Akkor most pánikbeteg vagyok? 10 kérdés és 10 válasz

Akkor most pánikbeteg vagyok? 10 kérdés és 10 válasz
Forrás: europress

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

H

Honnan tudhatom, hogy pánikbeteg vagyok vagy csak szorongok? Ilyen és ehhez hasonló kérdésekre válaszol a coach, aki rengeteg hasonló esettel találkozik a munkája során. Neked is van kérdésed? Tedd fel!

Bármilyen nehéz is ezt tudomásul venni, de ugyanúgy ahogy szerte a világban, Magyarországon is egyre nő a pánikbetegek száma. Hogy honnan tudom? Nem… nem végeztem hosszas kutatásokat és nem olvastam elemzéseket sem. Egyszerűen csak nap mint nap egyre többen jönnek velem szembe ezzel a problémával, mind a magán-, mind pedig a szakmai életben.

Arról, hogy mi fán terem a pánik, már a blogomon is olvashattatok; mégis biztosan sokakban fogalmazódnak meg néha akár aggasztó kérdések is a témával kapcsolatban. Ezért szeretnék most gyakorlatias magyarázatokkal és tippekkel szolgálni ahhoz, hogyan kezeljük, és persze hogyan űzzük ki a pánikot az életünkből.


1.Miből alakul ki a pánik?

Szorongunk. Lényegében bármi miatt, ami fontos nekünk, amit esetleg nem tudunk megoldani, amivel kapcsolatban nem kapunk segítséget.

2. Ha egyszer bepánikoltam, akkor pánikbeteg vagyok?

A pánik lehet egyszeri, vagy többszöri alkalom; de általában azokat hívjuk pánikbetegnek, akiknél a szorongásos roham gyakran ismétlődik, esetleg félnek, rettegnek egy újabb roham lehetőségétől. Ez egy ördögi kör, aminek csak Te magad tudsz megálljt parancsolni.


3. Meddig tart egy pánikroham?

Általában 20-30 perc alatt lecseng, az is lehet, hogy csak néhány perc az, amíg az ember úgy érzi, elvesztette a kontrollt.


4. Milyen tünetei lehetnek a pánikrohamnak?

Leggyakrabban légszomj, fulladás, mellkasi fájdalom, szédülés, ájulás, izzadás, zsibbadás. Az ilyen tünetek mellett egyáltalán nem csoda, hogy megijedünk.


5. Hogyan jöhetek rá, hogy mi okozza a pánikot?

Sokan vannak azok, akik pontosan tisztában vannak vele, éppen milyen nehézségekkel küzdenek, amit nem sikerül feldolgozniuk; azonban vannak kevésbé önreflektív emberek, akik nincsenek tudatában, hogy milyen negatív tényezők okozhatják a szorongást. Mindkét esetben javasolt egy szakemberrel történő elbeszélgetés, így könnyebben rájöhetünk a problémánkra és gyorsabban elkezdhetünk dolgozni rajta!


6. Ugye nincs semmilyen szervi bajom?

Az esetek többségében már rögtön első alkalommal előfordul, hogy valaki annyira megijed, hogy orvosi segítséget kér: kihívja a mentőket, vagy bemegy a kórházba. Miért is lehet fontos ez? Egyrészről azért, mert így megbizonyosodhat róla, hogy minden létfontosságú szerve megfelelően működik; ez már önmagában óriási megnyugvást, akár a pánik teljes megszűnését is jelentheti. Másrészt pedig, az orvosok jól ismerik a pánikbetegség tüneteit, lefolyását és bővebb tájékoztatást adhatnak, adott esetben elirányíthatnak egy megfelelő szakemberhez.

7. Akkor most totál begolyóztam vagy mi?

Van egy jó hírem: nem őrültél meg! Ha ilyen tüneteket produkálsz, annak nyomós oka van: a szervezeted nem tud máshogy kommunikálni veled, ezért ily módon küld jelzéseket neked. Azt jelzi: „Hékás! Ideje lassítani, vagy változtatni!” Tudnod kell, hogy egészséges vagy, de azért hogy az is maradj, neked kell lépéseket tenni!


8. Mit csináljak, ha jön a pánik?

Mindamellett, hogy kikéred szakember segítségét; saját magadnak kell kitapasztalnod, hogy hogyan tudod megelőzni, vagy ha mindenképp elér, akkor kordában tartani. Persze, az lenne a legjobb, ha a pánik hip-hop eltűnne, de ha nem haladsz elég gyorsan a pánikot okozó problémáid megoldásával, sajnos addig a roham is ott bujkálhat valahol.

No de mit tegyél pontosan, ha jön a pánik?
Figyelemelterelés! Foglald le magad valamivel, amivel jól esik foglalkozni, ne hagyd, hogy a negatív gondolatok eluralkodjanak rajtad!
Tudatosíts! Tedd tisztába a fejedben, hogy ez most miért történik. Gondold végig, hogy ennek racionális oka van, ezért a kontrollt sem fogod elveszíteni!
Nyugodj meg! Biztos sok amerikai filmben láttad már, hogy a szereplők egy zacskóba lélegezve próbálják stabilizálni a légzésüket. Ez hiperventilláció, vagyis szapora légzés esetén segíthet; de neked talán még zacskóra sincs szükséged! Vegyél mély levegőt, gondolj valami számodra kedvesre, képzelj el egy nyugalmi állapotot, amitől egyszerűen csak jól érzed magad; hunyd be a szemed és képzeld azt, hogy máris ott vagy, a gondok eltűntek, minden meg fog oldódni!


9. Mit gondolnak rólam mások?

Aki valamilyen formában már találkozott ezzel a jelenséggel, biztosít majd a támogatásáról, együttérzéséről; esetleg felajánlja a segítségét. Aki még nem látott ilyet, lehet, hogy még nálad is jobban megijed, ha az esemény pillanatában melletted van; fontos hogy később beszélgess vele a problémádról és megköszönd az aggódását, figyelmét. És persze lehetnek olyanok is, akik azt hihetik, szimulálsz. A tudatlanságra csak egy orvosság van: a tanulás. Ugyanaz igaz rájuk is, mint az előző típusra: el kell velük beszélgetni a témáról, hogy ők is megértsék: a pánikot nem szabad félvállról venni!


10. Mit mondjak a gyereknek?

Tízéves lehettem, amikor egy közeli rokonunk pánikbeteg lett. Emlékszem, azt mondtam anyukámnak, hogy „biztos csak megjátsza, hogy baja van, azért hogy foglalkozzanak vele!” Ilyen és ehhez hasonló gondolatok futhatnak át a gyerekek agyán; ez is jelzi azt, hogy mennyire nem könnyű értelmezni ezt az állapotot számukra. De szerencsére korántsem lehetetlen! Életkorának megfelelően kell leülni a gyerekkel és elbeszélgetni a családtag, ismerős – nevezzük Péternek – állapotáról. Fontos, hogy ne ijesszünk rá; nyomatékosítsuk, hogy ez egy átmeneti állapot, amiből Péter meg fog gyógyulni. Hasonlíthatjuk is akár egy, a gyerek által már tapasztalt betegséghez, például: „Tudod, hogy te is napokig lázas voltál a múltkor, de kaptál rá gyógyszert és meggyógyultál. Péter is jár egy doktor nénihez, csak neki egy picit tovább fog tartani a teljes gyógyulás.” Kérdések persze mindig lesznek, de ha felkészülünk rájuk, nem érhet túl nagy meglepetés.

Fontos tudnod, hogy a pánikbetegség és a depresszió „remekül” kiegészíthetik egymást. Ha a pánikrohamaid tartósnak bizonyulnak, vagy úgy érzed, ennél többről van szó; ne késlekedj, kérd pszichológus, pszichoterapeuta szakember segítségét!

A cikk szerzője coach. Ide kattintva kérdezhetsz tőle: popcoaching.hu

Napi horoszkóp január 21.: a Bikáknak végre a romantikára is jut idejük, a Nyilasok a sikerről álmodoznak

Hétvégén se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok mára is üzentek!

12 karikatúra a felnőttkorról, amellyel mindannyian azonosulni tudunk

Szeretjük az ilyen sokértelmű, duplafenekű, jelentőségteljes rajzokat...

Amikor beszólnak a gyerekedre a boltban – a legkiakasztóbb történetek olvasóinktól

Egy korábbi cikkünkre, amely arról értekezett, hogyan szóltak be egy anyukának a hipermarketben, számos felháborodott olvasói reakció érkezett.

7 tipp, hogyan szúrd ki a hamisítvány sminkterméket!

Ezen jellegzetességekre való odafigyeléssel elkerülhető, hogy hamisított terméket vásárolj!

Kövess minket

Előfizetés

Előfizetés

Előfizetek

15 lapszám 10 áráért! Az Éva magazin több, mint gondolnád. Ha most rendeled meg az Éva magazint, 15 lapszámot kapsz 10 áráért! Az előfizetési díj így 10 425 Ft helyett most csak 6950 Ft. Jól hangzik, igaz?

Csak 6950 Ft