Hajlamos vagy túlgondolni a problémákat? – 6 tipp, hogyan szabj határt a rossz szokásnak

Hajlamos vagy túlgondolni a problémákat? – 6 tipp, hogyan szabj határt a rossz szokásnak
Forrás: europress

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

"

"De mi van akkor, ha...?" Jön a röpke gondolat, és innentől kezdve határ a csillagos ég: cikáznak a lehetetlenebbnél lehetetlenebb gondolatok, rémképek, magunknak bebeszélések és egyéb szellemi kártevők a fejünkben. Bárcsak lenne a túlgondolásnak ellenszere!

Valami apróságot vétettél a munkádban, és rögtön azon kapod magad, hogy az álláskereső portálokat pásztázod, hátha kirúgnak? Vagy az jár a fejedben, hogy csomagolhattál volna még egy szendvicset a gyereknek az osztálykirándulásra, mert: „úristen, mi lesz, ha éhezni fog, leesik a vércukra és elájul, miközben hegyet másznak”? Ha állandóan ilyen szövevényesen cikáznak a problémád körül a gondolataid, akkor bizony igencsak túlgondold a dolgokat! Na de hogyan lehetne megállítani ezt a féktelen száguldást a fejedben, ha egyszer azonnal bekapcsol a funkció, akárhányszor csak eszedbe jut valami? Mutatunk 6 tippet, amivel megpróbálhatod megszelídíteni a gondolataidat, hogy végre megszűnjön ez az eltúlzott aggódás.

Olvasd el ezt is!


1. Vedd észre magad!

Figyelj tudatosabban a gondolataidra! Ha azt veszed észre, hogy újra és újra ugyanazon a dolgon kattogsz, figyelmeztesd magad, hogy ez nem vezet sehova és emellett csökkenti a hatékonyságodat, amit pedig most másra kéne tartogatnod! Adj utasítást az agyadnak, hogy koncentráljon egy másik, fontosabb tevékenységre, így segíthetsz maganak kizökkeni a gondolatfolyamból!


2. Azonosítsd a negatívumokat!
Űzd ki a negatív gondolatokat a fejedből azzal, hogy észreveszed: a bolhából elefántot csinálsz! Amint azt a bevezetőben is írtam, ha már túl komplikáltnak érzel egy gondolatmenetet, akkor az minden valószínűség szerint az is. Ilyenkor nyugtasd meg magad, hogy rajtad kívül senki más nem látja ilyen negatívan a problémát, tehát minden bizonnyal, nem is olyan vészes a helyzet!


3. Fókuszálj az aktív problémamegoldásra!
Keress megoldási lehetőségeket ahelyett, hogy a frászt hoznád magadra! Vizsgáld meg, hogyan tudnál tanulni a hibából, mi az, amit a jövőben ezek alapján másként fogsz csinálni! Ahelyett, hogy azon gyötrődnél miért történt valami, inkább azzal foglalkozz, hogy mit tudsz tenni ezután!

4. Kapcsold ki az agyad!
Amikor úgy érzed, szétrobban a fejed a sok benne keringő információtól, itt az ideje, hogy tarts egy kis szünetet! Próbálj meg relaxálni, bárhol is legyél! Tisztítsd ki a fejed, jeleníts meg pozitív képeket magad előtt, űzd el velük a gondokat! Ha munkaidőben történik a gondolatvihar, próbálj ki egy-egy ott is megvalósítható mindfulness tippet!

5. Szabj meg időkorlátot!
Azt nem lehet, hogy egyáltalán ne kezdj el agyalni a problémádon, ellenben tedd ezt egy általad előre meghatározott időpontban! Szánj 20-25 percet arra, hogy csak a problémáddal foglalkozol! Ez idő alatt töprengj, tanakodj, szőj szövevényeket, ahogy csak akarsz! Ha ez meg volt, akkor kezdj bele valami hasznosabb tevékenységbe! Ne hagyd, hogy a túláradó gondolatok akadályozzanak a munkádban, vagy a feladataid elvégzésében, szorítsd bele őket mindig egy kijelölt időpontba!


6. Válts csatornát!
Azt mondogatni magadban, hogy nem gondolsz valamire, azt fogja eredményezni, hogy állandóan azon fog járni az eszed. Ezért cselezd ki önmagad, és ahelyett, hogy ilyeneken rágódnál, kezdj el valami mással foglalkozni! Remek ötlet például sporttal kinyomni magadból a feszültséget, de az is működhet, hogy elkezdesz teljesen másról beszélgetni valakivel, vagy nézel egy vicces filmet, ami elfeledteti veled a folyton motoszkáló gondolatokat.

Van bevált módszeretek túlagyalás ellen? Írjátok meg kommentben, hogyan csináljátok!

Tovább olvasok
Kép
Fejfájás: meddig rosszullét, honnan betegség?

Az egyik leggyakoribb testi panasz a világon: az emberek 90 százaléka élete során legalább egyszer megtapasztalja. Fejfájás és fejfájás között azonban van különbség, nem is kicsi. Ahhoz, hogy megfelelően kezelhesd, légy tisztában az egyes típusokkal.

Kép
Így hatott a koronavírus az álmainkra

Zuhanás, üldözés, fogak elvesztése – mind a rémálmaink jól ismert témái. A covid-járvány kezdete óta a félelmetes álombéli forgatókönyvek tárháza tovább bővült: bogarakkal, megfertőződéssel és a hirtelen felismeréssel, hogy nem viselünk maszkot emberek között.

Kép
Demotivációs tréning – azaz hogyan veszítheti el egy kamasz egy füst alatt a tanulást, a szüleit és az önbecsülését

Zoltán tanár, bár néha alig érti, hogyan lett azzá. A csendes külvárosi iskolában megbecsülő közegre és sok-sok gyerekre talált, akikkel próbál jobb kapcsolatot tartani, mint tették azt vele a saját tanárai. Elmesélte nekünk azt a történetet, amiben személyesen tapasztalta meg, hogyan lehet visszaélni csekélyke hatalommal is, és micsoda sorsrontást jelent a megalázás egy gyerek számára.

Kép
Napi horoszkóp október 29.: a Skorpióknak a meggyőző képességükre lesz szükségük, a Nyilasok nem szeretik a váratlan helyzeteket

Ma se feledkezz meg a horoszkópodról, merthogy ismét izgalmas üzeneteket küldtek a csillagok!

Kép
A legfurcsább pszichológiai kísérletek

Kegyetlenek vagyunk, mi emberek? Tényleg az előítéleteink, a hárításaink, a megfelelni vágyásunk, az ösztöneink vezetnek bennünket? A szociálpszichológia kísérletekkel igyekezett feltérképezni, hogyan viselkedünk társas helyzetekben olyankor, ha kizökkenünk a megszokottból és valami szokatlannal szembesülünk. A vizsgálatok eredményein a mai napig olvasók milliói borzonganak vagy esnek egyik ámulatba a másikba.

Kép
Biztos, hogy helyesen mosod a hajad?

Bár a hajtípusok és az egyéni jellegzetességek különbözőek, létezik néhány alapelv, amely mindenkire érvényes, és egy-két olyan mozdulat is, amelyet talán megszoktál, mégis célszerű elhagyni.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem