Még ma is küzdenek vele! 25 idézet emberektől, akik gyerekként érzelmi erőszak áldozatai voltak

Még ma is küzdenek vele! 25 idézet emberektől, akik gyerekként érzelmi erőszak áldozatai voltak
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

S

Senki sem ússza meg a gyerekkort sérelmek nélkül. De aki érzelmi erőszak áldozata volt – és muszáj szembenéznünk a ténnyel, hogy rengetegen vannak ilyenek –, az sokszor egész életén át viseli a következményeket (és adja tovább a saját gyerekeinek).

Ezek az emberek felnőttként is értéktelennek érzik magukat, szoronganak, nehezen teremtenek kapcsolatot, nehezen bíznak meg valakiben, esetenként mentális zavarokkal is küzdenek.

Az alábbi vallomásokat a themighty.com oldal gyűjtötte össze közösségének tagjaitól. Ők elmondják, hogyan látják, mik a legsúlyosabb tényezők, amelyek most is jelen vannak a gyerekkori érzelmi erőszak miatt.


1. "Képtelen vagyok elviselni bármilyen konfrontációt, a hirtelen zajokat, a kiabálást, üvöltést vagy az agresszió bármilyen formáját. Ilyenkor azonnal szembesülök azzal, hogy vagy harcolnom kell vagy menekülnöm."


2. "Nem tudom elfogadni a bókokat. Amikor valaki megdicsér vagy szépet mond nekem, csak annyit válaszolok: öhm aha... vagy csak kényszeredetten mosolygok. Nemrég jöttem rá, miért van ez. Gyerekkoromban az emberek csak a hibáimat vették észre, ha valami eredményt értem el, azt nem. Ezért nehezemre esik elfogadni egy bókot."


Kép

3. "Semmi sem elég jó nekem. Az élet minden területén túlteljesítek. Muszáj bebizonyítanom, hogy elég jó vagyok. Megszállottan próbálok tökélyre vinni egy munkát vagy feladatot. Aztán megszállottan gyötrődöm azon, hogyan csinálhattam volna még jobban. Túlságosan aggódom mások véleménye miatt."


4. "Úgy érzem, mindig mindent rosszul csinálok. Nagyon nehéz meggyőzni engem arról, hogy jó vagyok valamiben."


5. "Mindenért bocsánatot kérek. Ha valaki nem válaszol az sms-emre, azt hiszem, hogy haragszik rám és bocsánatot kérek. Ha kérnem kell valamit, úgy érzem, idegesítem az illetőt és bocsánatot kérek. Nincs olyan helyzet, amiben ne magamat hibáztatnám."


6. "Valóságos remete vagyok. A házam az erődöm. Bipoláris zavarban, poszttraumás stressz-szindrómában és szorongásban szenvedek. Kemény munkába kerül, hogy rászánjam magam, hogy iskolába menjek vagy részt vegyek az életben. Mindentől rettegek magam körül."


7. "Problémát jelent, hogy megbízzam emberekben. Mindenkit kartávolságra tartok magamtól. Sosem engedem be őket az életembe. Nem hagyom, hogy tudjanak az egészségügyi problémáimról, a mentális betegségeimről. Ha beengedem őket, az ritka eset, és csak azokat, akik már évek óta ismernek. Hosszú ideig tart, amíg kiépül bennem a bizalom irántuk."


8. "Határozatlanság. Úgy érzem, képtelen vagyok helyes döntést hozni még akkor is, ha valaki megmondta nekem, hogyan döntsek. Félek attól is, hogy szülő legyek, mert nem akarom elrontani a gyerekemet."


Az érzelmi erőszak sokféle lehet:


csúfolás, bullying, dühkitörések, megszégyenítés, lekicsinylő, pikírt megjegyzések az áldozat külsejére vagy teljesítményére vonatkozóan, parancsolgatás, fenyegetés. Ha ezeket valaki rendszeresen megkapja otthon, az iskolában vagy bármilyen közegben, az negatív hatással lesz az énképére, a kapcsolatteremtő képességeire, nehezebben kér segítséget vagy bízik meg másokban, és – mint ezt rengeteg pszichológiai és pszichiátriai tanulmány is kimutatta – az érzelmi erőszak könnyen vezethet depresszióhoz, poszttraumás stressz-szindrómához vagy más mentális problémákhoz.


9. "Mindent megteszek, hogy ne kelljen olyat mondanom, amivel mások ne értenének egyet, vagyis sosem vagyok önmagam. A teljes semlegesség maszkját viselem mindenféle helyzetben, mert annyira rettegek attól, hogy valakinek negatív véleménye legyen rólam."


Kép
forrás: Getty Images

10. "Defenzív vagyok, ami úgy jöhet le másoknak, hogy hűvösen vagy undokul bánok velük. Sok mindent negatívan fogalmazok meg, ezt használom védekezésként, hogy ne sérüljek."


11. "Nehezemre esik bármilyen fajta szeretetet elfogadni, mert amíg felnőttem, a szeretet mindig feltételekhez volt kötve, vagy manipuláció eszköze volt. Nem bízom abban, hogy mások képesek feltétel nélkül szeretni engem, ezért hol ezt, hol azt a részemet rejtegetem, sosem engedem meg magamnak, hogy megtapasztaljam a sebezhetőséget, ami azzal jár, hogy mások szeretnek, engem választottak és elfogadnak."


12. "Meg akarok felelni mindenkinek, akiről azt gondolom, hogy valamilyen autoritással bír és ezért a saját szükségleteimet elhanyagolom. Túl keményen küzdök a tökéletességért, ami pedig nem létezik, és amikor túl sok dolog nem ér fel a múltban felállított mércéimhez, akkor összeomlok."


13. "Minden lépésemet meg kell magyaráznom. Miért vettem meg valamit, miért tettem azt, amit, satöbbi. Úgy érzem, az emberek azt hiszik, hazudok nekik, ezért részletes magyarázattal tartozom nekik. Továbbá ha nemet mondok valakinek, biztosan utálni fog. Tehát akkor is igent mondok, ha ez rám nézve egyértelműen kellemetlen következményekkel jár."


14. "Ha tehetem, kerülöm, hogy segítséget kérjek másoktól, mert nem bízom senkiben. Ha valaki felajánlja nekem a segítségét, biztos vagyok benne, azért teszi ezt, mert kérni fog valamit cserében. Vannak barátaim, de nincs legjobb barátom. Távolságot tartok az emberektől. Fal vesz körül, amelyről mindenki visszapattan."


15. "Kötődés, bizalom – ezek veszélyes jelenségek a szememben. Paranoid módon rettegek, hogy mindenki elhagy. Ez a bipoláris zavarom része. A hirtelen válás sem segített rajtam."


16. "Félénk vagyok társaságban és nehezen találom meg a hangom. Meg vagyok győződve róla, hogy senki sem akar meghallgatni."


17."Soha, senki sem láthatja a sötét oldalamat."


18. "Folyamatosan azt gondolom, hogy nem vagyok elég jó, nem vagyok elég okos. Egész gyerekkoromban ezt hallgattam. Visszamentem az egyetemre, hogy bebizonyítsam magamnak, elég okos vagyok, de még így is ott motoszkál az agyam hátuljában: nem vagy elég jó, nem vagy elég okos."


19. "A gyerekkorom, úgy, ahogyan volt, érzelmi erőszakkal telt. Kivihetetlen nehézségekbe ütközik elfogadni, hogy vannak emberek, akiknek fontos vagyok. Ez a legrosszabb. A saját szememben egy senki vagyok, miért számítanék hát másoknak?"


20. "Nem bírok szemkontaktust teremteni emberekkel. Sokszor félrenézek, amikor beszélek. Könnyen megijedek és ilyenkor időbe telik, amíg helyreáll a szívverésem."


21. "Szorongással és depresszióval küzdök gyerekkorom miatt. A legnagyobb nehézség az, hogy nem tudok jól kommunikálni és kifejezni az érzéseimet, mert annyira hozzászoktam, hogy magamban tartsam őket. Nem volt szabad feltárnom az érzéseimet. Feszült helyzetekben émelyegni kezdek, a tetőfokára hág a szorongásom. Persze egy csomó érzelmi sebhelyet viselek magamon, nagyon nehéz ezeket begyógyítani."


22. "Soha, soha nem vágok vissza. Még ha ki is zárom a mérgező embereket az életemből a csodálatos barátaim és szakemberek segítségével, akkor is az a helyzet, hogy ha felbukkan egy konfliktus, amelyben valaki a személyemet támadja… teljesen bezárkózom. Hagyom, hogy átmosson, amit mondanak, és várom, hogy mikor hagyják abba. Ezt kellett csinálnom gyerekként. Megtanultam, hogy hagynom kell, hadd üvöltözzék ki velem magukat."


23. "Mindenért magamat hibáztatom. Ellen kell állnom a késztetésnek, hogy folyamatosan ostorozzam magam. Úgy érzem, nem vagyok elég jó, ami nehézzé teszi az iskolát, a randizást és az álláskeresést."


24. "Nem igazán tudom, ki vagyok vagy mit gondolok valójában. Bármit mondok, a magam számára is úgy tűnik, hogy hazugság, amit csak ahhoz a konkrét helyzethez igazodva találtam ki. Nehezemre esik azonosítani, hogy mit érzek."


25. "Több dolog is, de a legfontosabb, hogy éveken át őrjöngtem a közösségi médiában. Ellentmondásos vagy indulatos posztokat írtam, amlyekkel a dühömet akartam kiadni magamból. Még őrzök sms-eket, amiket egy barátnőmnek küldtem, arról, hogy milyen nyugtalanító düh az, ami itt hullámzik a mellkasomban. Az iskolatársaktól vagy rokonoktól elszenvedett érzelmi erőszak eléggé gallyra teheti az embert. Nemrég találtam végre egy terapeutát, aki segített, és azóta hosszú utat tettem meg."

Ha bántanak


vagy egy ismerősöd fizikai vagy érzelmi erőszaknak van kitéve, esetleg magadra ismersz ezekben a vallomásokban és segítséget kérnél, ide fordulhatsz:

Kék vonal: 116-111 kek-vonal.hu

NaNe: 06-80-505-11 (hétköznap esténként, kivéve szerdán), nane.hu

Ez a legfontosabb készség, amivel egy 21. századi tanulónak rendelkeznie kell

Programozni? Három nyelven beszélni? Kapcsolathálózatot építeni? Ezek mind nagyon fontos feltételek a sikerhez, de a CNN újságírója szerint van egy készség, ami mindegyiknél alapvetőbb a mai diákok számára.

Minimalista karácsony, avagy 5 tipp, hogy élvezd is az ünnepet

A karácsony a te ünneped is, tehát ha van olyan eleme (legyen az főzés, ajándékozás vagy valami egészen más), ami nem tesz maradéktalanul boldoggá, akkor nyugodtan elgondolkozhatsz rajta, hogyan szabadulhatnál meg tőle. Ehhez pedig akár a minimalista életmód alapelveit is segítségül hívhatod.

Jennifer Lawrence: Amikor visszanézem egy filmemet, mindig a tokámat és az aknémat veszem észre először

J-Law egy kerekasztal-beszélgetésen mondta ezt. „Megbolondultál?” – ez volt Jessica Chastain első reakciója, de aztán rájött, hogy ő maga is eléggé kritikusan figyeli magát a filmvásznon.

Így szervírozz, hogy minden ünnepibb legyen! – 8 ötlet

Szinte biztos, hogy így nem kell sok maradékot elcsomagolnod másnapra...

15 másodperc alatt boldoggá tesz ez a website pusztán azzal, hogy kiszámolja, hányadik leggazdagabb ember vagy a világon

Épp most próbálod kitalálni, hogyan jöjjetek ki a hó végéig? Vacillálsz, hogy felvegyél-e egy újabb hitelt? Jó hírünk van.

Minél korábban aggatod fel az ünnepi égőfüzéreket az otthonodban, annál boldogabb ember vagy – állítja egy pszichológus

Te is úgy érzed, évről évre egyre korábban kezdődik a karácsonyi időszak? Nos, ez nem biztos, hogy baj – jelentette ki egy pszichológus szakértő.

4 mindennapos dolog, amitől még rosszabb lesz a gyulladt, pattanásos arcodnak

Talán észre sem veszed, hogy ezeket csinálod, pedig jó lenne felhagyni velük.

Valaki képes volt magas művészetet csinálni a tükörtojásból

Fogalmunk sincs, hogy a fenébe faragja ki ezeket az alakzatokat a fehérjéből meg a sárgájából. Kivéve persze, ha Photoshoppal.

Íme, a tökéletes megoldás arra, hogyan válassz babakocsit!

Ehhez fogható módszerrel még nem találkoztunk.

A fehérbor jótékony hatásai

Biztosan számtalanszor hallottad már, hogy milyen jó hatással van az emberre a minőségi bor mértéktartó fogyasztása, azonban érdemes tudnod, hogy egészen pontosan melyek is ezek a pozitív hatások.

Napi horoszkóp november 21.: a Kosok ügyei pozitív irányt vesznek, az Oroszlánoknak váratlan fordulat adhat lendületet

Ma is érdemes néhány percet szánnod a horoszkópodra, hisz a csillagok ismét üzentek!

Mostantól a rántott hús sem tilos a fogyókúra alatt: isteni és egészséges panír receptek, amikért odáig leszel

Fogyózol, de ölni tudnál valami "rendes" kajáért, mondjuk egy jó kis rántott szeletért? Mostantól nem kell száműznöd ezt a finomságot az étrendedből, mert van pár egészséges verzió, amit bátran fogyaszthatsz – persze csak módjával!

6 viselkedés, amivel eltaszítasz magadtól másokat

Lehet, hogy a viselkedésed miatt távolodnak el tőled a számodra fontos emberek?

Jé, ezt nem is tudtam: egészen pontosan ezért korog a gyomrunk, amikor éhesek vagyunk

Már órák óta nem ettél és a gyomrod jól hallható jelekkel adja tudtodra, hogy ez tarthatatlan állapot? Most kiderül, mi okozza a furcsa és néha kellemetlen zörejeket.

Sokféle korú, bőrszínű és testalkatú női főszereplőkkel dolgozik a Disney a legújabb filmjében – nézd meg az új előzetest!

Az Időcsavar című fantasy 2018 tavaszán érkezik az amerikai mozikba Oprah Winfrey, Reese Witherspoon és Mindy Kaling főszereplésével.

5 hazugság, amit soha többé ne mondj magadnak

Te is nap mint nap elmondod magadnak ezeket a hazugságokat?

Mit szólnál, ha a 10 éves gyereked netes újságot alapítana?

És nem, egyáltalán nem babázásról szólnának ezek a hírek...

Így segíthetsz valakinek az újrakezdésben – 2. rész: az új befogadása

A bajban is elkél a jóbarát és a külső segítség. Még ha valaki nem is mondja.

Van egy látványos japán módszer, amellyel sokkal egyszerűbb megérteni a szorzást az iskolában – vagy mégsem japán és mégsem olyan egyszerű?

Két-, sőt háromjegyű számokat is könnyedén (és helyesen) összeszorozhatunk ezzel az eljárással. Egy matektanár ki is próbálta kérésünkre a tanítványaival, és aztán megkérdezte tőlük, milyen volt.

Kövess minket

Előfizetés