Ha válaszolsz erre a 18 kérdésre, hatékonyabb lehetsz a munkádban

Borítókép: Ha válaszolsz erre a 18 kérdésre, hatékonyabb lehetsz a munkádban
Használd ki még okosabban a rendelkezésedre álló értékes perceket!

1. Hány ablak van most nyitva a számítógépeden?
Általában nem jó, ha 5-nél több.


2. Elég gyorsan gépelsz?

Ha úgy ítéled meg, hogy lehetnél ügyesebb is a gépelésben, gyakorolj! Találtunk egy TypeRacer.com oldalt – igaz, angolul van, mégis merjük ajánlani, mert a magunk részéről csak azért bírtuk abbahagyni a „versenyzést", mert azzal csak halogattuk volna a rengeteg munkát.

3. Hány órát töltesz egy nap ülve?
Egyre divatosabbak az állóasztalok, amelyeknek lapja elég magasan van ahhoz, hogy állva tudjunk dolgozni (vagy egy magas széken ülve). Érdemes kipróbálni egyet vagy legalább óránként egyszer felállni és sétálni egyet. Naaa, csak fél percet!

4. Mennyire hatékony a to-do listakészítési technikád?

A mostani kutatások szerint a legmenőbb teendőlisták "elvégzendő", "folyamatban" és "kész" oszlopokból állnak elsősorban. Erre remek applikációk is léteznek, például a trello.com, amelya computereden és a mobilodon is „önállóan" tartja számon a feladataidat.

5. Milyen kérésekre tudsz a legnehezebben nemet mondani?
Amiről tudod, hogy te tudnád megcsinálni a legjobban (vagyis a tennivalók 80%-át)? Vagy ami a főnöködtől jön? Vagy egyszerűen semmire sem tudsz nemet mondani? Pedig néha muszáj.
Itt van néhány gyorsan elsajátítható technika.

6. Mik a legkomolyabb stresszfaktorok az életedben?

Ez az egyik legfontosabb kérdés, ha épp a munkád hatékonyságát vizsgálod felül. Minél több a stressz az életedben, minél többet szorongsz, minél több „nem tudom megcsinálni", „nem jutok a végére" gondolat cikázik a fejedben, annál lassabban jutsz a végére. Szakértők is azt mondják, hogy a legtöbb esetben itt van a kutya elásva; például a stressz a munkahelyen kívül is tovább kíséri az embert – gyakran aludni sem tudunk tőle –, vagyis másnap nem eléggé kipihenten érkezünk munkába.

7. Hány tárgy van ebben a pillanatban az íróasztalod felületén?
És mindegyiket használod még ma? Biztos? Érdemes akár minden nap (vagy másnaponta) rendet rakni az íróasztalodon – az ilyesmi csodákra képes a hatékonyság szempontjából is.

8. Telefonon könnyebb elintézni valamit vagy emailben?
Te ismered magad a legjobban, te tudod, hogy milyen gyorsan írsz meg egy emailt, milyen hamar van szükséged az adott információra – próbáld meg minden esetben mérlegelni, hogy emailben vagy telefonon a gyorsabb. Ha egy darabig tudatosan odafigyelsz erre, néhány hét múlva már sokkal könnyebb a döntés.

16+5 dolog, amit érzelmileg kiegyensúlyozott ember NEM csinál – kattints!

9. Ha 10 feladat van előtted, melyiket érdemes előre venned: a könnyebbeket vagy a nehezebbeket?
Megint:te ismered magad és a helyzetedet a legjobban. Mi csak azt tudjuk tanácsolni, hogy mérlegelj. Adj magadnak egy perc gondolkodási időt, mielőtt belefogsz.Ha mindig a legkönnyebbeket veszed előre, akkor lehet, hogy a végére marad a nehezebb, amikor már kevesebb az energiád. Ha a nehezebbekkel kezdesz, akkor mikor jut idő a többire?Kísérletezz, váltogasd a sorrendet.

10. Hány dologra tudsz egyszerre koncentrálni?

„Multitasking is the key for multifailing" – olvashatjuk mostanában gyakran. Elsőre hatékonynak tűnhet, ha több dolgot csinálsz egyszerre, de nem mindegy, hogy mi az a több dolog. Lehet, hogy két nehéz feladatot egyszerre (vagy a kettő közt kapkodva) nehezebb elvégezni, mint átbeszélni egy munkamenetet a kollégával és közben jóízűen megebédelni. A lényeg, hogy semmiképp se válts többfunkciós üzemmódba anélkül, hogy átgondolnád a helyzetet és megpróbálnád felmérni, hogy tényleg hatékony leszel-e ebben az esetben.

11. Mit tanultál ma?
Minden nap tanulunk valamit, akár akarjuk, akár nem – a munkánkban is. Fontos, hogy örüljünk neki! Ha nincs időnk minden nap szakirodalmat olvasni, továbbképzésekre járni, akkor is figyeljük meg, hogy milyen új dolgokat sajátítottunk el aznap. Az igazán sikeres emberek sosem ülnek a babérjaikon.

12. Tudod, mivel fogsz kezdeni holnap, amikor leülsz az íróasztalodhoz?
Tervezz. Minden nap.

13. Hány olyan munkatársad van, akitől szívesen kérsz segítséget?

Persze minél több, annál jobb. A lényeg: ne félj igénybe venni a kollégáid segítségét. Ha máshogy nem, oszd meg velük a megfigyeléseidet, kérd ki a tanácsukat.

14. Biztos, hogy ezt a sok feladatot mind neked kell elvégezned?
A delegálás képessége hatalom. Ha a többiek megtehetik, hogy egy csomó mindent rád hagyjanak és aztán nyugodtan hazamenjenek vacsorázni, akkor te is meg tudod csinálni ugyanezt.

15. A legutóbb kapott emailek közül hány olyan van, amelyre 2 percen belül tudsz válaszolni?
Ha 5-nél kevesebb, akkor válaszolj rájuk azonnal. Ha több, akkor jelölj ki magadnak egy időpontot, amikor válaszolsz az emailekre, és addig ne (megismételjük:ne)nézz emailt!

16. A munkád melyik részében vagy a legeredményesebb?


Fotó: Photl.com

Miért kaptál legutóbb dicséretet? A múlt héten melyik nap végén mentél haza a legelégedettebben? Mérd fel a teljesítményedet és ha lehet, koncentrálj azokra a feladatokra, amelyekben a legjobban, leglátványosabban teljesítesz.

17. A nap melyik szakában vagy a legproduktívabb?
Mindenki máshogy van ezzel. Van, aki
korán reggel, van, aki éjszaka. Van rá mód, hogy kihasíts magadnak egy-egy órát ezekből a napszakokból?Elképzelhető, hogy meg tudod beszélni a főnököddel, hogy ennyivel is kevesebbet lehess bent? Ha délelőtt fog a legjobban az agyad, át tudod szervezni a mechanikusabb feladatokat délutánra?Ezekre a kérdésekre is te tudod a választ.

18. Nagyon el vagy havazva?

Éppen ki se látsz a munkából? Elérted a teljesítőképességed határát? Akkor cselekedj a vészforgatókönyv szerint, vagyis: 1) naponta csak egyszer nézz emailt, 2) kezdj dolgozni egy órával korábban, 3) állítsd a telefonodat rögzítőre, 4)fokozottan figyelj rá, hogy eleget egyél (vitaminokat is!)és aludj. Ha extrém sok a munka, akkor különösen fontos a tudatos időbeosztás és tervezés, a megfelelő mennyiségű alvás. Ne hagyd, hogy kicsússzon a talaj a lábad alól!:)