Nem lehet elégszer hangsúlyozni a sófogyasztás veszélyeit: ezekre érdemes figyelned!

só,sófogyasztás,egészség
Forrás: Getty images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

J

Jóval több sót fogyasztunk, mint amennyire a szervezetünknek szüksége lenne. Ennélfogva pedig rengetegen szenvednek ilyen-olyan megbetegedésekben, miközben a sófogyasztás veszélyeit teljesen figyelmen kívül hagyják mint kiváltó okokat.

Ha nem sózol meg minden egyes ételt már a kóstolás előtt, nem eszel mindennap gyorséttermekben vagy tömöd tele a hasadat félkész ételekkel, gyorslevesekkel és chipsekkel, akkor valószínűleg nem foglalkozol a sófogyasztás veszélyeivel vagyis, hogy mennyi nátriumot eszel naponta. Pedig nem ártana odafigyelned rá, pláne, ha feldolgozott élelmiszereket viszont napi rendszerességgel fogyasztasz, tudniillik a napi sómennyiség 70-75%-át ezekből szerezzük be.

Miből áll össze a napi sóbevitelünk?


  • 35% gabona és gabonapehelyből készült termékek, többek között pékáruk, kekszek, pizza, spagetti

  • 26% hús és húsipari termékek: szalonna, sonka, szalámi, kolbász, egyéb felvágottak, májkrémek, gyorséttermi húsok és félkész mirelitek

  • 8% tej és tejtermékek: sajtok, sajtkrémek, joghurtok, kefir

Napjainkban sajnos szinte elkerülhetetlen, hogy a bevásárlókosarunk 40-50%-a ne feldolgozott élelmiszerekből álljon, hacsak nem készítünk, illetve főzünk meg otthon mindent mi magunk. Erre persze legtöbbünknek semmi ideje nincs, így maradnak a nátriummal teli csemegék, amelyek mértéktelen fogyasztása nem csak számtalan betegséghez, de elhízáshoz is vezethet.

Mennyit sót kellene fogyasztanod naponta?

Kis mennyiségben a (nátriumból és kloridból álló) só nélkülözhetetlen a szervezet számára, többek között a folyadék- és ásványianyag-egyensúly fenntartásához, idegrendszeri ingerületek átviteléhez és a megfelelő izomműködéshez. Ahhoz, hogy a szervezetünkben végbemenjenek ezek a folyamatok, elég mindössze napi 5 gramm, nagyjából egy teáskanálnyi mennyiséget enned belőle (ez napi 2000 milligramm nátriumot jelent), az Egészségügyi Világszervezet szerint. Ehhez képest az OÉTI egyik tanulmánya szerint Magyarországon a napi sófogyasztás elérheti a személyenkénti 15-20 grammot is.

Nézd meg a galériánkat> 4 kép
A sófogyasztás veszélyei a szervezetre

Ha szeretnéd csökkenteni a sóbeviteled:

  • főzz otthon,

  • mindig csak utólag sózd meg az ételt, így sósabbnak érzed majd az ízeket,

  • vásárláskor mindig ellenőrizd a termékek címkéit, akkor is ha édességről, konzervekről vagy épp mártásokról esik szó, hiszen ezek is jócskán tartalmaz(hat)nak sót.

Végezetül pedig egyél minél több zöldséget és gyümölcsöt, amelyek káliumtartalma segít egyensúlyban tartani a só mennyiségét a szervezetben!

Tovább olvasok
„Az én gyerekemet nyugodtan felpofozhatja a tanár”

Igen, ez a mondat elhangzott, a saját fülemmel hallottam szülői értekezleten. Én is csak pislogtam, és azonnal kétségbe vontam a kedves szülőtárs épelméjűségét. És szerinted meddig mehet el egy tanár?

7 jel, hogy egy hazugba vagy szerelmes

Az egyik exem megrögzött hazudozó volt, de olyan zseniálisan adta elő magát, hogy állandóan úgy éreztem, én vagyok ok nélkül bizalmatlan. Később rájöttem, hogy nem bennem van a hiba, hanem benne. Méghozzá nem is kevés.

Kövess minket

60%-os kedvezmény!!! Fizess elő fél évere (5 lapszám) és fél évig az InStyle-t is megkapod!

Csak 3180 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem