Shoppingolás a neten

Borítókép: Shoppingolás a neten
A karácsonyi bevásárlást ma már rengetegen a fotelből intézik. Hogyan vásároljunk a neten és mi mindenre figyeljünk oda?

A hálón vásárolni csodás dolog. Az üzletek éjjel-nappal nyitva vannak, az árak sokkal alacsonyabbak, mint a valódi boltokban. Az Európai Unión belül vámot sem kell fizetnünk, a termék árát csak a postaköltség növeli. Olyan lehetőségek ezek, amelyeket botorság kihagyni. Ne féljünk a kockázatoktól – ha észnél vagyunk, nem érhet csalódás!

Biztos pénz
A közhiedelemmel ellentétben a netes pénzforgalom technikai szempontból roppant biztonságos. De ha nagyon félünk bankszámlánk megcsapolásától, vásárlásainkat intézzük internetes kártyával, amelyre mindig csak az éppen szükséges összeget töltjük fel. Megbízható fizetési mód a PayPal is, melyet az eBay online aukciós ház favorizál. Használatához rendelkeznünk kell egy tényleges bankkártyával, arról kell átutalnunk a PayPalra a pénzt. A PayPal elég finnyás, csak dombornyomásos MasterCard és Visa kártyát fogad el. A PayPal garanciális elemeket is tartalmaz: az eladó csak akkor jut a pénzéhez, ha mi megkaptuk az árut. Hasonló biztonságot nyújt a PayPal magyar változata, az Abaqoos, amelyet például a vaterán használhatunk. Az internetes kártyák és a PayPal technikai részleteinek a bankkartya.hu oldalon nézhetünk utána.

Bizalmi index
Ha már szóba kerültek az online aukciós oldalak: vásárlás szempontjából ezek a háló legizgalmasabb helyei. Nálunk ilyen a vatera és a teszvesz, külföldön pedig az eBay számtalan helyi mutációja. Bombaüzleteket csinálhatunk itt – igaz, az átverés kockázata is itt a legnagyobb. Nagyon figyeljünk tehát az eladók megbízhatósági mutatójára, amely a korábbi ügyfelek visszajelzései alapján készül. Az a felhasználó, aki előttünk százegynéhány tranzakciót tisztességesen lebonyolított, bennünket se fog becsapni.
A garancia a neten vásárolt árucikkekre ugyanúgy érvényes, mint azokra, amelyeket hagyományos boltban veszünk. Igaz ez az akciós termékekre is: a kedvezményes ár nem jelenti azt, hogy a termék hibája esetén ne reklamálhatnánk. Kivéve egy esetet: ha az árengedmény a termék valamely bevallott hibáját, fogyatékosságát ellensúlyozza. De ha az árucikkben új hiba jelentkezik, arra már ismét vonatkozik a garancia.
Ha külföldről rendelünk árut, elvileg arra is jár a szavatosság, ám ezt – hacsak világgaranciát nem ad a gyártó – itthonról nehéz érvényesíteni. A garanciális kérdéseket feltétlenül tisztázzuk vásárlás előtt.

Ha nem tetszik, vissza lehet küldeni!
A postán elkeveredett küldeményekről számos rémtörténet kering – ne dőljünk be nekik. De jobb félni, mint megijedni, ezért lehetőleg ajánlva, értékbiztosítással kérjük a postázást. Ez drágítja a költségeket, de ha elveszne a csomag (aminek kicsi az esélye), nem vész kárba a pénzünk. Egyes internetes kereskedőcégek, például online könyváruházak bizonyos értékhatár fölött átvállalják a szállítási költséget: ha vásárlásainkat összehangoljuk ismerőseinkkel, sokat spórolhatunk.
A karácsony előtti bevásárlások lázában ne feledkezzünk meg arról, hogy ilyenkor a webáruházak is lelassulnak: feltétlenül ellenőrizzük, hogy idejében kiküldik-e az árut. Ha nem, a rendelés leadása, sőt, akár a késedelmes kézbesítés után is visszaléphetünk az ügylettől! A netes vásárlót ugyanis óvja egy nagyszerű fogyasztóvédelmi vívmány: az elállási jog. Ez azt jelenti, hogy a netes vásárlások esetében a kézhezvételtől számított nyolc napon belül általában minden indoklás nélkül visszaküldhetjük a terméket, és az eladónak harminc napon belül vissza kell térítenie a teljes összeget! Ez a legtöbb árucikkre érvényes jog azt ellensúlyozza, hogy a hálón egy kicsit mindig zsákbamacskát veszünk. A részletekről a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság oldalán (nfh.hu/portal/hasznos/internetes) olvashatunk.

Szerő: Móray Gábor
Megjelent a 2009. adventi számban. Minden jog fenntartva.