Tarts lépést a kamasz gyerekeddel: tudod-e ki Pewdiepie?

Pewdiepie,Felix Kjellberg,YouTuber,férfi,arc Forrás: Instagram
Ismered az érzést, amikor a gyerek feldob egy kifejezést, aztán lesajnálóan néz, amiért lövésed sincs, az mit jelent? Hát én mostantól utánajárok ezeknek, és neked is elmondom, hogy képben legyél!

Most például utánajártam, mi a helyzet Pewdiepie-jal.

Hogy kivel?

Tudod, Pewdiepie-jal, a legnépszerűbb YouTuberrel. Vagyis...

Ez azért nem olyan egyszerű

Az van ugyanis, hogy miközben írok, éppen ő a legnépszerűbb 93 836 258 feliratkozóval. De ez bármelyik pillanatban változhat, attól függően, hogy hirtelen beelőz-e a második legnépszerűbb YouTube csatorna, aminek ebben a pillanatban 93 612 067 feliratkozója van. Vagyis idén márciusban már többször be is előzött, igaz, nagyon sokáig egyik alkalommal sem ülhetett a babérjain: március 19-én például 9 óra 51 perctől 9 óra 53 percig sikerült letaszítania a trónról a 2013 óta egyeduralkodó svéd YouTubert. A leghosszabb időszak pedig eddig 4 nap volt, március 27-től április 1-ig.

Na de ki az ellenfél?

Úgy hívják, hogy T-Series. Nem egy magányos YouTuberről van szó, hanem egy lemezkiadó cégről, ahol 13 alkalmazott foglalkozik a YouTube csatorna működtetésével. Ráadásul a cég indiai – márpedig Indiában 2016-ban olcsó, és így könnyen hozzáférhető lett az internet. Ez nagyjából havonta 225 millió tartalomra éhes indiai YouTube-felhasználót jelent. Helyi tartalomgyártó pedig nem nagyon akad, így aztán a T-Series tarol a bollywoodi slágerekkel és filmelőzetesekkel.

Upszi – mondaná erre Pewdiepie

És mondja is. Az olasz barátnőjével az angliai Brightonban élő YouTuber március 31-én közzétette Congratulations (Gratulálok) című videóját, ami persze nem nagyvonalú elismerés, hanem egy diss track, amiben cinkeli a konkurenciát. Hú, hát szuper, amit csináltok, egymilliárd ázsiaival legyőztök egy svéd srácot, biztosan nincs vaj a fületek mögött, nem plagizált zeneszámokat adtatok el eleinte, az indiai maffiához sincs semmi közötök, és biztosan rendesen adóztok is – nagyjából ez a legfontosabb mondanivalója az ünneplésre biztató számnak, amit Pewdiepie Roomie-val (aki egy producer, és persze YouTuber) és Boyinabanddel (aki egy rapper, és persze YouTuber) közösen készített. Meg az, hogy köszönetet mondjon a 9-Year-Old Army-nak (a Kilencévesek hadseregének), ahogy rajongóit nevezi (amióta Alinity, egy Twitch sztrímer gúnyosan rájuk ragasztotta ezt a nevet – egy újabb kifejezés, de ebbe most ne menjünk bele, majd ennek is utánajárok).

Ilyen ez a Pewdiepie

Nem hagyja magát. Amikor 2018-ban elkezdett feljönni a T-Series, elindult a Subscribe to Pewdiepie (Iratkozz fel Pewdiepie-ra) mémkampány. YouTuberek népszerűsítették videókban, sőt, még fizetett óriásplakátokon és rádióreklámokkal is. Hackerek is beszálltak a buliba a maguk eszközeivel, sőt, a világ különböző pontjain – például az észtországi Tallinban és Pakisztánban – szimpátiatüntetéseket is tartottak Pewdiepie mellett. Az ideológia az volt, hogy a független, kreatív tartalomgyártók küzdenek a független, kreatív tartalomgyártás fő platformját is meghódítani szándékozó nagyvállalatok ellen. Aztán idén márciusban az új-zélandi terrortámadás elkövetője erre biztatta nézőit élő adásban a Facebookon, mielőtt ámokfutásba kezdett volna: "Srácok, iratkozzatok fel Pewdiepie-ra."

Ez több mint kínos

Pewdiepie gyorsan elhatárolódott az elkövetőtől, de nem ez volt az első eset, hogy a szélsőjobb a keblére ölelte. A Wall Street Journal 2017-ben kilenc olyan videóját sorolt fel, amiben antiszemita jel(kép)ek azonosíthatók. Az egyik legismertebb sztori, amikor Pewdiepie két férfit bérelt fel arra (a Fiverr nevű oldalon, ez egy újabb tétel a kinyomozandók listáján), hogy tartsanak fel egy táblát "Halál minden zsidóra" felirattal. Egy másik alkalommal élő adásban, játék közben becsmérelte rasszista kifejezéssel ellenfelét. Utólag mindkét eset miatt bocsánatot kért – az első esetet ezzel indokolta: azt akarta bebizonyítani, hogy a Fiverr fórumon egy kis pénzért bármit elvállalnak az emberek. De érte őt kritika szexista megnyilvánulásokért is.

Most akkor aggasszon, ha a te gyereked is mindennap megnézi Pewdiepie videóit?

Önmagában csak ezért felesleges aggódnod. Tekintsd a svéd YouTubert jó apropónak arra, hogy elbeszélgess a gyerekkel arról: a nyilvánosság felelőséggel jár. Ha valakinek több európai országnyi feliratkozója van, az már nem feledkezhet csak úgy el magáról a játék hevében sem, nem süthet el félreérthető poénokat és nem bocsátkozhat kétes kimenetelű akciókba. (És ez nemcsak Pewdiepie-ra vonatkozik, hanem a T-Seriesre is, akik meg nacionalista húrokat pengetve próbáltak ellentámadásba lendülni a Subscribe to Pewdiepie kampánnyal szemben). Mert az influencer nem tudhatja, hogy ki tűzi majd zászlajára az ő meggondolatlanul odavetett szavait, és még ha nyíltan nem is agitál, az ilyen esetekkel erősíti a szélsőjobb pozícióját. Szóval arról érdemes eldumálni a gyerekkel, hogy a kritikus hozzáállás senkivel szemben nem árt, sőt, kifejezetten ajánlott, még ha egyébként szereti is a videós könyvismertetőit vagy mémjeit. Annál is inkább kérdezz rá néha, hogy mit látott Pewdiepie csatornáján, mert a két velem egy fedél alatt élő feliratkozója szerint a kamaszok egymással nem beszélnek YouTuberekről. Az ilyen kommunikációra ott van az illető subredditje a Redditen (ami egy újabb házi feladat nekem).

És mi Pewdiepie igazi neve?

Ja, azt nem is mondtam. Úgy hívják, hogy Felix Kjellberg.

Jól jönne néhány beszélgetés indító tipp? Íme: