Így alakítsd át a stresszt üzemanyaggá a még jobb teljesítményért, 3 lépésben

Így alakítsd át a stresszt üzemanyaggá a még jobb teljesítményért, 3 lépésben

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

M

Mindenhol azt lehet olvasni, hogy a stressz árt az egészségnek és minél sürgősebben meg kéne szabadulnunk tőle. De az ég szerelmére, hogyan? Valószínűleg kifizetődőbb, ha megpróbáljuk inkább a hasznunkra fordítani.

A stressz ártalmas dolog, nem igaz? Gyengíti az immunrendszert, károsan hat a fizikai és mentális egészségünkre, hosszabb távon még krónikus, esetleg daganatos betegségeket okozhat. De rövid távon sem használ túl sokat: károsan befolyásolja a döntéshozó és ítélőképességünket. Mindezt számtalan kutatásban mutatták ki orvosok, pszichológusok és más szakemberek.

Csakhogy most egyikük azt állítja, hogy bármilyen rossz hatással van is ránk a stressz, a megoldás nem az, hogy elfutunk előle vagy úgy teszünk, mintha nem létezne, hanem az, hogy energiaforrássá alakítjuk át annak érdekében, hogy javuljon a teljesítményünk.

Amint megváltoztatjuk a gondolkodásunkat a stresszről, a testünk reakciói is megváltozhatnak

magyarázza Kelly McGonigal pszichológus híres TED-előadásában, amelynek lényege, hogy a nem a stressz, hanem a stressztudat az, ami a betegségeket okozhatja.

Ha túl sokáig töprengünk egyetlen problémán, ez nem csak több energiát emészt fel a szükságesnél, de az egészségünkre és a közérzetünkre is kártékonyan hat. Ez a fajta „rágódás” további negatív érzéseket is kiválthat a testünkben, vagyis kihathat az egész idegrendszerünkre.

Így érzékeli az agyunk a stresszt

A stressz az evolúció során fejlődött ki az emberben; évezredekkel ezelőtt ez tette lehetővé, hogy az agyunk készenlétben álljon az esetleges veszélyhelyzetekre. Hogy ez az éber állapot fennmaradjon, a szívünk ilyenkor hevesebben ver, a vérkeringésünk felgyorsul, ami energiát biztosít az izmainknak. A kortizol nevű stresszhormon ilyen felfokozott állapotban szabadul fel a testünkben, ami nagyon hasznos jól behatárolható, rövid időszakokban. De ha a kelleténél hosszabb időre növekszik meg a kortizolszint agysejteket pusztíthat el és gyengítheti az immunrendszerünket, ami változatos betegségekhez vezethet.

Kép
forrás: Getty Images

A stressz valódi természete, amiről kevesen beszélnek

Jó néhány kutatás tanúskodik arról, hogy sikeres sportolók és alkotó emberek, akik nyomás alatt teljesítenek a legjobban, kifejezetten keresik a stresszes szituációkat.

1934-ben Selye János fiatal magyar endokrinológusként patkánykísérletei során felfedezte, hogy egyes patkányok különböző, egyéni módszerekkel tudnak alkalmazkodni a stresszhez, illetve az azt kiváltó traumákhoz. Ez a kreatív stresszválasz tulajdonképpen azt jelenti, hogy ezek a patkányok – ahogy az emberek is – elfogadják és ily módon hasznosítani tudják a stresszhelyzetet, amely ily módon segít az agynak a fókuszálásban.

Egy másik magyar tudós, Csíkszentmihályi Mihály, a Flow-elmélet megalkotója azt állítja, hogy a kreatív embereket két alapvető tulajdonság köti össze:

– Mindannyian stressznövelő tevékenységeket végeznek, amelyek kihívás elé állítják őket és ily módon növelik a teljesítményüket,

– és ha ez megtörtént, akkor időt hagynak maguknak a regenerálódásra. Ez megelőzi, hogy kiégjenek, illetve teret ad új ötletek, felfedezések gyűjtésére.

A stressz tehát Csíkszentmihályi szerint motiváló hatással van a tanulási folyamatra, és ugyanúgy edzi az agyat, mint a testmozgás az izmokat. Sőt, maga a sport is a stresszes és pihenős szakaszok váltakozásán alapul, ideális esetben mármint. Az igazán sikeres sportolók, illetve edzőik tudatosan használják ezeket az időszakokat a teljesítmény optimalizálása érdekében.

Így tedd a stresszt a szövetségeseddé


...legalábbis ezt írja Brad Stulberg és Steve Magness a Peak Performance című önsegítő könyvükben:

1. Válaszd ki, hogy melyik képességet szeretnéd fejleszteni

Méghozzá pontosan határozd meg azt, ne ködösíts, legalább magad előtt ne.

2. Helyezd magad stressz alá.

Állítsd a fejlesztendő képességeidet kihívás elé. Az edzést (vagy a fejlesztő gyakorlatokat) úgy állítsd össze, hogy az intenzitása „neked való” legyen – ha túl nehéz, kimerülsz tőle, ha túl könnyű, unatkozni fogsz.

3. Iktass be pihenő fázisokat.

Amikor már majdnem feladnád, adj magadnak időt a pihenésre. Kapcsolódj ki teljesen másfajta tevékenységekkel, mint amiben épp fejleszted magad. Ha például zongorázni tanulsz, tarts szüneteket: menj sétálni, és utána térj vissza a gyakorláshoz. Ha félmaratonra készülsz, a futóedzéseket váltsd fel keresztedzésekkel, például jógával.

A lényeg a lényeg: tekintsd a stresszhelyzeteket kihívásnak, feküdj rá, mint a szörfös a tarajos hullámra és aztán ne felejts el pihenőt tartani!



Azért nézd meg ezt a galériát is:

Nézd meg a galériánkat> 5 kép
5 hétvégi szokás, ami segít stresszmentesíteni a következő hetedet

medium.com

Mi történik akkor, ha babérlevelet égetsz? Valami fantasztikus dolog!

A babérlevél az egyik leggyakrabban használt fűszernövény, amelynek ráadásul számtalan jó tulajdonsága van. Amellett, hogy felturbózhatjuk vele az ételek ízét, az egészségi és mentális állapotunkra is jó hatást gyakorol.

6 nosztalgikus dolog, amit te is csináltál a barátnőiddel gyerekként

Az idő csak úgy repül, ezt pedig az bizonyítja igazán, ha felidézed, milyen más volt az életed általános iskolás korodban. Ennek kapcsán a joy.hu most egy kis időutazásra hív.

Napi horoszkóp július 20.: a Bikák elégedettek az eddigi teljesítményükkel, az Oroszlánok zsúfolt nap elé néznek

A hét utolsó munkanapján se feledkezz meg a horoszkópodról, mert a csillagok mára is üzentek!

Jé, te tudtad, ki küldte az első spam e-mailt?

És azt, hogy kinek köszönhetjük a "spam" elnevezést?

4 bosszúálló csillagjegy, aki nem fél revansot venni

Jobb, ha vigyázol azokkal az emberekkel, akiknek felkerült a listára a horoszkópja, mivel ők sok esetben a megbocsátás helyett inkább a bosszút választják! A JOY cikkéből kiderül, pontosan kikről is van szó.

Tippek kezdőknek: a műanyagmentes(ebb) életért, amit illene neked is elsajátítanod

Műanyagmentesen élni sajnos nem könnyű, hiszen az ebből készült használati tárgyak olyannyira részesei lettek mindennapjainknak, hogy szinte már el sem tudjuk képzelni az életünket nélkülük. Holott számtalan alternatívát találhatnál, amelyek kevésbé vagy egyáltalán nem szennyezik a környezetünket.

5 ok, amiért mindig valami édességet kívánsz ebéd után

Egyszerűen nem tudod elképzelni, hogy ne egyél valami édességet ebéd után? Képtelen vagy szkippelni a desszertet, vagy ha mégis kihagyod, utána leküzdhetetlen sóvárgás fog el egy kis csokiért? Most kiderül, mi állhat ennek a hátterében és hogyan küzdheted le az édességmániádat.

Napi horoszkóp július 19.: a Kosok a tökéletességre törekszenek, az Ikrek ragaszkodnak az elképzeléseikhez

Ma se feledkezz meg a horoszkópodról, hisz a csillagok állásából ismét izgalmas dolgokat tudhatsz meg!

Így nézne ki John Lennon és még jó néhány popsztár, ha még mindig élnének

Valaki elképzelte, hogy a popsztárok hogyan néznének ki napjainkban, ha még mindig élnének, és ezt egy remek fotósorozatban mutatják meg nekünk.

6 étel zöldbabból, ami simán kenterbe veri a hagyományos recepteket

Ha szuperfinom és egyben kalóriaszegény fogásokra vágysz, itt az ideje, hogy kihasználd a zöldbabszezont, hiszen a bab amellett, hogy változatosan készíthető, rendszeresen fogyasztva számtalan betegséget kezelhetsz, illetve előzhetsz meg vele.

Napi horoszkóp július 18.: a Rákok munkája végre megtérül, az Oroszlánok felelősségteljes feladattal küzdenek

Ma se feledkezz meg a napi horoszkópodról, mert izgalmas üzeneteket küldtek a csillagok!

Fesztiválos ital kisokos: mit mivel lehet keverni, és mivel nem?

Itt a nyár, és vele együtt a fesztiválok szezonja is. A lazítás egyik legjobb módja meghallgatni a kedvenc zenekarod koncertjét, közben pedig meginni egy-két pohár bort. A nagy melegben viszont ennyi is gyorsan a fejedbe szállhat, pláne, ha többfélét iszol, vagy épp olyan italokat keversz, melyek nem jönnek ki jól egymással. Ezért is szedtük most össze, hogy mivel szabad és mivel nem ajánlatos együtt innod a bort.

24 dolog, amit fogadjunk, hogy nem tudtál Margaret Atwoodról

A szolgálólány meséje önmagában is ellentmondásos módon nyugtalanító mű, éspedig az eredeti regény legalább annyira, mint a belőle készült tévésorozat. De mi most a mögötte álló írónőre, Margaret Atwoodra voltunk kíváncsiak.

Napi horoszkóp július 17.: a Kosoknak nehéz döntést kell meghozniuk, a Rákok hirtelen válnak népszerűvé

A csillagok mára is izgalmas üzeneteket tartogatnak, érdemes tehát elolvasnod a horoszkópod!

50 kcal nem sok! Íme 24 alacsony kalóriatartalmú snack

Ha képtelen vagy lemondani a nassolásról, ha nem bírod ki vacsoráig, de nem mindegy, mennyi energiát tartalmaz, amihez nyúlsz, akkor készítsd be előre egyet-egyet ezekből az alacsony kalóriatartalmú snackekből.

6 felület a konyhában, amelyek tisztításáról valószínűleg te is sokszor megfeledkezel

Mindannyiunknak megvannak a magunk jól bevált tisztítási szokásai, amikor az otthonunk egyik legforgalmasabb helyéről beszélünk, azonban sajnos mindezt sokkal inkább rutinnal, mintsem tudatossággal végezzük. Ez pedig nagy hiba!

Az applikáció, amitől minden túrázást kedvelő ember függővé válik

Olyan klassz megosztani másokkal egy-egy jó útvonalat, ahol jártam, ráadásul műholdas térképpel és az adott helyre igazított fotókkal. És viszont: szuper egy-egy ilyen ajánlás szerint nekiindulni a nagyvilágnak. Ez a szuper túrázáshoz való app létszükséglet mindenkinek, aki az aktív pihenést választja.

Elképesztően flancos szülinapi gyerekzsúrok 10+1 sztárcsaládban

Torta, ajándék, néhány haver, esetleg lufik – egy ifjú szülinaposnak elég ennyi a boldogsághoz, nem? Főképp, ha még csak 1-2 éves, és fel sem fogja, mi történik vele. Hát, úgy tűnik, akadnak sztárok, akik nem így gondolják, sőt, ellenkezőleg. Náluk minden presztízskérdés, még a gyerekzsúr se lehet kivétel!

Kövess minket

Most 3 lapszám csupán 1.185 Ft-ért rendelhető elő!

Csak 1185 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem