Terepjárók: a méret a lényeg?

Terepjárók: a méret a lényeg?

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

A

Az évek óta divatos terepjárók és SUV-ok általában sokat fogyasztanak, sok helyet foglalnak, hovatovább a környezetvédők állandó céltáblái.

A Michigan Truck Plant nevű autógyár mérnökei 1996-ban egy kisséátalakították az addig is gyártott F-150-eskisteherautót. A nyílt platót lefedték, a belső térbe üléseket állítottak, az oldalára szereltek még két ajtót. Az így kapott modell továbbra is teherautóra hasonlított, de személyszállító járműként lehetett forgalmazni. Nem állt mögötte költséges fejlesztés: a szerkezete elnagyolt volt, a gyártása pedig olcsó és egyszerű. A cég vezetői arra számítottak, hogy magas haszonkulccsal fogják értékesíteni. Nagy keresletet viszont nem vártak. Ki gondolta volna, hogy az emberek bolondulni fognak egy átfazonírozott teherautóért?
A megrendelések mégis valósággal özönlöttek. A gyár alig tudott lépést tartani az igényekkel. Éjszaka is üzemelt, folyamatosan ontotta az óriásautókat. A kilencvenes évek végére a Michigan Truck Plant lett a világ legnyereségesebb üzeme, minden iparágat ideértve. Asiker csúcsán, 1998-ban 11 milliárd dollár profitot termelt: majdnem annyit, mint abban az évben a McDonald’s. Volt olyan gyári munkás, aki a túlórákkal együtt évi kétszázezer dollárt keresett.
A példa ragadós volt: az amerikai autógyártók ettől kezdve sorra dobták piacra a túlméretezett járműveket, amelyektől nagy profitot reméltek. Akisebb, üzemanyag-takarékos autók fejlesztése és gyártása háttérbe szorult – legfeljebb Európában vagy Japánban maradt kifizetődő. Amerikában a 90-es évek végére valóságos SUV-mánia alakult ki. (Az esz-jú-vi a „sport utility vehicle”, asporthaszongépjármű angol rövidítése.) A jelenség Európába is átgyűrűzött, igaz, a magasabb üzemanyagárak miatt itt nem a legnagyobb, hanem inkább akisebb és a közepes méretű négykerék-meghajtásosak terjedtek el. A később kifejlesztett modellek pedig már kevésbé hasonlítottak teherautóra.
Ha megkérdezzük az embereket, hogy miért vesznek terepjárót (tudjuk, tudjuk: az SUV nem egészen terepjáró, de ma már olyan sokféle átmenet létezik a korábban megszokott kategóriák között, hogy ezeket a szakirodalomban is gyakran nevezik az egyszerűség kedvéért terepjárónak), általában anagyobb biztonságot emlegetik. Pedig a statisztikák éppen azt mutatják, hogy a nagyméretű terepjárók aránytalanul gyakran keverednek balesetbe. Ha bele-gondolunk, ez nem is meglepő: óriási tömegük miatt nehezebb kormányozni őket, és a féktávolság is hosszabb. Persze ha teljes erővel nekirohanunk egy betonfalnak, jobbak a túlélési esélyeink egy terepjáróban. De a nagyobb autó könnyebben felborul, ütközés esetén nagyobb kárt okoz, a benne ülőknek pedig – mérnöki nyelven szólva – csupán „passzív biztonságot” nyújt.
Vásárlási döntéseink mögött sokszor irracionális impulzusok állnak. Ezt a jelenséget kutatta Clotaire Rapaille francia kultúrantropológus, aki számtalan interjút csinált terepjáró-tulajdonosokkal. Azt szűrte le aválaszokból, hogy a terepjáró nagyobb méretével és lekerekített formáival hat ránk megnyugtatóan. Biztonságérzetet kelt, hogy az ülés magasan van, és fentről nézhetjük a forgalmat, mert ez azt sugallja: uraljuk a közlekedési helyzetet. Azt is szeretjük, ha az ablakok minél kisebbek, és minél kevesebbet látunk a külvilágból. Ez persze nem növeli a biztonságot, a szubjektív érzésünk mégis az, hogy jó helyen vagyunk, ahol nem érhet semmi baj. Rapaille szerint akényelmes ülés és a jól elérhető italtartó jobban meggyőzi a vásárlót az autó megbízhatóságáról, mint bármilyen statisztika.
Idén nyáron a benzin ára példátlanul felszökött. Ez különösen Amerikában, az olcsó üzemanyag hazájában érte váratlanul a lakosságot. Az autógyártás üteme lelassult, Detroitban válságtól és munkanélküliségtől tartottak. Már-már azt lehetett gondolni, hogy véget ért anagy „benzinfalók” korszaka, ezentúlmindenhol csak a hibridek és akisebb, takarékosabb járművek fognak hódítani. A benzin ára azóta megint visszaesett, a terepjáró-mánia pedig lehetőséget kapott a túlélésre.

Szöveg: Olchváry Dorottya, Fotó: Ribánszky Kata, Jágfai Eszter
Ez a cikk
Terepjárók címmel az Éva magazin 2009. évi januári számában jelent meg. Minden jog fenntartva.

Tovább olvasok
Kép
Egyhétvégés sorozatok, amik elviselhetőbbé teszik a karantént (is)

2020-ban a sorozatok rabjai lettünk. Összegyűjtöttünk néhányat közülük, melyeket semmiféleképpen nem érdemes kihagyni ebben az évben!

Kép
Álmomban már megint terhes voltam. Ez mégis mit jelent?

Veled is előfordult már, hogy azt álmodtad, babát vársz? Aggodalomra semmi ok, általában mindig pozitív dolgot jelez.

Kép
Adhatunk vért, ha már voltunk Covidosak?

Amennyiben felépültél a koronavírus fertőzésből, egyetlen tűszúrás árán segítheted más betegek gyógyulását.

Kép
Üzenet a jövőbe: A háromgyermekes Dávid megható levele gyerekeinek a koronavírus-járványról

Nem bírtam aludni... Úgyhogy írtam egy rövid levelet a gyerekeimnek a mostani helyzetről, a gondolataimról...

Kép
7 sminktrükk, amivel pillanatok alatt fiatalíthatsz magadon

Alakítsd át a sminkrutinod és varázsolj fiatalabb arcbőrt magadnak!

Kép
“Az Élet lehetőségét meglátni a lehetetlenben, talán ez volt az, ami előre vitt”

Ember. Nő. Barát. Fiatal. Értelmiségi. Jogász. Blogger. Író. Futó (átmeneti szünettel). Gerincvelő sérült. Ezekkel a szavakkal indítja blogját, Dr. Temesvári Orsi, akit 2 és fél évvel ezelőtt, az esti futásból hazafelé jövet baleset ért a zebrán. Elütötte egy autó, melynek következtében súlyos gerincvelő sérülést szenvedett. Hosszú idő, rengeteg, fizikai és lelki munka van Orsi háta mögött, de egy biztos: minden szava erős hittel teli, ami ma már mély gyökerekből táplálkozik, az elfogadásból.

Kép
Napi horoszkóp november 27.: a Mérlegek váratlan eseménnyel szembesülnek, a Bakok régi álmukat valósíthatják meg

A hét utolsó munkanapján se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok ismét üzentek!

Kép
Híres emberek, akik egy rajongójukkal házasodtak össze

Ez minden, amiről egy rajongó csak álmodhat!

Kövess minket

ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin
ÉVA Magazin

Előfizetés

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem