Tévhit, hogy a millennium generáció tagjai nem akarnak sokáig egy helyen dolgozni

Borítókép: Tévhit, hogy a millennium generáció tagjai nem akarnak sokáig egy helyen dolgozni
Sokan harsogják azt, hogy a mai fiatalok nem akarnak dolgozni, lusták, és tízezer forinttal több fizetésért bármikor tovább is állnak. Mivel nem vagyunk hívei a sztereotípiáknak, ezért igyekeztünk a jelenség mögé nézni.

Ebben a bejegyzésben tehát számokkal támasztjuk alá az egyes generációk tagjainak a munkahelyhez való hűségét, egyúttal a legfiatalabb korosztály motivációit is elemezzük.

Az X, Y és a Z generáció szokásai között nem sok különbséget fedezhetünk fel

A vonatkozó statisztikák alapján a millennium nemzedék tagjai nem kevésbé lojálisak egy-egy munkahelyhez, mint amennyire az X generáció tagjairól mindez elmondható.

A 2016-os évet tekintve a 18 és 35 év közöttiek 63,4%-a maradt egyazon munkahelynél egy évnél tovább. A 2000-es esztendőben az X generáció 59,9%-ára volt igaz ugyanez az állítás.

Hogy mi a helyzet a legalább 5 éve ugyanazon a munkahelyen dolgozók arányával? 2016-ban 22%, 2000-ben 21,8% jött ki eredményül. Minimális tehát az eltérés, az egyes generációk között nem sok különbség fedezhető fel.

Márpedig a mai fiatalok is szívesen dolgoznának sokáig egy helyen

Legalábbis erre enged következtetni a Groupama Biztosító tavaly készített országos kutatása, amely reprezentatívnak tekinthető. A legfiatalabb munkavállalók 58%-a ugyanis lehetőség szerint minél tovább maradna ugyanannál a munkáltatónál, 5-10 évig legalábbis biztosan.

Szóval tényleg azt gondoljuk, hogy a mai fiatalok annyira váltani akarnak? A döntéseik hátterében meghúzódó tényezőket kellene sokkal inkább megvizsgálnunk, mielőtt bármilyen bélyeget rájuk akasztanánk. Ha ugyanis sikerül megértenünk őket, akkor a szervezetbe való integrálásuk sikere is több esélyt kaphat.

Az is lehet, hogy csak nem akarnak 20-30 éven át beleragadni egyetlen munkakörbe

A Z generációs dolgozók egy része végignézte, ahogy a szülei akár 20 vagy 30 évnyi munkaviszonyt követően teljesen kiégtek. Egyáltalán nem számít meglepetésnek, ha ők szívesen elkerülnék mindezt.

Azt is érdemes megvizsgálnunk, hogy ők milyen társadalmi normák között nőttek fel. Nekik az internet mindenhez azonnali elérést biztosított már, az iskolában a győzelem helyett a részvételért is járt a dicséret, a leggyakrabban elhangzott tanítás pedig a „bárki lehetsz” volt.

Nincs abban semmi meglepő, ha ezzel a kondicionálással nehezebb számukra a céges környezetbe való integrálódás. Pláne akkor, ha a generációs különbségek miatt fenntartásokkal fogadják őket. Pedig némi megértéssel és türelemmel kiaknázható a bennük rejlő mérhetetlen potenciál.

Merthogy a millennium nemzedék tagjai roppant tájékozottak, gyors felfogásúak és kreatív elmével vannak megáldva. Tanuljuk meg elfogadni őket, akarjuk megérteni a gondolkodásukat, és ők jó munkával viszonozzák majd a beléjük vetett bizalmat.