Vizsga előtt hallgass Mozartot!

Borítókép: Vizsga előtt hallgass Mozartot!
Tudományosan bizonyított, hogy segíteni fog, ahogy egy Stephen King novella is. Elmondjuk miért…

1993-ban a Nature tudományos folyóiratban három kutató meglepő felfedezést publikált. Állításuk szerint azok a főiskolai hallgatók, akik egy teszt kitöltése előtt 10 percig Mozart-zenét hallgattak, sokkal jobban teljesítettek a feladatokban, mint társaik.

A cikk valóságos Mozart-lázat idézett elő: a CD-piacot elárasztották a zeneszerző művei, és hamarosan (minden tudományos alapot nélkülözve) az a mítosz is népszerűvé vált, hogy Mozart alkotásai képesek növelni a csecsemők intelligenciáját.
A tétel futótűzszerű terjedésének hatására számos tudós újrázta meg az 1993-as kísérletet – és azt találták, hogy a zenehallgatás nagyon rövid távon befolyásolja a teljesítmény növekedését. 2001-ben a Torontói Egyetem kutatói három csoportra osztották a diákokat: egyikükkel Mozartot, másikukkal egy szomorkásabb Albinoni-művet, a harmadik csoporttal csendet hallgattattak. A Mozart-zenében részesülő csapat ugyan jobban teljesített a teszteken, amikor azonban azt pontozták, hogy a három közül melyik volt a legkellemesebb, az eredmény kiegyenlítette Amadeus előnyét. 1999-ben Christopher F. Chabris és Kenneth M. Steele kísérletileg kimutatta, hogy egy Stephen King-novella olvasása rövid távon ugyanolyan teljesítménynövekedést idézhet elő, mint Mozart zenéje. Így valószínűnek tűnik, hogy ami az éberséget fokozza, az röpke ideig ugyan, de a teljesítményt is ösztönözheti, akár zenéről, akár másról van szó.


Fotó: profimedia.hu, europress