Miért szorongsz a karantén vége miatt még akkor is, ha már nagyon vártad?

vírus,maszk
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A világ lassú kitárulása vegyes érzelmeket válthat ki belőlünk. Egyrészt szívesen találkozunk a barátainkkal, élvezzük, hogy újra otthonunkon kívül dolgozhatunk, és jó viszontlátni a kedvenc éttermeket. Másrészt a „normális” élethez való visszatérés során ambivalens érzelmeket, sőt, komoly szorongást is átélhetünk.

Ha ideges vagy az átmenet miatt, tudd, hogy nem vagy egyedül. Nem számít, mennyire vágytál az elszigeteltség befejeződésére, a bizonytalanság következő ciklusa ismét kollektív aggodalmat generálhat benned. Miért érzi magát így az ember, és mit tehet ellene?

Miért vagy ideges a visszatérés miatt?

Az egészségügyi kockázatok tényét és más emberek hányaveti hozzáállását nem könnyű kezelni. A bizonytalanság általában aggodalmat vált ki az emberekből, és jelenleg még sok minden tisztázatlan. A COVID-19 kockázata továbbra is fennáll, a vírus kezelése és a hatékony védőoltás hiányában pedig nem érezzük a nyitást biztonságosnak. Ha eddig otthon dolgoztál, a társadalmi távolság betartása valószínűleg elég egyszerű volt. Most a tömegközlekedés vagy a zsúfolt épületek látványa nagyon zavaró lehet. Még ha meg is teszel minden biztonsági óvintézkedést, akkor sem erőltetheted másokra ugyanezt. Kimerültséget és szorongást kiváltó kérdés, hogyan lehet megmondani az embereknek: szeretnéd, ha megtartanák a távolságot. Egész idő alatt vigyáztál magadra, és egészséges maradtál, most viszont fennáll annak a kockázata, hogy olyan emberekkel lépsz kapcsolatba, akik a helyzetet jóval lezserebbül kezelik.

Alkalmazkodni kell egy új normához.

A karanténhoz való alkalmazkodás elég nehéz volt - nem barátkozhattál, vagy ellenkezőleg, soha nem voltál egyedül, lassan hozzáedződtél az új felelősségekhez és rutinokhoz. Ezek a változások sok stresszt okoztak, ám az idő múlásával megtanultál idomulni hozzájuk. Lehet, hogy megértetted a megváltozott világ előnyeit is - például hogy elkerülted az ingázást, rugalmasabban dolgoztál, sétáltál a nap közepén, több időt töltöttél a gyerekekkel, vagy új hobbira leltél. Jelenleg azonban új normáidat – amelyek kialakításához hónapokra volt szükség - hirtelen el kell engedned. Amikor az elszigeteltség megszűnik, kénytelenek leszünk ismét alkalmazkodni - ezúttal nem a régi, hanem egy még újabb normához.Szinte olyan, mint egy ostorcsapás: egyik nap egy irányba kell haladnunk, másnap pedig egy másikba. Ez nagyon kényelmetlen, mert az agyunk ismerős keretek között működik leghatékonyabban. De a jó hír az, hogy agy hihetetlenül adaptív szerv.

Hogyan tudod kezelni a szorongásokat?

1. Fogadd el azt, amit nem tudsz kontrollálni.

Ismerd fel: vannak dolgok, amelyeket ellenőrizhetsz, és olyanok is, amiket nem. Ez egy ismeretlen terület, és bizonyos mértékig hasznos lehet, ha átadod magad neki. Szeretni persze nem kell, de legalább segít enyhíteni az indokolatlan aggodalmakat. Amikor belenyugszol abba, hogy sok, egymásnak ellentmondó, ismeretlen életformát gyakorolsz, és az ezzel járó érzéseket is elfogadod, akkor arról küldesz jeleket az agynak, hogy biztonságban vagy.

2. Gyakorold a hálát.

Az is erősíti az agy biztonságérzetét, ha szándékosan ápolod a hála érzését a legkisebb örömökért is. A szorongás táplálja a jövőbeli félelmet és a spekulációkat. Amikor csak a jelent veszed számításba, akkor hajlamos vagy kevésbé aggódni és kevesebb szorongást átélni. A hála segíthet másokra is összpontosítani, és emlékeztet arra, ami igazán fontos. Amikor az agy kilép a túlélési üzemmódból, képes lesz ésszerűen gondolkodni és hatékonyan szabályozni az érzelmeket.

3. Összpontosíts arra, amit ellenőrizhetsz.

A folyamatosan változó élet közepette azt is megteheted, hogy az egészségügyi szervezetek ajánlásaira fókuszálsz, és biztonságos óvintézkedéseket teszel: például kezet mosol, maszkot viselsz és korlátozod a társadalmi interakciókat. Továbbra is figyeljünk magunkra, függetlenül attól, hogy naplót írunk, forró fürdőt veszünk, rendszeresen edzünk vagy meditálunk. Valószínűleg felvettél néhány önnyugtató szokást a karantén során, ezeket érdemes folytatni akkor is, ha az élet újraindul. És ne feledd: attól, hogy a barátaid kilépnek az elszigeteltségből, neked nem muszáj összejövetelekre járnod, amíg nem érzed úgy, hogy most már biztonságos.

Sci-fibe illő képek a járvány alatti újranyitásról:

Nézd meg a galériánkat>13 kép
Sci-fibe illő képek a járvány alatti újranyitásról
Tovább olvasok
Kép
Öt filmes franchise, aminek jól áll a csajos folytatás

Semmi kétség afelől, hogy a rebootok korát éljük. Szinte mindig van egy olyan film vagy sorozat, ami egy régi klasszikust elevenít fel, és helyez modern megvilágításba.

Kép
Mama, honnan jönnek a babák?

Amikor a harmadik gyerekemet vártam, folyamatosan kérdeztek a nagyok, hogy miért olyan nagy a pocakom. Volt egy app a telefonomon, amin háromféleképpen (gyümölcs, állat és édesség formájában) tudtam mutatni nekik, hogy épp mekkora bent a baba, de a hogy került oda kérdés is mindennapos volt. Próbáltam ezt úgy elmesélni, hogy meg is értsék, de ne mondjak olyat, amihez még kicsik.

Kép
Pintér Béla új darabja megint provokál

A Vérvörös Törtfehér Méregzöld a visszafogottabb Anyaszemefénye után ismét közéleti kérdésekre fókuszált. Cigányok, járvány, hatalmi térfoglalás, örökbefogadás, homofóbia egyetlen előadásban, az egészet mégsem érezzük barokkosan telezsúfoltnak. Vitatkozni viszont sokáig fogunk róla.

Kép
A legvagányabb csajok az irodalomban, szerintem

Magyar érettségin azt a feladatot kaptuk, hogy jellemezzük kedvenc irodalmi hősnőnket. Isten tudja, miért, de én akkor Kosztolányi Édes Annáját választottam.

Kép
3 dolog, amit soha ne tegyél, ha hisztizik a gyerek

A hisztivel kapcsolatban számos tévhit él a köztudatban, ami inkább árt, mint használ, ha gyermekedet elkapja az „ötperc”. Ilyen például az is, hogy nézd levegőnek. A reakciódból ugyanis azt tanulja meg, hogy problémahelyzetben ez a helyes viselkedés-minta. Mit ne tegyél hát hiszti közben? A következő három dolgot semmiképp sem!

Kép
Rejtett mintázatok – Barabási Albert-László hálózatkutató

Barabási Albert-László, a Bostonban kutató fizikus és hálózatkutató népszerű könyvekben megírta már a nagyközönség számára a kutatásai történetét – és az abból levonható tanulságokat. Most azonban újabb szintet lépünk: a Ludwig Múzeum Rejtett Mintázatok című kiállításán az adatokból kép, szobor, installáció és multimédia jön létre. Tudomány és művészet fonódik egybe a tágas terekben.

Kép
A 10 legfeleslegesebb konyhai eszköz, ami mégis sok háztartásban megtalálható

Na, neked megvan valamelyik ezek közül? Esetleg több is... A joy.hu összeállítása.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem