Gumidilemma: téli és nyári vagy négy évszakos legyen?

autó,gumi,téli gumi,négyévszakos gumi Forrás: Unsplash
Elég volt pár enyhe tél, hogy itthon egyre többen döntsenek a négy évszakos gumi mellett. Elodázhatjuk-e a szezonális gumicserét? Vagy inkább nem?

Ez a cikk az Éva egyik korábbi számában jelent meg.

Felívelőben van itthon a négy évszakos gumiabroncsok iránti kereslet. Korábban ezek a termékek a téli gumikhoz hasonlítottak, ezért általában leszerepeltek a hőségben: szinte szétmorzsolódtak az aszfalton, érezhetően rontották a lassulást és az irányíthatóságot. A friss fejlesztésű egész éves gumiknál tehát arra kell a legjobban figyelni, hogy száraz, forró aszfalton se keserítsék meg a vezetést és élettartamuk se legyen túl rövid.

autó,nő,gumicsere,autógumi
Forrás: Getty Images

Többe kerül, de kényelmesebb

A négy évszakos gumiabroncsok jellemzően többe kerülnek az azonos méretű és márkájú téli vagy nyári garnitúránál, de ez az árkülönbség visszajön, hiszen nincs átszerelési vagy cseréltetési költség. Emellett kényelmes megoldás, hiszen nem kell időpontot foglalni a cseréhez és odaautózni a műhelybe, nincs sorállás a gumisnál, elmaradhat a kerekek rituális előkeresése és kicipelése a pincéből. Visszatérve a minőségre: a tesztek gumimárkától függetlenül igazolják, hogy a négy évszakos gumiabroncs továbbra is kevesebbet tud havas, jeges, hideg időben az igazán jó téli, illetve melegebb évszakban a nyári guminál. Az egész éves gumiabroncs is olyan, mint a kombinált mosó-szárító gép: mosógép és szárító is bőven van jobb az ilyennél, de kevesebb helyet foglal. A gumiknál hasonló a kompromisszum.

És ha kötelező a téli gumi?

Itthon nem, de a szomszédos országok közül például Ausztriában november 1-től április 15-ig, Szlovéniában november 15-től március 15-ig kötelező téli gumit használni, legalább 4 mm mély mintaárokkal. Ennek a kötelezettségnek azonban a négy évszakos gumik is megfelelnek, ha oldalfalukon megtalálható az M+S (mud+snow, azaz sár és hó) jelzés. De ezzel ne érd be! Csak olyan gumiabroncsot vásárolj, amin a három hegycsúcs és a hópehely jele is látható. Ezt a kritériumot nemcsak a valódi téli gumiabroncsok, hanem az újabb fejlesztésű négy évszakos gumik is teljesítik. Döntés előtt mérlegeld, hogy a gumiabroncs biztonsági kérdés-e. Sosem tudhatod, mikor néz el valaki egy kanyart, mikor kell a magad vagy mások hibájából vészfékezned, mikor adódik olyan helyzet, amelyben azon múlik a baleset, az ütközés elkerülése, hogy átlagos vagy igazán jó gumi van-e az autón.

Kényelem és biztonság: lehetséges egyszerre?

Elég a négy évszakos gumi, ha:

• szinte csak városban autózol
• higgadtan vezetsz
• csekély teljesítményű autóval jársz
• nem laksz meredek utcában
• le tudod tenni az autót kemény téli időben
• többre tartod a kényelmét a biztonságánál

Jobban jársz a külön téli és nyári gumival, ha:

• sokat jársz országúton és autópályán
• lendületesen vezetsz
• viszonylag erős autód van
• csúszós kaptatókon is fel kell jutnod
• nem teszed le a kocsit még pár napra sem
• nem adsz le a biztonságból a kényelemért

A gyerekülések evolóciójában sokkal szembetűnőbb a fejlődés, mint a gumiabroncsoknál: