Ilyen volt a posta régen

Borítókép: Ilyen volt a posta régen
Utánajártunk, mióta válthatunk egymással üzeneteket, mikor indultak az első postajáratok vagy miért nem lettek a macskák postások.

Már az ókori és közel-keleti civilizációk is igénybe vettek postai szolgáltatásokat. Egyiptomban Kr. e. 1580-ban már futárszolgálat működött. Az ókori világ első hatékony hírközlési rendszerét több mint 1000 évvel később a perzsák hozták létre. Kiépített úthálózat melletti váltóhelyeket állítottak fel. Így aránylag gyorsan áramlottak a levelek a Földközi-tengertől egészen Indiáig.Hérodotosz szerint nem volt gyorsabb a világon a perzsa lovas futárnál.


Fotó: Photl.com

A postakocsi rendszert 1783-ban vezették be Nagy-Britanniában. Az első kocsi augusztus 2-án délután indult Bristolból, s másnap kora reggel már Londonban volt. A kocsik éjszaka közlekedtek, kb. 12-14 km/h-s sebességgel. A szolgáltatás sikerességét bizonyítja, hogy hamarosan Anglia és Skócia összes nagyobb városára kiterjesztették.

Akkoriban a költségeket a levél átvevője fizette, s az összeg a megtett út hosszától függött. A PeenyPost rendszert azután vezették be, hogy Rowland Hill szemtanúja volt, amikor egy idős asszony nem tudta átvenni a fia levelét, mert nem volt 1 shillingje a postaköltségre. Ekkor jelent meg az első posta bélyeg, a gyűjtők körében ma rendkívül keresett Fekete EgyPennys.

A postakocsikat nem mindig húzták lovak, Németországban például a 19. században teheneket fogtak be.Texasban, Arizonában, Új-Mexikóban tevéket, Skandinávában rénszarvasokat alkalmaztak. A belgiumi Liege városában macskákkal is kísérleteztek, de állítólag nem voltak elég megbízhatóak.

A posta ma már túl van a fénykorán, a telefon, SMS, cset, Skype és e-mail mégsem tudta teljesen kiszorítani. Ti milyen esetekben veszitek igénybe a posta szolgáltatásait? Szoktatok még levelet/csomagot küldeni? Ha igen, kinek?