Miért szorongsz a karantén vége miatt még akkor is, ha már nagyon vártad?

vírus,maszk
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

A világ lassú kitárulása vegyes érzelmeket válthat ki belőlünk. Egyrészt szívesen találkozunk a barátainkkal, élvezzük, hogy újra otthonunkon kívül dolgozhatunk, és jó viszontlátni a kedvenc éttermeket. Másrészt a „normális” élethez való visszatérés során ambivalens érzelmeket, sőt, komoly szorongást is átélhetünk.

Ha ideges vagy az átmenet miatt, tudd, hogy nem vagy egyedül. Nem számít, mennyire vágytál az elszigeteltség befejeződésére, a bizonytalanság következő ciklusa ismét kollektív aggodalmat generálhat benned. Miért érzi magát így az ember, és mit tehet ellene?

Miért vagy ideges a visszatérés miatt?

Az egészségügyi kockázatok tényét és más emberek hányaveti hozzáállását nem könnyű kezelni. A bizonytalanság általában aggodalmat vált ki az emberekből, és jelenleg még sok minden tisztázatlan. A COVID-19 kockázata továbbra is fennáll, a vírus kezelése és a hatékony védőoltás hiányában pedig nem érezzük a nyitást biztonságosnak. Ha eddig otthon dolgoztál, a társadalmi távolság betartása valószínűleg elég egyszerű volt. Most a tömegközlekedés vagy a zsúfolt épületek látványa nagyon zavaró lehet. Még ha meg is teszel minden biztonsági óvintézkedést, akkor sem erőltetheted másokra ugyanezt. Kimerültséget és szorongást kiváltó kérdés, hogyan lehet megmondani az embereknek: szeretnéd, ha megtartanák a távolságot. Egész idő alatt vigyáztál magadra, és egészséges maradtál, most viszont fennáll annak a kockázata, hogy olyan emberekkel lépsz kapcsolatba, akik a helyzetet jóval lezserebbül kezelik.

Alkalmazkodni kell egy új normához.

A karanténhoz való alkalmazkodás elég nehéz volt - nem barátkozhattál, vagy ellenkezőleg, soha nem voltál egyedül, lassan hozzáedződtél az új felelősségekhez és rutinokhoz. Ezek a változások sok stresszt okoztak, ám az idő múlásával megtanultál idomulni hozzájuk. Lehet, hogy megértetted a megváltozott világ előnyeit is - például hogy elkerülted az ingázást, rugalmasabban dolgoztál, sétáltál a nap közepén, több időt töltöttél a gyerekekkel, vagy új hobbira leltél. Jelenleg azonban új normáidat – amelyek kialakításához hónapokra volt szükség - hirtelen el kell engedned. Amikor az elszigeteltség megszűnik, kénytelenek leszünk ismét alkalmazkodni - ezúttal nem a régi, hanem egy még újabb normához.Szinte olyan, mint egy ostorcsapás: egyik nap egy irányba kell haladnunk, másnap pedig egy másikba. Ez nagyon kényelmetlen, mert az agyunk ismerős keretek között működik leghatékonyabban. De a jó hír az, hogy agy hihetetlenül adaptív szerv.

Hogyan tudod kezelni a szorongásokat?

1. Fogadd el azt, amit nem tudsz kontrollálni.

Ismerd fel: vannak dolgok, amelyeket ellenőrizhetsz, és olyanok is, amiket nem. Ez egy ismeretlen terület, és bizonyos mértékig hasznos lehet, ha átadod magad neki. Szeretni persze nem kell, de legalább segít enyhíteni az indokolatlan aggodalmakat. Amikor belenyugszol abba, hogy sok, egymásnak ellentmondó, ismeretlen életformát gyakorolsz, és az ezzel járó érzéseket is elfogadod, akkor arról küldesz jeleket az agynak, hogy biztonságban vagy.

2. Gyakorold a hálát.

Az is erősíti az agy biztonságérzetét, ha szándékosan ápolod a hála érzését a legkisebb örömökért is. A szorongás táplálja a jövőbeli félelmet és a spekulációkat. Amikor csak a jelent veszed számításba, akkor hajlamos vagy kevésbé aggódni és kevesebb szorongást átélni. A hála segíthet másokra is összpontosítani, és emlékeztet arra, ami igazán fontos. Amikor az agy kilép a túlélési üzemmódból, képes lesz ésszerűen gondolkodni és hatékonyan szabályozni az érzelmeket.

3. Összpontosíts arra, amit ellenőrizhetsz.

A folyamatosan változó élet közepette azt is megteheted, hogy az egészségügyi szervezetek ajánlásaira fókuszálsz, és biztonságos óvintézkedéseket teszel: például kezet mosol, maszkot viselsz és korlátozod a társadalmi interakciókat. Továbbra is figyeljünk magunkra, függetlenül attól, hogy naplót írunk, forró fürdőt veszünk, rendszeresen edzünk vagy meditálunk. Valószínűleg felvettél néhány önnyugtató szokást a karantén során, ezeket érdemes folytatni akkor is, ha az élet újraindul. És ne feledd: attól, hogy a barátaid kilépnek az elszigeteltségből, neked nem muszáj összejövetelekre járnod, amíg nem érzed úgy, hogy most már biztonságos.

Sci-fibe illő képek a járvány alatti újranyitásról:

Nézd meg a galériánkat>13 kép
Sci-fibe illő képek a járvány alatti újranyitásról
Tovább olvasok
Kép
Újra együtt A Gyűrűk Ura szereplői: egy szupervicces online meetinget tartottak

Lassan 20 éve, hogy moziba került J. R. R. Tolkien világhírű fantasy regényének filmadaptációja, A Gyűrűk ura, amely több generáció örök kedvence lett.

Kép
Békés, felemelő fotók az amerikai tüntetésekről, amelyekről valahogy nem annyira számol be a média

Napok óta tüntetnek az USA-ban (és világszerte) George Floyd halálát követően a rasszista rendőrségi visszaélések ellen; több városban gyújtogatások, erőszakos összecsapások is voltak. Azonban a kritikus tömeg békésnek bizonyult.

Kép
Mennyire mássz bele a gyereked titkaiba és mit hagyj meg neki?

A titoknak megvan az a tulajdonsága, hogy az embereket „beavatottakra” (akik ismerik a titkot) – és „kívülállók” csoportjára osztja, ezzel hierarchikus viszonyokat kialakítva. Persze hogy szülőként mindig a beavatottak oldalára akarsz kerülni a gyereked életében. De nem tudsz. Remélhetőleg.

Kép
Képben vagy azzal, hogy milyen fürdőruha a legelőnyösebb a testalkatodra?

A tökéletes fürdőruhára vágsz? Akkor ne csak azt tartsd szem előtt, hogy melyik tetszik, hanem azt is, hogy milyen fazon, szín és minta passzol a legjobban az testalkatodhoz!

Kép
Hasznos tippek, ha szeretnéd, hogy a Nap legyen az energiaszolgáltatód

Hazánk kedvező napsütéses óraszáma miatt érdemes elgondolkodni azon, hogyan foghatnánk munkára a napot! Az egyik legnépszerűbb felhasználási mód, ha a napenergiából áramot állítunk elő, méghozzá napelemes rendszerek segítségével.

Kép
Napi horoszkóp június 2.: a Bikák váratlan akadállyal küzdenek, a Rákokra új kihívások várnak

A hét első munkanapján is érdemes elolvasnod a horoszkópod, hisz a csillagok ismét üzentek!

Kép
Bánom, hogy ennyi évet töltöttem a testem kritizálásával

Pedig valahol menet közben is tudtam, hogy semmi okom nem lenne kritizálni a testem, állítja a 27 éves Tamara. Olvassátok el a történetét.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem