Miért szorongsz a karantén vége miatt még akkor is, ha már nagyon vártad?

vírus,maszk
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A világ lassú kitárulása vegyes érzelmeket válthat ki belőlünk. Egyrészt szívesen találkozunk a barátainkkal, élvezzük, hogy újra otthonunkon kívül dolgozhatunk, és jó viszontlátni a kedvenc éttermeket. Másrészt a „normális” élethez való visszatérés során ambivalens érzelmeket, sőt, komoly szorongást is átélhetünk.

Ha ideges vagy az átmenet miatt, tudd, hogy nem vagy egyedül. Nem számít, mennyire vágytál az elszigeteltség befejeződésére, a bizonytalanság következő ciklusa ismét kollektív aggodalmat generálhat benned. Miért érzi magát így az ember, és mit tehet ellene?

Miért vagy ideges a visszatérés miatt?

Az egészségügyi kockázatok tényét és más emberek hányaveti hozzáállását nem könnyű kezelni. A bizonytalanság általában aggodalmat vált ki az emberekből, és jelenleg még sok minden tisztázatlan. A COVID-19 kockázata továbbra is fennáll, a vírus kezelése és a hatékony védőoltás hiányában pedig nem érezzük a nyitást biztonságosnak. Ha eddig otthon dolgoztál, a társadalmi távolság betartása valószínűleg elég egyszerű volt. Most a tömegközlekedés vagy a zsúfolt épületek látványa nagyon zavaró lehet. Még ha meg is teszel minden biztonsági óvintézkedést, akkor sem erőltetheted másokra ugyanezt. Kimerültséget és szorongást kiváltó kérdés, hogyan lehet megmondani az embereknek: szeretnéd, ha megtartanák a távolságot. Egész idő alatt vigyáztál magadra, és egészséges maradtál, most viszont fennáll annak a kockázata, hogy olyan emberekkel lépsz kapcsolatba, akik a helyzetet jóval lezserebbül kezelik.

Alkalmazkodni kell egy új normához.

A karanténhoz való alkalmazkodás elég nehéz volt - nem barátkozhattál, vagy ellenkezőleg, soha nem voltál egyedül, lassan hozzáedződtél az új felelősségekhez és rutinokhoz. Ezek a változások sok stresszt okoztak, ám az idő múlásával megtanultál idomulni hozzájuk. Lehet, hogy megértetted a megváltozott világ előnyeit is - például hogy elkerülted az ingázást, rugalmasabban dolgoztál, sétáltál a nap közepén, több időt töltöttél a gyerekekkel, vagy új hobbira leltél. Jelenleg azonban új normáidat – amelyek kialakításához hónapokra volt szükség - hirtelen el kell engedned. Amikor az elszigeteltség megszűnik, kénytelenek leszünk ismét alkalmazkodni - ezúttal nem a régi, hanem egy még újabb normához.Szinte olyan, mint egy ostorcsapás: egyik nap egy irányba kell haladnunk, másnap pedig egy másikba. Ez nagyon kényelmetlen, mert az agyunk ismerős keretek között működik leghatékonyabban. De a jó hír az, hogy agy hihetetlenül adaptív szerv.

Hogyan tudod kezelni a szorongásokat?

1. Fogadd el azt, amit nem tudsz kontrollálni.

Ismerd fel: vannak dolgok, amelyeket ellenőrizhetsz, és olyanok is, amiket nem. Ez egy ismeretlen terület, és bizonyos mértékig hasznos lehet, ha átadod magad neki. Szeretni persze nem kell, de legalább segít enyhíteni az indokolatlan aggodalmakat. Amikor belenyugszol abba, hogy sok, egymásnak ellentmondó, ismeretlen életformát gyakorolsz, és az ezzel járó érzéseket is elfogadod, akkor arról küldesz jeleket az agynak, hogy biztonságban vagy.

2. Gyakorold a hálát.

Az is erősíti az agy biztonságérzetét, ha szándékosan ápolod a hála érzését a legkisebb örömökért is. A szorongás táplálja a jövőbeli félelmet és a spekulációkat. Amikor csak a jelent veszed számításba, akkor hajlamos vagy kevésbé aggódni és kevesebb szorongást átélni. A hála segíthet másokra is összpontosítani, és emlékeztet arra, ami igazán fontos. Amikor az agy kilép a túlélési üzemmódból, képes lesz ésszerűen gondolkodni és hatékonyan szabályozni az érzelmeket.

3. Összpontosíts arra, amit ellenőrizhetsz.

A folyamatosan változó élet közepette azt is megteheted, hogy az egészségügyi szervezetek ajánlásaira fókuszálsz, és biztonságos óvintézkedéseket teszel: például kezet mosol, maszkot viselsz és korlátozod a társadalmi interakciókat. Továbbra is figyeljünk magunkra, függetlenül attól, hogy naplót írunk, forró fürdőt veszünk, rendszeresen edzünk vagy meditálunk. Valószínűleg felvettél néhány önnyugtató szokást a karantén során, ezeket érdemes folytatni akkor is, ha az élet újraindul. És ne feledd: attól, hogy a barátaid kilépnek az elszigeteltségből, neked nem muszáj összejövetelekre járnod, amíg nem érzed úgy, hogy most már biztonságos.

Sci-fibe illő képek a járvány alatti újranyitásról:

Nézd meg a galériánkat>13 kép
Sci-fibe illő képek a járvány alatti újranyitásról
Tovább olvasok
Kép
Kezdő futóedzés + egyéb tippek újaknak

A kijárási korlátozás rendesen megnövelte a kezdő futók számát, ha te is közéjük tartozol, akkor adunk pár tippet, hogy hatékonyabban űzhesd ezt a sportot! A runnersworld.hu összeállítása.

Kép
Csövet dugtak a torkomba, hogy kiderüljön: lefogyhatok-e

Ha az ember magánintézményben végzett magánműtétre gondol, lehet egy olyan elképzelése, hogy ott majd ő diktál: ezt a műtétet szeretném, így, ilyen eredménnyel, tessék, elkezdhetnek vágni! De ki kell ábrándítsak mindenkit: a gyomorszűkítő műtétnél nem elég az összegyűjtött pénz és az elszántság. Az orvos elutasíthatja a beavatkozást vagy mindenféle kellemetlen vizsgálat eredményéhez kötheti. Nálam utóbbiról volt szó, például csövet nyeltem és mintát vettek a gyomromból is.

Kép
Szülés a koronavírus árnyékában – egy egészségügyi dolgozó története

Egészségügyi asszisztensként az amerikai Jennifer Perry számára mindennapos esemény volt a betegségekkel való küzdelem, mégis váratlan nehézségekkel szembesült, amikor dolgozóból pácienssé vált. A 33 éves nő terhessége utolsó szakaszában arra kényszerült, hogy COVID-fertőzötteket kezeljen. Csupán egy héttel lánya születése előtt Perryn elkezdtek megjelenni a koronavírus tünetei. A továbbiakban a kétgyermekes anya beszámolója következik élete egyik legviszontagságosabb időszakáról

Kép
Milyen lesz 2020 nyara a tengerpartokon? Rizikós-e a strandolás?

A koronavírus-járvány extrém mértékben megviselt néhány mediterrán országot, például Olaszországot és Spanyolországot. Az elmúlt egy-két hétben ezekben a térségekben is elkezdett újraindulni az élet. Néhány olasz szakértő most azt vette végig, milyen mértékben kell fizikai távolságot tartani a tengerparti szombaton és nagyobb veszélynek vagyunk-e kitéve a hullámok között, mint a parti homokban.

Kép
Rajzos „használati útmutató", hogy önállóbbá váljon a gyereked

Szegény gyerek olyan gyámoltalan, szüksége van a nagy, okos felnőtt segítségére. Képtelen egyedül bevetni az ágyát, megírni a házi feladatát, kivinni a szemetet, visszadobálni a fiókba a játékait. Vagy mégsem olyan nagyon képtelen?

Kép
Ismét eljött a biciklis nadrágok ideje – Mutatunk is pár szuper shoppingtippet

A biciklis nadrágok szélesebb körben is sikerre futottak 2019-ben, így talán nem meglepő az sem, hogy 2020 nyarán ismét előtérbe kerülnek majd. Az instyle.hu cikke.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem