A dízelüzemű Hyundai-okról

dízel,injetktor,hyundai,autó Forrás: Getty Images
A Hyundai jelenleg a világ ötödik legnagyobb autógyártója. Történetük egészen 1967-ig nyúlik vissza, a 90-es évek végén jelentek meg először az európai piacon. Dél-Korea első számú autógyártója ma is folyamatosan fejlődik. Az elektromos gépjárműprogramjuk még kormánytámogatást is kapott. Így a márka jövője továbbra is biztosított, nem fog elveszni a süllyesztőben.

A dízelüzemű Hyundai-ok injektorainak minőségét elektronmikroszkóppal ellenőrzik. Nem véletlenül. Ezeknek az elemeknek – élettartamuk során – több mint egymilliárd nyitást és zárást kell végrehajtaniuk, akár másodpercenként ezerszer is. Mindezt rendkívül nagy hőmérsékleten, közvetlenül az égéstér közelében.

Az injektor és az elektronika szerepe

A dízelmotor működésében az elektronikára és az injektorra kifejezetten nagy szerep hárul, legfőképpen a modern dízelmotorokban, a common rail rendszerekben. Ez azért van így, hogy a motor teljesítményét és hatékonyságát a legmagasabb szintre tudják emelni. Ezért van már elő-, fő- és utóbefecskendezés is a motoroknál.

A befecskendezett üzemanyag mennyisége mindeközben rendkívül széles tartományban változik. Az alapjárat és a csúcsteljesítmény között akár ötvenszeres eltérés is lehet. Mindez az emberi hajszálnál egy harmincszor vékonyabb furaton keresztül történik.

dízel,injektor
Forrás: injektorfelujitas.hu
A dízelüzemű Hyundai-okról

A rendszer működése

Az üzemanyagot az elektronika kisebb dózisokban juttatja el a hengerekhez. Ez akár történhet a másodperc ezredrésze alatt is. Az üzemanyag adagolásáról a befecskendező szelepek, más néven injektorok gondoskodnak. Ezek az injektorok lehetnek elektromágnesesek vagy piezo kristályosak is. A szelepek precíziós kialakításúak, pont olyanok, mint amilyeneket az űrhajók esetében is használnak. Pont ez a technológia az, ami a meghibásodások legfőbb lehetséges forrása.

A rendszer javítása

A felsorolt okok miatt, az autó generálozása során szinte elkerülhetetlen az injektorok javítása, felújítása. A befecskendező rendszer szervizeléséhez gyári próbapadokra van szükség, emiatt a munkadíj összegén nem nagyon lehet spórolni. Jelentős összeg takarítható meg azonban az alkatrészek árán. A már meglévő alkatrészek felújítása a legtöbbször sokkal olcsóbb és gyorsabb megoldás is. Cseredarabok akkor kerülnek a képbe, ha az eredeti mechanikailag sérült, vagy nem rendelhető alkatrész annak a megjavításához. Jellemzően új alkatrész választására csak akkor kerül sor, ha az eredeti javíthatatlanul rossz, vagy eleve egy nem javítható típus.

A folyamat minden esetben a bevizsgálással indul, amely során láthatóvá válnak a problémák, és körvonalazódnak annak javítási lehetőségei és felmerülő költségei is. Biztosítsa Hyundai gépjárművének, hogy továbbra is felújított állapotban, tisztán és gyári alkatrészekkel szolgálhassa Önt tovább.