Így alakítsd át a stresszt üzemanyaggá a még jobb teljesítményért, 3 lépésben

Így alakítsd át a stresszt üzemanyaggá a még jobb teljesítményért, 3 lépésben

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

M

Mindenhol azt lehet olvasni, hogy a stressz árt az egészségnek és minél sürgősebben meg kéne szabadulnunk tőle. De az ég szerelmére, hogyan? Valószínűleg kifizetődőbb, ha megpróbáljuk inkább a hasznunkra fordítani.

A stressz ártalmas dolog, nem igaz? Gyengíti az immunrendszert, károsan hat a fizikai és mentális egészségünkre, hosszabb távon még krónikus, esetleg daganatos betegségeket okozhat. De rövid távon sem használ túl sokat: károsan befolyásolja a döntéshozó és ítélőképességünket. Mindezt számtalan kutatásban mutatták ki orvosok, pszichológusok és más szakemberek.

Csakhogy most egyikük azt állítja, hogy bármilyen rossz hatással van is ránk a stressz, a megoldás nem az, hogy elfutunk előle vagy úgy teszünk, mintha nem létezne, hanem az, hogy energiaforrássá alakítjuk át annak érdekében, hogy javuljon a teljesítményünk.

Amint megváltoztatjuk a gondolkodásunkat a stresszről, a testünk reakciói is megváltozhatnak

magyarázza Kelly McGonigal pszichológus híres TED-előadásában, amelynek lényege, hogy a nem a stressz, hanem a stressztudat az, ami a betegségeket okozhatja.

Ha túl sokáig töprengünk egyetlen problémán, ez nem csak több energiát emészt fel a szükságesnél, de az egészségünkre és a közérzetünkre is kártékonyan hat. Ez a fajta „rágódás” további negatív érzéseket is kiválthat a testünkben, vagyis kihathat az egész idegrendszerünkre.

Így érzékeli az agyunk a stresszt

A stressz az evolúció során fejlődött ki az emberben; évezredekkel ezelőtt ez tette lehetővé, hogy az agyunk készenlétben álljon az esetleges veszélyhelyzetekre. Hogy ez az éber állapot fennmaradjon, a szívünk ilyenkor hevesebben ver, a vérkeringésünk felgyorsul, ami energiát biztosít az izmainknak. A kortizol nevű stresszhormon ilyen felfokozott állapotban szabadul fel a testünkben, ami nagyon hasznos jól behatárolható, rövid időszakokban. De ha a kelleténél hosszabb időre növekszik meg a kortizolszint agysejteket pusztíthat el és gyengítheti az immunrendszerünket, ami változatos betegségekhez vezethet.

Kép
forrás: Getty Images

A stressz valódi természete, amiről kevesen beszélnek

Jó néhány kutatás tanúskodik arról, hogy sikeres sportolók és alkotó emberek, akik nyomás alatt teljesítenek a legjobban, kifejezetten keresik a stresszes szituációkat.

1934-ben Selye János fiatal magyar endokrinológusként patkánykísérletei során felfedezte, hogy egyes patkányok különböző, egyéni módszerekkel tudnak alkalmazkodni a stresszhez, illetve az azt kiváltó traumákhoz. Ez a kreatív stresszválasz tulajdonképpen azt jelenti, hogy ezek a patkányok – ahogy az emberek is – elfogadják és ily módon hasznosítani tudják a stresszhelyzetet, amely ily módon segít az agynak a fókuszálásban.

Egy másik magyar tudós, Csíkszentmihályi Mihály, a Flow-elmélet megalkotója azt állítja, hogy a kreatív embereket két alapvető tulajdonság köti össze:

– Mindannyian stressznövelő tevékenységeket végeznek, amelyek kihívás elé állítják őket és ily módon növelik a teljesítményüket,

– és ha ez megtörtént, akkor időt hagynak maguknak a regenerálódásra. Ez megelőzi, hogy kiégjenek, illetve teret ad új ötletek, felfedezések gyűjtésére.

A stressz tehát Csíkszentmihályi szerint motiváló hatással van a tanulási folyamatra, és ugyanúgy edzi az agyat, mint a testmozgás az izmokat. Sőt, maga a sport is a stresszes és pihenős szakaszok váltakozásán alapul, ideális esetben mármint. Az igazán sikeres sportolók, illetve edzőik tudatosan használják ezeket az időszakokat a teljesítmény optimalizálása érdekében.

Így tedd a stresszt a szövetségeseddé


...legalábbis ezt írja Brad Stulberg és Steve Magness a Peak Performance című önsegítő könyvükben:

1. Válaszd ki, hogy melyik képességet szeretnéd fejleszteni

Méghozzá pontosan határozd meg azt, ne ködösíts, legalább magad előtt ne.

2. Helyezd magad stressz alá.

Állítsd a fejlesztendő képességeidet kihívás elé. Az edzést (vagy a fejlesztő gyakorlatokat) úgy állítsd össze, hogy az intenzitása „neked való” legyen – ha túl nehéz, kimerülsz tőle, ha túl könnyű, unatkozni fogsz.

3. Iktass be pihenő fázisokat.

Amikor már majdnem feladnád, adj magadnak időt a pihenésre. Kapcsolódj ki teljesen másfajta tevékenységekkel, mint amiben épp fejleszted magad. Ha például zongorázni tanulsz, tarts szüneteket: menj sétálni, és utána térj vissza a gyakorláshoz. Ha félmaratonra készülsz, a futóedzéseket váltsd fel keresztedzésekkel, például jógával.

A lényeg a lényeg: tekintsd a stresszhelyzeteket kihívásnak, feküdj rá, mint a szörfös a tarajos hullámra és aztán ne felejts el pihenőt tartani!



Azért nézd meg ezt a galériát is:

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 hétvégi szokás, ami segít stresszmentesíteni a következő hetedet

medium.com

Innen tudhatod, hogy a gyereked érzelmi evő + 9 tipp, hogy egészséges kapcsolata legyen a kajával

Válás, költözés vagy valami más nagyobb változás zajlik a családban, és a gyereked testtömege a szokottnál jobban ingadozik? Még csak drámai helyzetek sem kellenek ahhoz, hogy a szülő itt-ott eldugdosott nasikra bukkanjon fedezzen fel a kölök íróasztalfiókjában vagy legósdobozában. Most összefoglaltuk, mit tehetsz az érzelmi evés ellen.

Út a negyedik pohár borig – lépésről lépésre

Negyedik pohár bor. Gyaníthatóan ezen cikk olvasói – sőt, gyakorlatilag a legtöbb huszonegyedik századi ember – eljutott már legalább egyszer a negyedik pohár borig, ha nem tovább. Nem csalás, nem ámítás, a viselkedésünk, hanghordozásunk, szokásaink, igényeink és még ezer apró részlet teljesen egészében átalakul a folyamat során. És nem mindig előnyösen. Lássuk hát pontosan, milyen lépcsőfokokat járunk végig, mire eljutunk a negyed pohár borig.

Édesburgonya-pirítós: az egészséges, gluténmentes finomság

Szereted a percek alatt elkészíthető reggeliket, vacsorákat és uzsonnákat, az egészséges könnyű fogásokat? Szeretnéd, ha a gyerek minél több zöldséget enne? Esetleg van gluténérzékeny családtagod? Akkor ezt az édesburgonya-pirítóst neked és a családodnak találták ki!

Napi horoszkóp szeptember 18.: a Kosok váratlanul kapnak lendületet, a Bikákat eltalálhatja Ámor nyila

Ma se feledkezz meg a horoszkópodról, mert a csillagok ismét üzentek!

Ilyen tortákkal ünnepelnek a világ különböző pontjain - 14 (esetenként meglepő) kép

Ha érdekel, hogy hogyan néznek ki a különböző nemzetek tortái, hogy kik és milyen alapanyagokból készítik, milyen ünnepekre szánják és hogyan díszítik fel ezeket az édességeket, akkor ezt az összeállítást érdemes megnézned!

18 dolog, amit csak akkor érthetsz, ha kísérőtanár vagy egy gimnáziumi osztálykiránduláson

Az biztos, hogy intenzív napokra számíthat, aki kísérőtanárkodásra adja a fejét egy végzős osztály kirándulásán.

Napi horoszkóp szeptember 17.: a Skorpiók előtt új lehetőség áll, a Bakok kimondhatják a végszót egy bizonyos ügyben

A hét első napján is érdemes néhány percet szánnod a horoszkópodra, hisz a csillagok ismét izgalmas üzeneteket küldtek!

Ajj de ciki! 10 sztár, aki kínos helyzetbe hozta a gyerekét ország-világ előtt

Minden ép ésszel bíró szülő tudja, hogy nem szabad elkísérnie a tizenéves gyerekét a randira, szájrapuszit adni neki a reflektorfényben vagy mindenfélét odakommentelni az Instagram-posztjaihoz. De a világsztárok között akad, aki nincs tisztában ezzel az alapszabállyal – vagy magasról nem érdekli.

Napi horoszkóp szeptember 16.: a Skorpiók harcolnak egy számukra fontos dologért, a Halak végre fel merik vállalni a véleményüket

A csillagok a hét utolsó napjára is izgalmas üzeneteket küldtek, érdemes tehát elolvasnod a horoszkópod!

Banános smoothie: a tápláló finomság

Az evamagazin.hu #mutiazuzsit iskolakezdő kihívássorozatát szeptember 14-én útjára indítottuk beharangozónkkal, most pedig szeretnénk megosztani veletek az első hét receptjét, a banános smoothie-t!

Az Éva bemutatja: #mutiazuzsit iskolakezdő kihívás

Ezennel útjára indítjuk #mutiazuzsit néven futó legújabb kihívásunkat, amelyben számtalan szuper recepttel, ötlettel és bevásárlólistával szeretnénk kedveskedni olvasóinknak 10 napon keresztül – akár anyukák, akár nem –, megkönnyítve ezzel pörgős hétköznapjaikat.

4 évig gyűjtögette az eldobható holmikat, majd lefotózta őket

Egy francia fotóművész, Antoine Repessé saját háztartásából csinált látványos fotóhelyszínt azáltal, hogy négy éven keresztül nem dobta ki a szemetet. Viszont kategorizálta a tárgyait, a vécépapír-gurigától a mosószeres flakonon át az újságokig.

#mutiazuzsit: Íme az első hét receptjei és bevásárlólistája!

Az evamagazin.hu #mutiazuzsit iskolakezdő kihívássorozatát szeptember 14-én útjára indítottuk beharangozónkkal, most pedig szeretnénk megosztani veled az első hét bevásárlólistáját és a recepteket!

Napi horoszkóp szeptember 14.: a Kosok zsúfolt napra számíthatnak, a Rákok elhagyják a komfortzónájukat

Csak mert péntek van, még nem muszáj megfeledkezned a horoszkópodról.

4 jel, ami arra utal(hat), hogy allergiás vagy az alkoholra

Ha furán érzed magad iszogatás után, émelyegsz, kipirosodsz vagy összevissza ver a szíved, az nem feltétlenül azért alakul ki, mert túlságosan felöntöttél a garatra, simán lehet, hogy alkoholallergiád van.

5 új sorozat, amire egész biztosan rágyógyulok idén ősszel

Közismert, hogy az őszi szezon a legalkalmasabb sorozatnézésre, ezért ilyenkor jönnek ki a legérdekesebb darabok. A mostaniak között elég erős a felhozatal, van köztük Jim Carrey-tragikomédia, egy több országban játszódó dráma, amelyben a Mad Men két szereplője és a Vészhelyzet Carter dokija együtt tér vissza, valamint megnézhetjük a Gossip Girlből ismert Leighton Meestert szinglianyuka-szerepben.

A Föld legnépszerűbb személyiségtesztjét egy anya–lánya páros találta fel

Azt hinnénk, hogy a Myers–Briggs személyiségtipológia mögött két nagy szakállú tudós bácsi húzódik meg, de nem: Myers az Isabel, Briggs pedig a Katharine keresztnevet viselte.

3 lapszám most csak 1500 Ft! Fizess elő 09.30-ig és a JOY-Napok kuponos lapszám is közte lesz!
Borító

Kövess minket

Rendkívüli előfizetési ajánlatunk: 10 lapszám több mint 40% kedvezménnyel most 6950 Ft helyett csak 3950 Ft + ajándék Éva Egészség!

Csak 3950 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem