Hogyan tudjuk játékokkal megmozgatni a gyereket?

Borítókép: Hogyan tudjuk játékokkal megmozgatni a gyereket?
A szülők egyik legnagyobb félelme a videojátékok kapcsán az, hogy ha a gyerek egész nap a gép előtt tesped, akkor semmi másra nem vehető rá, kimarad a mozgás az életéből. Ez így nem teljesen igaz, a játékok is segíthetnek abban, hogy a fiatalok megszeressék a sportot.

A gamifikáció vagyis a játékosítás olyan tudomány, melynek segítségével új módszerekkel motiválható a gyerek. Ha a fejében nem egy kötelező kényszerként jelenik meg a mozgás, hanem egy szórakoztató videojátékhoz kapcsolja (amelyekkel egyébként is szívesen múlatja az időt), akkor sokkal könnyebben kialakulhat benne a sport szeretete. A Chio Mozdulj Gamer szakértői már rengeteg fórumon meséltek arról, milyen fontos a megfelelő csatornákat megtalálni a gyermek mozgásra bírására. Ezek közül mutatunk most párat.

Bár sajnos a Microsoft nemrégiben pont leállította a Kinect kamerák gyártását, még azért gond nélkül hozzá lehet jutni egy ilyen okos kis eszközhöz, ami Xbox One konzolunkhoz csatlakoztatva egy egészen újfajta játékélményt nyújt az egész családnak. A kinectes videojátékokhoz még kontroller vagy bármilyen más irányító sem kell, testünk mozgásával tudjuk alakítani a játék eseményeit – a kamera folyamatosan veszi a játékosok mozgását, ráadásul egyszerre több személyt is kezelni képes, így az egész család együtt mozoghat. Többféle szórakoztató sportjátékokból és táncprogramokból válogathatunk. Előbbiekben saját otthonunk változik át egy megmászandó sziklafallá vagy egy teniszpályává, utóbbi esetében pedig a program folyamatosan jelzi, milyen táncmozdulatokat kellene leutánoznunk a maximális pontszám elérésének érdekében. Bármilyen Kinect játékot választunk, garantált, hogy nem csak az ujjaink fáradnak majd el (mint egy hagyományos videojáték esetében), hanem az egész testünket átmozgatjuk majd.

Adja magát, hogy a virtuális-valóságot használó eszközök is gond nélkül lehetne sportolási alternatívák. A számos eddig megjelent megoldás közül a VirZoom az egyik legizgalmasabb. Itt a VR-sisak és a futtatott videojáték egy szobakerékpárral van összekötve. Kerékpározás közben a fejünkön viselt VR-sisakban látjuk az adott videojátékot, például egy versenyautós címet. Eddig ahhoz voltak hozzászokva a játékosok, hogy ilyen helyzetekben a billentyûzet vagy kontroller egy bizonyos gombját kell lenyomni ahhoz, hogy gázt adjanak a kocsinak. A VirZoo, esetében azonban valóban gyorsabban kell hajtanunk a szobakerékpárt, ha növelni akarjuk a virtuális versenyautó sebességét. Az autósversenyzős példa mellett számos más játék közül is válogathatunk, kerékpárt tekerve harci helikoptereket vezetni, vagy lovagolva vadnyugati banditákat elfogni például igazán izgalmas kalandnak hangzik.

A VirZoom persze nem olcsó mulatság, maga a szobakerékpár is 400 dollárba kerül, és ezen felül kell még beszerezni a hozzá csatlakoztatható PC-s, PlayStation4-es vagy mobiltelefonos VR-eszközt, és sajnos egyelőre csak a tengeren túlon érhető el.

Jóval költséghatékonyabb lehet az iOS és Android operációs rendszerekkel futó mobilfeledonokra is teljesen ingyenesen letölthető Pokémon GO játék. Nem véletlen, hogy ez az AR, vagyis kiterjesztett valóságot használó mobiljáték a fél világot magába bolondította. A Pokémon GO játékmenete a népszerû Pokémon rajzfilmsorozatból ismert pici lények elfogására épül. Ezeket az apróságokat véletlenszerûen szórja el az egész világban a játék, az alkalmi pokémon-vadászoknak pedig ki kell mozdulniuk a négy fal közül, ha új lényekkel akarják bővíteni a gyûjteményüket. Nem mindegy, merre indulnak el a játékosok felkutatni a hőn áhított új pokémonokat. A vízparton például jóval nagyobb eséllyel bukkannak rá vízi pokémonokra, az eredőkben pedig megint más típusok képviselői a gyakoribbak. Teljes családi kirándulásokat meg lehet szervezni arra alapozva, hogy a célállomásokon milyen pokémonokra vadászhatunk.

A fenti tényleg csak pár példa volt a mozgás és a játék összekapcsolására. VR-eszközök és telefonos alkalmazások terén is széles kínálatból válogathatunk, az Xbox One-os Kinect mellett pedig a Nintendo Wii játékkonzol mozgásérzékelős címei is kiváló alternatívák lehetnek. Lehet, hogy ezek közül pár már otthon is kéznél van, érdemes megkérdezni a gyereket, mert lehet, hogy a nagyobb beruházások sem kellenek mindehhez.

A Chio Mozdulj Gamer Mozgalom ingyenes sportprogramjai ezeken felül is remek ösztönzőerővel bírhatnak. A fiatalok itt hónapról hónapra kedvenc youtubereikkel találkozhatnak, akiket egyébként csak otthon néznének a számítógép előtt ücsörögve. A Chio Mozdulj Gamer rendezvényein azonban kedvenceik velük együtt sportolnak, ha pedig a gyerek azt látja, hogy hőn szeretett videósa is rendszeresen fut, úszik vagy éppen falat mászik, akkor bőven elképzelhető, legközelebb már ő fog könyörögni azért, hadd mehessen el egy edzésre, vagy csak futni egy háztömbkört a vacsora előtt. A Mozgalom idén minden hónapban új „nagykövetet” választott a legnépszerûbb hazai youtuberek közül, az adott hónap nagykövete pedig maga jelölte ki azt a sportot, amit be szeretne mutatni a fiataloknak. Az elmúlt időszakban így vívóteremben, falmászó- és teniszpályán is járt a Chio Mozdulj Gamer. Ha pedig többet akarunk tudni a módszertan tudományos hátteréről, a játékosok pszichológiájáról, akkor a GameStar Online Extra Life rovata lehet remek információforrás, ahol szakértők írásai is megjelennek a tudatos internethasználat, a társadalmi felelősségvállalás vagy éppen játék és sport összekapcsolásának témakörében. Érdemes időről időre ide is felnézni, mivel ez a rovat tömöríti az ország legolvasottabb online gamer magazinjának összes olyan cikkét, ami nem feltétlenül a videojátékokhoz köthető, de a videojátékosok számára is érdekes témákat boncolgat.