Így alakítsd át a stresszt üzemanyaggá a még jobb teljesítményért, 3 lépésben

Így alakítsd át a stresszt üzemanyaggá a még jobb teljesítményért, 3 lépésben

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

M

Mindenhol azt lehet olvasni, hogy a stressz árt az egészségnek és minél sürgősebben meg kéne szabadulnunk tőle. De az ég szerelmére, hogyan? Valószínűleg kifizetődőbb, ha megpróbáljuk inkább a hasznunkra fordítani.

A stressz ártalmas dolog, nem igaz? Gyengíti az immunrendszert, károsan hat a fizikai és mentális egészségünkre, hosszabb távon még krónikus, esetleg daganatos betegségeket okozhat. De rövid távon sem használ túl sokat: károsan befolyásolja a döntéshozó és ítélőképességünket. Mindezt számtalan kutatásban mutatták ki orvosok, pszichológusok és más szakemberek.

Csakhogy most egyikük azt állítja, hogy bármilyen rossz hatással van is ránk a stressz, a megoldás nem az, hogy elfutunk előle vagy úgy teszünk, mintha nem létezne, hanem az, hogy energiaforrássá alakítjuk át annak érdekében, hogy javuljon a teljesítményünk.

Amint megváltoztatjuk a gondolkodásunkat a stresszről, a testünk reakciói is megváltozhatnak

magyarázza Kelly McGonigal pszichológus híres TED-előadásában, amelynek lényege, hogy a nem a stressz, hanem a stressztudat az, ami a betegségeket okozhatja.

Ha túl sokáig töprengünk egyetlen problémán, ez nem csak több energiát emészt fel a szükságesnél, de az egészségünkre és a közérzetünkre is kártékonyan hat. Ez a fajta „rágódás” további negatív érzéseket is kiválthat a testünkben, vagyis kihathat az egész idegrendszerünkre.

Így érzékeli az agyunk a stresszt

A stressz az evolúció során fejlődött ki az emberben; évezredekkel ezelőtt ez tette lehetővé, hogy az agyunk készenlétben álljon az esetleges veszélyhelyzetekre. Hogy ez az éber állapot fennmaradjon, a szívünk ilyenkor hevesebben ver, a vérkeringésünk felgyorsul, ami energiát biztosít az izmainknak. A kortizol nevű stresszhormon ilyen felfokozott állapotban szabadul fel a testünkben, ami nagyon hasznos jól behatárolható, rövid időszakokban. De ha a kelleténél hosszabb időre növekszik meg a kortizolszint agysejteket pusztíthat el és gyengítheti az immunrendszerünket, ami változatos betegségekhez vezethet.

Kép
forrás: Getty Images

A stressz valódi természete, amiről kevesen beszélnek

Jó néhány kutatás tanúskodik arról, hogy sikeres sportolók és alkotó emberek, akik nyomás alatt teljesítenek a legjobban, kifejezetten keresik a stresszes szituációkat.

1934-ben Selye János fiatal magyar endokrinológusként patkánykísérletei során felfedezte, hogy egyes patkányok különböző, egyéni módszerekkel tudnak alkalmazkodni a stresszhez, illetve az azt kiváltó traumákhoz. Ez a kreatív stresszválasz tulajdonképpen azt jelenti, hogy ezek a patkányok – ahogy az emberek is – elfogadják és ily módon hasznosítani tudják a stresszhelyzetet, amely ily módon segít az agynak a fókuszálásban.

Egy másik magyar tudós, Csíkszentmihályi Mihály, a Flow-elmélet megalkotója azt állítja, hogy a kreatív embereket két alapvető tulajdonság köti össze:

– Mindannyian stressznövelő tevékenységeket végeznek, amelyek kihívás elé állítják őket és ily módon növelik a teljesítményüket,

– és ha ez megtörtént, akkor időt hagynak maguknak a regenerálódásra. Ez megelőzi, hogy kiégjenek, illetve teret ad új ötletek, felfedezések gyűjtésére.

A stressz tehát Csíkszentmihályi szerint motiváló hatással van a tanulási folyamatra, és ugyanúgy edzi az agyat, mint a testmozgás az izmokat. Sőt, maga a sport is a stresszes és pihenős szakaszok váltakozásán alapul, ideális esetben mármint. Az igazán sikeres sportolók, illetve edzőik tudatosan használják ezeket az időszakokat a teljesítmény optimalizálása érdekében.

Így tedd a stresszt a szövetségeseddé


...legalábbis ezt írja Brad Stulberg és Steve Magness a Peak Performance című önsegítő könyvükben:

1. Válaszd ki, hogy melyik képességet szeretnéd fejleszteni

Méghozzá pontosan határozd meg azt, ne ködösíts, legalább magad előtt ne.

2. Helyezd magad stressz alá.

Állítsd a fejlesztendő képességeidet kihívás elé. Az edzést (vagy a fejlesztő gyakorlatokat) úgy állítsd össze, hogy az intenzitása „neked való” legyen – ha túl nehéz, kimerülsz tőle, ha túl könnyű, unatkozni fogsz.

3. Iktass be pihenő fázisokat.

Amikor már majdnem feladnád, adj magadnak időt a pihenésre. Kapcsolódj ki teljesen másfajta tevékenységekkel, mint amiben épp fejleszted magad. Ha például zongorázni tanulsz, tarts szüneteket: menj sétálni, és utána térj vissza a gyakorláshoz. Ha félmaratonra készülsz, a futóedzéseket váltsd fel keresztedzésekkel, például jógával.

A lényeg a lényeg: tekintsd a stresszhelyzeteket kihívásnak, feküdj rá, mint a szörfös a tarajos hullámra és aztán ne felejts el pihenőt tartani!



Azért nézd meg ezt a galériát is:

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 hétvégi szokás, ami segít stresszmentesíteni a következő hetedet

medium.com

A jövő vagy inkább a jelen zenéje? 10 dolog, ami hamarosan átalakítja az életünket

Összeállításunkban az ezredforduló környékének mindennapi tárgyait, jelenségeit szedtük össze. Most azok következnek, amelyek az eljövendő 10 év során épülhetnek be mindennapjainkba.

Ennyi játéka kéne legyen a babádnak a tudomány szerint

Mit gondolsz, mennyi az annyi? Egy szakterapeuta megmondja, hány játék az ideális a 0-12 hónapos baba keze ügyében. Arra is tippet ad, hogy mi az a játék, ami hatékonyan fejleszti a csecsemőnk készségeit, amilyen például a hasra fordulás.

Napi horoszkóp május 21.: a Kosoknak fontos döntést kell meghozniuk, a Szüzeknek rengeteg támogatójuk akad

A hosszú hétvége utolsó napján se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok ismét izgalmas üzeneteket küldtek!

50 szomorú film: te melyiken sírtad el magad? Teszteld, mennyire vagy érzékeny típus!

Vannak olyan filmek, amiknek nem érdemes nekiállni egy csomag zsepi nélkül, ugyanis a történet és a színészi alakítás szinte garantálja a sírást. De vajon mennyire vagy érzékeny típus? Most letesztelheted!

Napi horoszkóp május 20.: a Mérlegeknek végre önmagukra is jut idejük, a Halak számára minden a várakozások szerint alakul

Ma is érdemes elolvasnod a horoszkópod, mert izgalmas üzeneteket találsz az egyes csillagjegyek alatt!

Így védekezz a szúnyogok ellen a nyári estéken

Imádjuk a nyarat, a strandolást, a kellemes estéket, a jó időt, de a szúnyogokat már kevésbé. Sőt, állítólag idén kifejezetten nagy számban lesznek jelen a kis vérszívók, úgyhogy még többet bosszankodhatsz – kivéve, ha betartod a joy.hu szerkesztőjének tippjeit!

#van20percem: most pedig következzenek a második hét kihívásai!

Az evamagazin.hu és a Gyerünk, anyukám! közös kihívássorozata május 14-én indul, de ti bármikor csatlakozhattok! :)

Napi horoszkóp május 19.: a Skorpiók számára nagy kaland kezdődik, a Szüzeknek felelősségteljes döntést kell hozniuk

Hétvégén is érdemes elolvasnod a napi horoszkópodat, hisz ismét izgalmas üzeneteket küldtek a csillagok!

A futás hatása a termékenységre - érdemes visszavenni a családtervezés előtt?

Ha szeretnél családot alapítani, akkor valószínűleg azon is elgondolkodtál már, hogyan hat a futás a termékenységre. A Runner's World cikkéből kiderül, mikor érdemes visszavenni kicsit a heti futásaid mennyiségéből és mikor nincs szükség semmilyen változtatásra.

„Sokkal jobban szeretek adni, mint kapni” – interjú egy fiatalemberrel, aki baleset következtében bénult le

Egy autóbaleset. Egy fiú, aki lebénult, mert az ittas haverja árokba hajtott. Tizenhárom év. Düh, megbocsátás, újrakezdés. Csángó Dani története.

Gondoltad volna? Ez a vitamin segíthet abban, hogy emlékezz az álmaidra

A mélyalvás fázisában olyan élethűnek tűnik minden, ami álmodban történik, azonban gyakran előfordul, hogy ébredés után semmire nem emlékszel. Szerencsére szakértők szerint van egy vitamin, aminek fogyasztásával könnyebben fel tudod idézni, mi történt alvás közben. A JOY-Magazin cikkéből kiderül, pontosan miről is van szó.

Napi horoszkóp május 18.: a Kosok maximalizmusuk miatt képtelenek nemet mondani, a Skorpiók végre átadhatják magukat a pihenésnek

A hét utolsó munkanapján is érdemes elolvasnod a napi horoszkópodat, mert ismét izgalmas üzeneteket küldtek a csillagok!

Pár perces szépségpraktikák anyukáknak és időhiányban szenvedőknek

Kisgyermekes anyuka vagy és nincs időd szinte semmire, pláne nem magadra? Pedig nagyon fontos lenne, hogy naponta legalább pár perc énidőd legyen. Egy-egy szépségpraktika elsajátítása a mindennapokban, például nem csak hogy kikapcsol, de sokkal jobban is érzed majd tőlük magad a bőrödben. És hát azt mindannyian tudjuk, ha boldog a mama, akkor boldog a baba is! Na jöhetnek a tippek?

Ha ezt a 7 trükköt betartod, mindig rend és tisztaság uralkodik majd a konyhádban

Utálsz főzni? Amint belépsz a konyhába inkább gyorsan ki is fordulsz onnan, akkora a kupi? Nem emlékszel, hogy mikor cserélted le utoljára a mosogatószivacsot és hogy mikor dobtad ki a lejárt élelmiszereket a hűtődből? Ez sajnos a legjobbakkal is előfordul néhanapján, de ha betartod Marie Kondo - a New York Times egyik bestseller írójának trükkjeit-, örömmel töltesz majd újra időt ebben a helyiségben.

Gyógydiéta: 4 recept, amitől jobban leszel

Azt azért nem javasoljuk, hogy a rendelőben kapott recepteket ne váltsd ki, de a szakácsdoktor jóvoltából mi most olyan receptekkel szolgálunk, amelyeket megelőzésképpen vagy a gyógyszerek mellett is érdemes bevetni. Dale Pinnock könyvéből válogattunk.

Harry herceg és Meghan Markle esküvője - Miért méltatlan ez az egész cirkusz a királyi családhoz?

Komolyan mondom az elmúlt néhány nap eseménye felért egy Barátok közt epizóddal. Csak itt Magdi anyus és a pernahajder Géza helyett, Meghan Markle apja, és pletykás féltestvérei borzolják a kedélyeket. Miközben az ember olvassa az újabb és újabb híreket, mélyen belül azt érzi, hogy ez az egész teljesen méltatlan a királyi családhoz.

Napi horoszkóp május 17.: A Kosok elismerésre vágynak, a Szüzeknek régi álma válhat valóra

Ma se feledkezz meg a horoszkópodról, mert ezúttal is sokat elárulnak a csillagok!

Pedig nem is volt olyan rég! 10 mindennapi tárgy, amit a gyerekeink már nem is értenének

Összeállításunkban az ezredforduló környékének mindennapi tárgyait, jelenségeit szedtük össze. Olyanokat, melyek az elmúlt tíz év során haltak ki...

Elhunyt Tom Wolfe – a Hiúságok máglyája és a Talpig férfi szerzője

87 éves korában elhunyt a híres amerikai író és újságíró: Tom Wolfe. Halálhírét két nappal ezelőtt a New York Times ügynöke jelentette be, amikor is a halál okát fertőzésként jelölték meg. Wolfe-nak olyan remekműveket köszönhetünk, mint a Kandírozott mandarinzselészínű áramvonal, a Festett malaszt vagy a Hiúságok máglyája – amiből később film is készült Tom Hanks, Bruce Willis és Melanie Griffith főszereplésével.

Kövess minket

Éves előfizetéssel most az Utazó különszámunkat is megkapod, és 6950 Ft helyett csak 3950 Ft-t fizetsz.

Csak 3950 Ft