Ha kisgyerekekkel nyaralsz, felejtsd el a pihenést? Ellenkezőleg – itt van 7 tipp slow turizmushoz

Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

R

Régebben mindig zavarban voltam, amikor megkérdezték, hogy mit csináltam a nyaralás alatt. Mégsem válaszolhatom azt, hogy „az égvilágon semmit, és még élveztem is”. Ma már tudom, hogy ez (is) a slow turizmus.

Vissza a múltba
– Édesapám 60. születésnapjára meglepetés vetítéssel készültünk a régi diákból – meséli a 35 éves Márti. – Előjött a sok emlék, ahogy gyerekként a Velencei-tónál az unokatesóimmal szöcskéket gyűjtöttünk, békát neveltünk, vakondtúrást kutattunk. A szüleink meg a parton kártyáztak, beszélgettek, bográcsoztak. Senki nem pattant fel azért, mert megszólalt a mobilja, az ebédnél nem nyomtak táblagépet a kezünkbe, hogy legyünk nyugton, és nem töltötték fel azonnal a homokváras képeinket a Facebookra. Kedvet kaptunk hozzá, hogy szervezzünk egy nosztalgianyaralást ugyanoda, kütyük és telezsúfolt programok nélkül, és most a mi gyerekeink is lelkesen készülnek.

– Tavaly Zalában töltöttünk egy hetet, minden napra be volt táblázva a környéken egy játszóvár, élményfürdő, kalandpark – emlékszik vissza a kétgyerekes Zita. – Egy vendégházban szálltunk meg, ahol volt hatalmas kert és baromfiudvar, no meg ott lakott Burkus kutya. A gyerekek minden reggel könyörögtek, hogy hadd maradhassanak ott a kutyával, míg rá nem jöttem: ha ezt akarják, akkor miért erőltessem a programokat? Csodálatos napot töltöttünk ott, pedig jószerével semmit sem csináltunk. A fiaimnak azóta is ez a legszebb emléke arról a hétről.

Az itthon mostanában (újra)felfedezett slow travelt talán a legjobban átélős vagy ráérős utazásnak lehet fordítani. Lényege ugyanis nem a lassúság, hanem az élmények valódi megélése, a magunkra és egymásra figyelés utazás közben, a helyi közösségek, értékek, a természet tisztelete, a mindennapi stresszes életből való kiszakadás. Nem újdonság ez, hiszen néhány évtizede így nyaraltunk, de az élettempónk felgyorsulásával, a technika és a turizmus szolgáltatásainak fejlődésével valahogy ezek az értékek háttérbe szorultak. Gyakran érezzük, hogy ha már kifizettünk egy csomó pénzt a nyaralásra, akkor használjuk is ki rendesen. Holott az, hogy rohanás nélkül kipihenjük magunkat, ráérősen vagyunk együtt, sokkal jobb „kihasználása” az időnek, mintha állandóan azon görcsölnénk, hogy miről maradunk le. Ettől éppúgy lehet aktív is a nyaralásunk: a lényeg a teljes kikapcsolódás.

Kapcsoljunk vissza egylovas sebességre

Ma már természetes, hogy autóval kelünk útra, alapvető elvárás, hogy legyen benne légkondi, elférjen benne a sok csomag és gyorsan menjen. Mi lenne, ha visszaugranánk az időben, és egy lóerőre váltanánk? Ha lovas kocsin utazunk, napi 15–20 kilométert fogunk megtenni varázslatos falvakon át, kristálytiszta vizű tavak és használaton kívüli vasútvonalak mentén. Többféle kocsi közül választhatunk a régi vándorcigányok ekhós szekerétől a nagyobb modellekig. Mindegyikben van ágy, konyhasarok, és az előre kijelölt állomásokon feltölthetjük árammal a fűtést és a hűtőszekrényt. A kocsit húzó lovat kifejezetten erre a feladatra képezték ki, és ugyan nagy a teherbírása, mégis szelíd és jól irányítható. Mehetünk a Vogézek csodálatos hegyvonulatai között, Olaszország vadregényes Abruzzo tartományában vagy a francia Alpokban – előre megtervezett útvonalon. Az éjszakákat biztonságos állomásokon töltjük, ahol a lovat is elszállásolják. Az egyhetes lovas kocsikázás 600 euróba kerül, amiben a kocsin kívül a ló abrakja, a betanítás és a részletes útiterv is benne van.
renatour.de/zigeunerwagenferien-frankreich

Kikocsizhatunk az Őrségben

Szamárháton
Keljünk útra a régi vándorok módjára, gyalogtúránkon vigye a cókmókunkat hű szamarunk. Májustól októberig bármelyik általunk választott héten érintetlen erdélyi tájakon túrázhatunk a festői Erdélyi-középhegységben. Az útvonalról részletes tájékoztatást kapunk, az esti szállásunk vendégházakban lesz. Minden felnőtt csomagját egy szelíd csacsi cipeli majd, így a túra családoknak, vagy akár idősebbeknek is ajánlott. A barátságos kis falvakban házi ételekkel várnak a vendéglátók, és a végén bizonyára nehéz szívvel búcsúzunk el szamarunktól. Az egyhetes túra egy főnek körülbelül 490 euró. Szamaras túrát nemcsak itt, hanem Európa számos más országában is tehetünk.
greenmountainholidays.ro/hikingwithdonkey.html

Lovas nyaralás
Ha lóra pattanunk, és ügetve-vágtatva szelünk át erdőket, mezőket, az igazi szabadság érzése fog utunkon kísérni. A Kerca Bio Farmról indulva andalúz lovakon járhatjuk be az Őrséget. A Kercaszomoron található 10 hektáros farmon akár a vendég saját lovának elszállásolására is van lehetőség. Aki nem kíván nyeregbe szállni, utazhat lovas kocsin, az Őrségi Nemzeti Park közepén elterülő gazdaságból kikocsizni is egyedülálló élmény. A lassú ritmusban haladó szekérről könnyebben észre fogjuk venni a környezet ezernyi csodáját. A házigazdák szívesen, lelkesen tanítják a kezdő felnőtt és gyerek lovasokat. Kényelmes vendégházakban szállhatunk meg, sőt, még egy lombházban is! Az apartmanok ára 14 000 Ft/éjtől indul.
kercabiofarm.hu

Falvak autó nélkül
Az Alpesi Gyöngyszemek hálózat 29 lenyűgöző hegyi faluból áll, amelyekbe autó nem teheti be a lábát. A Németországban, Olaszországban, Ausztriában, Szlovéniában és Svájcban található falvak szigorú feltételeket teljesítenek, hogy az odalátogató vendégek stressz nélkül nyaralhassanak, s a kör--nyezetet is védjék. Az autót a falu végén, őrzött parkolóban hagyhatjuk és bérelt elektromos autón, e-bike-on vagy ingyenes buszon közlekedhetünk. Az ausztriai Tennen hegységben megbújó, elbűvölő Werfenweg rengeteg díjat kapott, mint az elektromos közlekedési eszközökkel legjobban felszerelt település: a fentieken kívül van itt elektromos robogó, sedgeway és mindenféle érdekes formájú jármű. SaMo kártyával mindezt ingyen használhatjuk, sőt benne foglaltatik még egy salzburgi kirándulás, a Hohenwerfen kastély és a világ legnagyobb jégbarlangjának (Eisriesenwelt) megtekintése is. Vezetett alpesi és nordic walking túrákon vehetünk részt, és ingyen látogathatjuk a strandokat. A kártya a programban részt vevő szállásokon vehető igénybe.
alpine-pearls.com

Fenn a fán
A szállás igazán egyedi és természetközeli módja, ha egy fára épített kunyhóban szállunk meg. Szerte a világon számtalan verziója van az ilyen lombhoteleknek, egy a közös bennük: olyan közel kerülünk a természethez, mint szinte sehol máshol. De vigyázat: tériszonyosoknak nem ajánlott! A Franciaországban lombhoteleket is üzemeltető Keycamp-hoz tartozik például egy 2 felnőtt és 4 gyerek befogadására alkalmas kunyhó, melynek 4-5 méterrel a föld felett 2 szobája és egy száraz vécéje van, a lenti szinten pedig egy közös „konyhája”. A szobákat gyönyörű terasz köti össze. A kunyhóéletet variálni is lehet: mindegyik lombházhoz tartozik egy felszerelt sátor a fához legközelebb eső réten. Víz és elektromosság nincs, de a vendégek használhatják a kemping közös helyiségeit. Az ár magasabb a kempingben megszokottnál: egy éjszakára 107 euró 2 felnőttnek és legfeljebb 4 gyereknek.
www.eurocamp.co.uk

Olcsóbb megoldás a lombhotel kategóriában a törökországi lombhostel, itt a kunyhókban emeletes ágyakon aludhatunk. Vécé, fürdő a kemping területén van, az ár viszont egy éjszakára csak 12 euró.
kadirstreehouses.com

Szlovéniában, Budapesttől 5 órára alig egy hónapja nyílt meg a csodálatos Bledi-tónál a Garden Village, egy teljes mértékben környezetbarát komplexum. Napelemek állítják elő az elektromos áramot, az iható vizet kútból nyerik, s a kemping saját magát látja el gyümölccsel és zöldséggel. Megszállni luxussátrakban, apartmanban vagy a természetbarát anyagokból készült 6 lombház egyikében lehet.
gardenvillagebled.com

A lombhoteleknek is van már dizájnváltozata: ilyen például a Treehotel Svédországban. Eddig öt házikó (azaz szoba) készült el, plusz egy szauna – mindegyik teljesen más világ, az egyetlen közös bennük, hogy egy fán vannak, és a természet közelségét hangsúlyozzák. A Mirror Cube, a vál-lalkozás zászlóshajója például egy kívülről tükörrel bevont kocka, így a fákat visszatükrözve nem is nagyon látszik. Olyan anyaggal vonták be, amelyet csak a madarak látnak, így ők nem repülnek neki. A fán kialakított szobában minden megtalálható, ami egy kényelmes szállodai szobában. Az ára 500 euró egy éjszakáért, ennek ellenére hosszú a várólista.
treehotel.se

Van tér is, erő is, de a kettő együtt nincs

Amikor egy társaság megérkezik valahova, ma már az az első kérdés, hogy mi a wifihez a jelszó, majd mindenki elégedetten netezik táblagépen, telefonon, laptopon. Nemcsak a megszokott életünkből, problémáink és feladataink közül nem tudunk így kiszakadni, de a kütyük is ugyanúgy körülvesznek bennünket. Erre kínálnak megoldást az olyan elektroszmogmentes helyek, ahol nem lesz nehéz ellenállnunk a kísértésnek, hiszen még térerő sincs. A zempléni hegyek között megbúvó Komlóskát vendégszerető emberek lakják, akiknek ma is fontosak a helyi hagyományok, ezért önfenntartó ökofalut hoztak létre. Az itt található Sólyomvár panzió elektroszmogmentes övezet, nincs térerő sem, így az e-mailek pittyegése helyett madárcsicsergésre fogunk ébredni. Renáta és László gyerekeik születése után családbaráttá alakították a fogadót, így a kertben hatalmas játszótér, bent játszóház várja a kicsiket. Unatkozni a kütyük nélkül sem fogunk, a környékbeli túraútvonalakat, tanösvényeket bejárva sok értékes és ritka csodáját fedezhetjük fel a természetnek. A fogadó parasztudvara élmény az egész családnak: lehet lovagolni, állatot etetni, tojást gyűjteni, tehenet fejni. A panzió veteményesében szívesen látják a kertészkedő vendéget is.
solyomvar.hu

A fáról láthatjuk meg az erdőt Svédországban

A Slow Budapestet 2012 nyarán túlpörgetett fiatalok egy csapata hozta létre, akik elhatározták, hogy visszalassulnak az élet minden területén. Megalkották többek között Budapest slow térképét, rajta olyan helyekkel, ahol zavartalanul lehet kikapcsolódni, elszakadni a város zajától és a megszokásoktól.
– Szeretnénk, ha a budapestiek jobban megismernék a várost, találnának alternatívát a városi pihenésre, vagyis hogy a kikapcsolódáshoz nem feltétlenül kell elutazni. Azt látom, hogy mindenki menekül hétvégén Budapestről, mert itt csak a zaj, a kosz van. Pedig ez nem feltétlenül igaz – mondja Krajcsó Nelli alapító.

slowbudapest.com

Feltekerhetünk a Hohenwerfen kastélyhoz

Éva magazin archív

Ennél aranyosabban nem lehet beszélni a gyerekekkel az apjuk félrelépéséről – így csinálta anno Diana hercegnő

Az utóbbi hónapokban minden Diana hercegnőről szól, hiszen most van a halálának 20. évfordulója, így olyan titkok, információk is kiderülnek róla, amik korábban rejtve maradtak.

Ide utazz a horoszkópod szerint, ha HALAK jegyű vagy!

Maxold ki a pihenést egy csodás vízparti helyen!