A szuperhősök napirend szerint élnek, és hagyják anyát dolgozni!

napirend,önálló,játék,gyerek Forrás: Getty Images
A kiszámítható napirend biztonságot ad a gyereknek, ha pedig megtaláljátok benne az önálló játék helyét, akkor még dolgozni is tudsz. Mutatjuk, hogyan csináld.

Önálló játék 4.

Szakértőnk azt javasolja, hogy gyárts a saját családodra szabott napirendet, amiben mindenkinek be van osztva a napja. A napirend gerincét képezhetik például az étkezések. Ezt muszáj nemcsak fejben lezongorázni, hanem mindenki által jól látható helyre kitenni, képekkel illusztrálni (a még olvasni nem tudó gyerekeknél ez extra fontos lehet!).

Lehetőség szerint legyen benne közös/családi idő, közös munkák (a háztartási munkákba például be lehet vonni a gyerekeket, élvezik, ha partnerként kezeljük őket), és önálló tevékenységek is. Gondolj erre úgy, mint egy vonalvezetőre. Hivatkozni lehet rá, támaszt jelent mindannyiótoknak. Tudatosítsd magadban, hogy ez most mindenkinek nehéz helyzet, mindenkinek kissé (vagy nagyon) más, mint a megszokott, miért éppen a legérzékenyebbeket, a gyerekeket ne viselné meg – hát persze, hogy nekik is kell pár nap/hét átállás! Légy velük és magaddal is türelmes!

napirend,táblázat
Forrás: Máté-Féniász Nóra
Szakértőnk saját készítésű családi napirendje

Hogyan használd a napirendet?

  • Minden reggel nézzétek át együtt a napirendet, beszéljétek át, mi hogyan, milyen sorrendben fog történni (kisebbeknél érdemes reggel csak az ebéd utáni csendes pihenőig, majd ébredés után az esti lefekvésig kettéosztani ezt a rituálét).
  • Minden nap legyen levegőzés (jó, ha a napnak ugyanabban a szakaszában tudjátok szinte minden nap megejteni), ez lehet séta, kert, bármi, ami szűk családi körben elképzelhető. Esőben is lehet pocsolyázni, sepregetni a vizet a csatornákba, vizet gyűjteni vödrökbe és öntögetni, stb., ez segít a felnőttek fejét is kiszellőztetni!
  • Amennyiben mindkét szülő home office-ban van, jó, ha nem minden idősávban egyszerre dolgoznak, már ahol ez megoldható (például reggeli után az 1. órában csak anya dolgozik, addig apa rendet rak a konyhában a gyerek(ek)kel, beindítanak egy mosást, isznak együtt egy kakaót, vagy a délutáni pihenés után apa dolgozik 1 órát, addig anya kézműveskedik a gyerek(ek)kel stb.).
  • Minden napra jusson közös idő, amikor tényleg csak egymásra lehet koncentrálni. Ezt jó olyan időpontra tenni, amikor nem azért kell véget vetni a mulatozásnak, mert bejön egy zoom meeting, hanem azért, mert feladatotok van, például vacsora vagy fürdés következik. Így jobb érzéssel lehet abbahagyni a közös játékot, mert nem kell elválnotok egymástól, a játék szinte észrevétlenül átfolyhat egy másik típusú közös tevékenységbe.
  • Vond be a feladataidba! Segíthet főzni, teríteni, takarítani, bármilyen házi- vagy ház körüli munkában, de fontos, hogy szem előtt tartsd, nagyjából 3-4 éves korig ez inkább lehetőség legyen, nem pedig követelmény. Csak addig csinálja, amíg kedve van. Óvodáskorú gyerekeknél simán beilleszthető a napirendbe a locsolás, a kisállat-etetés, a játékrendezés (ez is jó, ha mindig azonos időben, például ebéd előtt van) stb. Ha van feladatuk, könnyebben értik azt is, hogy nekünk is van, és meg kell azt csinálnunk.
  • Legyen csendes pihenő. Akkor is, ha egy gyerek már nem alszik ebéd után: beszéld meg vele, hogy a napnak ezt a szakát a pihenésre szánjátok. Te se ilyenkor végezd a házimunkát, tényleg legyetek csendben ti, felnőttek is (dolgozni számítógépen ér, vagy olvassatok). Ez mindenki számára önálló tevékenység, a szobájában, csendes játékkal, kirakóval, könyvvel, rajzolással töltheti el a gyerek. (Ha napirendi pont lesz, akkor pár nap alatt természetessé válik). Fontos, hogy az alvást ne erőltesd, de a pihenőidőt tartasd be. (Elképzelhető, hogy egy-egy gyerek, amint nem lesz elvárás az alvás, tehermentesül a nyomás alól, és pár nap után újra kedve támad hozzá.)
  • Az étkezések, a közös játék, az esti rutin alatt tényleg figyelj oda rá teljes valóddal, hallgasd meg őt, próbáld (keretek között, de) az ő forgatókönyvét követni. Ha ilyen módon ki vannak elégítve az igényei, könnyebben elfogadja azt is, amikor a figyelmedet más felé kell fordítanod.
  • Napirendbe illesztve a digitális bébiszitter (tévé, tablet, laptop – bármilyen mesenézés) is könnyebben kezelhető lesz (már akinél ez gondot jelent), hiszen hivatkozási alapnak tekinthetitek a rendszereteket. Itt se az vessen véget neki, hogy lejárt az idő, hanem inkább egy következő program (például séta vagy tízórai).

Hogy legyen az önálló játék?

  • Amikor önálló játékidő szerepel a napirendben, győződj meg arról, hogy elő van-e készítve a játéktér.
  • Kísérd a gyereket a játékhelyre, mondd is meg neki, hogy odakíséred, de aztán dolgoznod kell. Guggolj le, várj 1-2 percet, amíg talál magának valami izgalmasat, mutathatsz is neki olyat, amiről tudod, hogy szeret vele játszani, majd szólj, hogy leülsz dolgozni, de a közelben leszel, ha szüksége van rád.
  • Össze van pakolva, rendezve a tér? Ebben segít, ha mindennek van helye, ha elkülönítjük a különböző típusú játékokat, nem pedig egy óriási dobozba halmozol mindent, valamint ha gusztusosan elrendezed őket. Például 4-5 kisautót egymás mellé sorba raksz, vagy a duplós kosár mellé helyezel 2-3 vödröt, babát lefektetsz, mellé teszel 1-2 kendőt, poharat stb.
  • Ne legyen túl sok játék, érdemes pár naponta cserélni. (Mondjuk 3 napig a Duplo van elöl, aztán ha látod, hogy már nem köti le, cserélheted fa vonatsín pályára vagy fakockákra.)
  • Elérhetőek a játékok? Tudja őket egyedül használni? (Ne ilyenkor kelljen ceruzát hegyezni, elemet cserélni a zenélő kisautóban, ne ilyenkor ültesd hintába, amit neked kell lökni stb.)

Vajon menni fog?

Minél kevesebbszer volt eddig lehetősége egy gyereknek az önálló játékra, annál döcögősebb lehet most ez az út, annál több időt vehet most igénybe ennek a szokásnak a kialakítása. Kis lépésekkel érdemes kezdeni, egyre nyújtani az egyedül töltött időt. Inkább elvárható időben kevés önálló játék, de többszöri alkalommal egy napon belül, mint egy-két kierőszakolt, többórás magányos tevékenység!

Mint Máté-Féniász Nóra mondja, ő hisz a kommunikáció és a bizalom erejében. Ha megbeszéled a gyerekeddel a kialakult helyzetet, tisztázzátok a napi feladatokat és az azokkal kapcsolatos érzéseidet (pl.: „Én is nagyon szívesen játszanék veled, de most ezt be kell fejeznem.”, „Látom, hogy dühös vagy, amiért nem veled játszom, de most nem tudok bemenni a munkahelyemre, ezért itthonról kell dolgoznom.”, „Nekem is hiányzol, ha ezt megírtam, teázunk egyet? Sietek!”), és bízol abban, hogy rövid időn belül a gyereked is megérti és alkalmazkodik a helyzethez, nyert ügyed van.