit vársz a történettől a kép (ábra, diagram stb.) láttán?
Olvasás után kitölthetők:
– Úgy rémlik, valami hasonlót már tanultam, mert arra emlékeztetsz, amikor...
– Szerintem jobb lett volna egy kép arról, amikor... (a gyerek akár vázlatosan le is rajzolhatja, leírhatja vagy letölthet egy képet)
– Nem arra számítottam, hogy...
– Kiindulva ebből, jó ötlet lenne...
– Többet akarok tudni arról, hogy...
– Ez az információ hasznos lehet számomra, mert érdekel, hogy...
– Azt hiszem, erre a részre rákérdeznek majd a dolgozatban, mert...
Miért működik? Azt a famiily.hu oldalon olvashatod el.