Megéri téli gumiabroncsra váltani

Borítókép: Megéri téli gumiabroncsra váltani
Ha nőként nem érted miért olyan fontos a téligumi, most elmagyarázzuk.

Bármennyire is bízunk vezetéstechnikai képességeinkben, télen a legártatlanabbnak tűnő szituációk is olykor életveszélyesek lehetnek, ha a nyári abroncsokkal közlekedünk. Havas, jeges úton a téli gumiabroncs felére-harmadára csökkentheti a fékutat, ezért nem kérdés, hogy mindenképpen érdemes erre váltani.


Felmérések szerint a magyar autóstársadalom mindössze fele vált a hideg évszak közeledtével téli gumiabroncsra, pedig a megváltozott időjárási körülmények miatt már veszélyes mértékben megnő a balesetek kockázata. Kevesen gondolnak bele, hogy a járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így lényegében ettől függ, hogy az autónk mire képes.

Hiába a sok vezetéstechnikát segítő elektronika, hiába ül Sébastien Loeb a volánnál, rossz gumival ők sem tudnak hamarabb megállni. A nyári gumiabroncs alapanyaga télen megkeményedik, emiatt is romlik drasztikusan a tapadása. Ha a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá csökken, akkor egy puhább keverékű téli gumiabroncs használata már városi körülmények között is akár méterekkel csökkentheti a fékutat, de a kanyarokban is jelentősen javít az autó stabilitásán. Havas, jeges úton nyári gumival a fékút akár a többszöröse is lehet annak, mint amire egy jó minőségű, mély profilú, lamellás szerkezetű téli abroncs képes, ilyen körülmények között ráadásul nyári gumiabronccsal gyakorlatilag lehetetlen az irányváltás és a kanyarodás.
A téli gumi tehát töredékére csökkenti a balesetek kockázatát, és váratlan balesetveszélyes szituációk kialakulása esetén is hatványozottan nagyobb az esély a baleset elkerülésére. Gondoljunk csak bele, mennyit számíthat, ha városban egy zebra előtt méterekkel csökken a fékút, vagy egy hirtelen elénk kitérő autót ki tudunk kerülni.

Az sem reális kifogás, hogy a téli gumiabroncs vásárlása pluszköltséget jelentene az autós számára, hiszen míg autónkon a biztonságosabb téli abroncs van fent, addig a megfelelően tárolt nyári abroncs pihen, tehát kétszer annyi ideig tart a két garnitúra, mintha folyamatosan ugyanazzal a szettel járna az autó.

A téli időjárás kihívásainak csak a megfelelően tárolt, tíz évnél nem régebbi és legalább 4 mm-es profilmagasságú téli abroncsok tudnak maradék nélkül megfelelni, ezért ne sajnálja a pénzt egy friss téli gumiabroncsszettre!

Nem jelent igazi alternatívát a négy évszakos abroncs sem, hiszen ez nyári és téli körülmények között sem a tökéletes megoldás. Hamarabb elkopik, miközben télen a nagy hidegben, jeges-havas útviszonyok mellett alig biztosít jobb tapadást, mint egy nyári gumiabroncs.