Otthonról dolgozás: 6 tipp kezdőknek

Otthonról dolgozás: 6 tipp kezdőknek

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

V

Vida Ágnes, a gazdagmami.hu szerzőjének új rovata az evamagazin.hu oldalon!

Jó, szóval eldöntötted, hogy mostantól otthonról dolgozol. Talán találtál valami jó kis munkát, amit a gyermeked alvásidejében el tudsz végezni, talán a saját vállalkozásodba fogtál bele, néhány dologgal azonban tisztában kell lenned, mielőtt belevágsz.

Az otthoni munkának nemcsak napos oldalai vannak (mint például, hogy nem kell többé reggel a dugóban állni, a munkahelyen unalmas dolgokat csinálni), hanem árnyoldalai is. Nem lesz többé trécselés és kávészünet a kollégákkal, nem tudsz átszólni az asztal felett az illetékes kolléganődnek, ha kérdéseid vannak, hiányozhat a társasági lét, még a néha fárasztó és unalmas értekezletek is.

Emellett motiválnod is kell magad. Ha otthon dolgozol, nincs főnök, aki figyel, dolgozol-e, ha a saját vállalkozásodat viszed, akkor még számonkérés sincsen: teljesen a magad ura vagy. Ha eddig mindig kötött rendben dolgoztál, ez az első időben furcsa lehet. Hozzá kell szoknod, hogy magad osztod be az idődet, magad alakítod ki a szokásaidat és tervezed meg a munkádat és még számon is kéred magadon!

Néhány ötlet, ami segíthet:

1. Készíts havi tervet arról, mit kell csinálnod, ezt bontsd heti tennivalókra és napi feladatlistákra!

Ha még babával vagy otthon, az a tapasztalatom, a heti tervvel jobban jársz, mint a napi feladatokkal, hiszen baba mellett még meglehetősen kiszámíthatatlan az ember ideje, pláne, ha több kisgyerek van otthon. Egyik nap rossz napja van és nem alszik jól, nyűgös, több figyelmet igényel, a másik nap jobb napja van, jobb kedve és több időd marad, mint tervezted. Ha napi feladatlistád van, frusztráló lehet, ha nem tudod megcsinálni a nap végére, mert mondjuk lebetegedett a kicsi, ha viszont heti listát vezetsz, ezek a különbségek eloszlanak, mert a másik nap jobban alakul, több időd marad, vagy valakit meg tudsz kérni, hogy vigyázzon a babára, így nem bosszankodsz rajta, hogy nem haladtál.

2. Ismerd meg a saját munkastílusodat!

Alkalmazottként 8-tól 4-ig dolgozva nehezebb rájönni, mikor is vagy a leghatékonyabb. Azonban már ekkor is érzed, hogy bizonyos napokon szárnyalsz és hegyeket vagy képes megmozgatni fele idő alatt, más napokon meg magad alatt vagy, nincs kedved semmihez és egy email megírása felett is órákat tudsz mélázni.
Az, hogy te osztod be az időd, nem kell utazgatnod, végre lehetőséget teremt arra, hogy akkor dolgozz, amikor a legjobb formában vagy és megismerd, mikor is vagy igazán elemedben.
Első lépésként ebben segít, ha feljegyzed, mikor milyen feladatot, mennyi idő alatt oldottál meg, mi segített benne, hogy érezted magad közben, mi okozott problémát és mitől érezted jól magad. Az önmegfigyelés révén a munkaidődet magadhoz alakíthatod és a lehető leghatékonyabban használhatod ki.

3. Mennyi ideig tudsz koncentrálni?

Átlagban 45–60 percig tudunk egy dologra koncentrálni, utána már lankad a figyelem. A mai gyors üzenetes, közösségi oldalon kalandozós, ebbe-abba beleolvasós világban néha még az ilyen rövid koncentráció is gondot okozhat. Amikor az ember internetezget, ránéz erre-arra, információt keres, „gyűjtögető” üzemmódban van az agya, ilyenkor jobban észleli a veszélyt, egyszerre több dologra figyel, multitaskingra van kapcsolva. Bizonyos fajta feladatokhoz ez való, ám az elmélyülős, alkotó feladatokhoz, mint például a szövegírás, kreatív tevékenységek, sokkal inkább a „vadászó” üzemmódra van szükség. Ilyenkor az agyad minden mást kizár és csak egyetlen célra összpontosít, erre fordítja az összes erőforrását, minden figyelmét: a feladatra, amit el kell végeznie.

Amikor olyan feladatot csinálsz, amivel haladnod kell, tudatosan kapcsold át az agyad „gyűjtögető” üzemmódból „vadászóra”: kapcsold ki a chatet, Skype-ot, emailt, Facebookot, némítsd el a telefont és figyelj arra, amire szükséged van.

4. Legyen kitűzött időd a munkára és ragaszkodj hozzá!

Ha a gyermeked már óvodába vagy iskolába jár, ez sokkal könnyebb, mert napközben van időd dolgozni, amikor azonban kisgyerekkel vagy otthon, nehezebb a dolgod. A legtöbben az alvásidőt használják ki a munkára. A „pacsirta”-típusú anyukák reggel, a gyerekek előtt kelnek és végeznek el minden munkát, amihez nyugalom kell, a „bagoly”-típusú anyukák pedig este, lefekvés után fognak bele a munkába és persze vannak olyan szerencsések is, akiknél a gyerekek megbízhatóan 2-3 órát alszanak délután. Függetlenül attól, melyiket választod, ragaszkodj ehhez az időhöz. Ilyenkorra tényleg azokat a feladatokat időzítsd, amiket a család csatazajában napközben nem tudnál elvégezni.
És, hogy mi lesz a házimunkával? Szervezd át úgy, hogy a babával együtt is el tudd végezni! Így talán kicsit lassabban megy majd a főzés, a takarítás, de a kicsi számára ez épp olyan jó móka, mintha a szőnyegen játszanátok.

5. Dolgozni fejben is lehet

Ha csak napi 1-2 órád van az érdemi munkára, nagy szerepet kap a munkád hatékonyabbá tételében a fejben történő dolgozás, a tervezés, az előkészítés. Ötleteket jegyzetelni egy cikkhez bármikor lehet, még a játszótéren is vagy séta közben, információkat a mobilodon is keresgélhetsz a postán való sorbanállás közben. Ha valami eszedbe jut és nem tudod felírni, akár fel is mondhatod hangjegyzetként a telefonodra, így amikor eljön végre a te időd, az az 1-2 óra, amikor a tényleges munkára kerül a sor, már tényleg csak a munka lényegét kell megcsinálnod.

6. Nem bírod az egyedüllétet?

Van, aki igazi magányos farkasként örül, ha végre csendes a ház és elmélyülhet a munkában, másnak hiányzik a többiek alapzaja és szívesen osztaná meg néha a gondolatait másokkal is. Sokat segíthet ezen és kreatívabbá is tesz, ha nem csak otthon ülsz, hanem néha beülsz 1-2 órára egy kávézóba, ha kapcsolatépítő napokon, vállalkozói rendezvényeken vagy az interneten csatlakozol vállalkozói közösségekhez és néha összejöttök egymással. Sok ilyen csoport hetente Skype-on tartja a kapcsolatot, de jó néha összeülni egy közös ötletelésre is. Ha alvállalkozóid vannak, vagy kollégáid, akik szintén távmunkában dolgoznak, érdemes bizonyos időközönként értekezletet szervezni, beszélgetni egymással, vagy közösen ötletelni.

Ha nagyon társaságkedvelő vagy, segítségedre lehet az is, ha bérelsz magadnak helyet egy nyitott irodában, ahova akár minden nap, vagy hetente néhányszor, amikor társaságra vágysz, bemehetsz kicsit dolgozni. Ennek előnye az is, hogy az ilyen bérelhető helyek mellé nem csak társaságot kapsz, hanem sok helyen működnek vállalkozói klubok, nyújtanak szolgáltatásokat (pl. adótanácsadó, jogász), amiket igénybevehetsz és megbeszéléseket, tárgyalásokat is tudsz ide szervezni, de még a postádat is átveszik, ha kéred.

Még több hasonló írás:
www.gazdagmami.hu


Vida Ágnes pszichológus, online marketing szakértő. Pár évnyi alkalmazottság után első vállalkozását két kisgyermeke mellett indította el az interneten. Ági 2008. óta segíti azokat az anyukákat, akik szeretnének hozzá hasonló módon, elsősorban internetes eszközök segítségével vállalkozást indítani, vállalkozásukat ingyenes vagy filléres megoldásokkal népszerűsíteni. Az elmúlt 7 évben több, mint 2500 anyukának segített vállalkozást indítani, amiért 2014-ben első magyarként megkapta az Európai Bizottság Vállalkozásösztönzésért járó Nagydíját.

Tovább olvasok
5 „érzékenyítő” film, amit a gyerekeim is imádtak

Bár ezek a filmek nem gyerekeknek készültek – épp ezért mindet mi is velük néztük –, semmi olyan nincs benne, amiért megbántam volna, hogy a 6 és 13 éves gyerekeim láthatták. Sőt!

Grill receptek, amik nélkül nem érhet véget a nyár

Lassan vége az augusztusnak és ilyenkor szoktunk feleszmélni, hogy ennél jobban is kihasználhattuk volna ezt az időszakot. Oké a Balatonra már valóban nem biztos, hogy eljutsz ezen a héten, de a grillszezont még kimaxolhatod a szeretteiddel.

A reggeli edzés jobban segíti a fogyást? De miért?! Most kiderül...

Egy nemrégi kutatás derítette ki, hogy aki reggel edz, könnyebben fogy, mint aki délután vagy este. Most feltárulnak az okok.

6 alternatíva cukor helyett – na de tényleg jobbak?

Eldöntötted, hogy megpróbálod kizárni a cukrot az életedből, viszont azt jól tudod, hogy édes ízek nélkül szenvedni fogsz? Manapság rengeteg alternatíva van már a hagyományos cukor helyett: ismerd meg a 6 legnépszerűbbet!

Időnként a hajápolási rutin kapcsán sem árt a frissítés

A hajápolási rutin fontosságával minden bizonnyal te is pontosan tisztában vagy, elvégre ezzel tudod hosszabb távon is megtartani a hajad természetes szépségét, fényét és egészségét.

15 ember, akit felkapott a világhír, mégis beültek az iskolapadba

Lassan kezdődik a tanév, ilyenkor érdemes végigvenni, hogy ki az, aki belepottyant a szupersztárságba és ki az, aki továbbtanult.

A szülők félrelépését a gyerek magára veszi

A hűtlenség romboló hatású, akármennyire felemelő is a hirtelen fellángolás élménye. És ha gyerekeket is érint, még nehezebb feldolgozni.

Alacsony szénhidráttartalmú menü egy hétre

A szénhidrátszegény diéta az egyik leghatékonyabb módja – nyilván a sport mellett – hogy megszabaduljunk némi súlyfeleslegtől. Ha nem ez lenne a célod, akkor is érdemes időközönként beiktatnod a hétköznapokba, hiszen így egészségesebben és változatosabban táplálkozhatsz.

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Nem kell választanod! Két kedvenc magazinodat most egy áráért kapod meg. Fél év (5 lapszám) Éva + ajándék fél év (5 lapszám) InStyle 7950 Ft helyett 3180 Ft

Csak 3180 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem