Én vasalok, amíg te elmosogatsz: így osztjuk fel a házimunkát!

Borítókép: Én vasalok, amíg te elmosogatsz: így osztjuk fel a házimunkát!
A Zewa Gondoskodni Együtt Jó kezdeményezése az otthoni munkamegosztás fontosságát hangsúlyozza.

Elgondolkoztál már azon, nálatok ki vállalja a feladatok oroszlánrészét a háztartásban? A Zewa friss kutatása lerántja a leplet arról, hogyan vélekednek a magyar családok a házimunka felosztásáról: a legtöbb szülő úgy gondolja, hogy a házimunka nem csak a nők kizárólagos feladata. Gyermekeink jövője szempontjából ráadásul igen nagy jelentőséggel bír, milyen mintát közvetítünk feléjük.

Nálatok ki mosogat el?

A Zewa a házimunka témáját körüljárva elkészítette legfrissebb online felmérését*, amelyben 200 kisgyermekes szülőt kérdezett meg arról, hogyan viszonyulnak a háztartáson belüli feladatmegosztás kérdésköréhez. A válaszadók döntő többsége, 75%-a szerint a házimunka nem csak a nők kizárólagos feladata. A számok ezzel szemben azt mutatják, hogy a hazai gyakorlat szerint a nők több mint kétszer akkora részt vállalnak a házimunkából (69%), mint a megkérdezett férfiak (31%).

Tehát akkor mégis, ki mosogat el? A választ egészen biztosan mindenki kitalálta már: a nők szerint a nők, a férfiak szerint pedig a férfiak! A kutatás valóban arról árulkodik, hogy ebben a kérdésben nincsen egyetértés és mindkét nem túlbecsüli az általa végzett házimunka mennyiségét: a nők állítják, az általuk elvégzett otthoni feladatok aránya 80%, míg a férfiak úgy gondolják, a tennivalók közel felét ők intézik. Abban a kérdésben azonban már teljes az összhang, hogy a ház körüli tennivalók a férfiakra, míg a mosás inkább a nőkre hárul, azonban az is kirajzolódik a számokból, hogy ezt a feladatot a hölgyek nem is szívesen engednék át a párjuknak.

A Zewa kutatása mindemellett arra is kitér, hogy a szülők szerint mennyire fontos a gyermekeiknek közvetített minta. A válaszadók döntő többsége, 97%-a szerint gyermekük jövőjét nagyban befolyásolja az, hogy milyen példát látnak otthon. Jellemzően törekszenek is arra, 87%-uk tartja fontosnak, hogy olyan családban neveljék csemetéiket, ahol az otthoni higiéniai feladatok és a gondoskodás a család minden tagjának közös felelőssége, hogy gyermekük egyenlőbb családi környezetben nőhessen fel. A válaszadók közel harmada nem veszi figyelembe gyermeke nemét, ha házimunkáról van szó, így a fiúgyermekeket sem kíméli, ha a takarítás és rendrakás terén kölcsönös munkamegosztásról van szó.

#GondoskodniEgyüttJó

A Zewa termékeivel, innovatív megoldásaival és újdonságaival folyamatosan arra törekszik, hogy elősegítse az otthoni gondoskodást. Sokan még ma is úgy gondolják, a házimunka és az otthoni tennivalók elvégzése csak az édesanyák felelőssége. A gyermekek jövőjét azonban nagyban befolyásolják azok a példák, amelyeket szülőként mutatunk, és amit otthon látnak, azt tekintik természetesnek.

A Zewa nagyra értékeli azokat a családokat, ahol a gondoskodást, az otthoni feladatokat férfiak és nők közös feladatuknak tekintik, mert ezt a példát követve a gyermekek sokkal nagyobb eséllyel teljesedhetnek ki az élet különböző területein. Mindennek kifejezéseként indítottuk útjára Gondoskodni Együtt Jó kezdeményezésünket, amelyhez immáron neves szakértők is csatlakoztak és aktívan kiállnak velünk együtt a közös gondoskodás népszerűsítése mellett - mondja Forgách Réka, a Zewa brand menedzsere.

A márka Gondoskodni Együtt Jó témáját olyan elismert szakértők támogatják és erősítik, mint Balatoni József, alias Jocó bácsi, az ország legnépszerűbb történelemtanára, író és blogger, Deliága Éva, ismert gyermekpszichológus és integratív gyermekterapeuta, valamint Szél Dávid, apablogger, pszichológus és egyetemi oktató.

Hiszek abban, hogy a gyermekek közti egyenlőséget már egészen kicsi korban meg kell teremteni, meg kell nekik tanítani együtt, közösen dolgozni. Fontos, hogy mintát mutassunk nekik arról, hogy például a házimunka, vagy a rendrakás az osztályteremben közös feladatunk, nem várható el, hogy mindent a lányok végezzenek. Igenis a fiúknak is ki kell venni belőle a részüket, hisz ők is ugyanúgy a család, az osztályközösség tagjai, ezért együtt, közösen vállaljuk az ehhez kapcsolódó feladatokat is - foglalja össze Jocó bácsi.
Valahogy csak nagyon kevés tevékenységemhez tudom kötni, hogy igen, ezt azért csinálom, mert férfi vagyok, és hát az otthoni, háztartási és gyereknevelési, szülői feladatok biztosan nem ilyenek. A pár- és családterápiás munkám során is azt látom, hogy sokkal egyszerűbb lenne, ha az emberek meg tudnának szabadulni a hagyományos szerepelvárásoktól. De nem hiszem, hogy bármilyen otthoni szerepet, feladatot érdemes lenne összehozni az apasággal vagy az anyasággal, ezek, nemtől függetlenül, egyszerűen csak ott vannak. Amit aztán nem árt, ha valaki megcsinál. - vallja Szél Dávid.
Apa és Anya. Szülőtársak, partnerek. Együtt. Ezt akkor fogja így érezni a gyermek, ha mindketten aktívan jelen vannak az életében, és osztoznak a feladatokban. Nevelni, tanítani, értéket közvetíteni elsősorban nem a szavak útján, hanem tettekkel lehet, amihez idő kell. A feladatok megosztásával pedig értékes időt nyerhetünk. - összegzi a témával kapcsolatos gondolatait Deliága Éva.

Légy részese annak a kezdeményezésnek, amellyel a Zewa népszerűsíti a közös gondoskodást a családban! Látogass el a Zewa Gondoskodni Együtt Jó kampányának weboldalára és állj ki Te is a közös gondoskodás mellett!

A Gondoskodni Együtt Jó kampányfilmet itt tudod megnézni.

*A Zewa kutatása: online felmérés, 200 fő részvételével, Magyarország, 2018. szeptember 3-18.

A Zewa-ról

A prémium minőségű, legfejlettebb papír-ipari technológiákat alkalmazó piacvezető márka alapjait a 19. század utolsó évtizedében fektették le. A Zewa névadójának a dél-németországi Zellstoff‐Fabrik Waldhof gyárnak a futószalagjáról kerültek le az első Zewa termékek, melyek Magyarországon 1993 óta vásárolhatók meg. Azóta a Zewa márkanév fogalom lett, és piacvezetővé vált a toalettpapírok, papír zsebkendők és háztartási papírtörlők szegmenseiben (Nielsen YTD December 2017, Mo., értékben), valamint a szalvéta piacon is jelen van. A Zewa termékeit a svéd Essity (korábban SCA) cég gyártja és forgalmazza 1995 óta. További információ: www.zewa.hu

Az Essity-ről

Az Essity (korábban SCA), a világ egyik vezető higiéniai vállalata. A stockholmi központtal rendelkező vállalat közel 150 országban végez kereskedelmi tevékenységet 48 000 alkalmazottal, és számos ismert világmárka, mint például a TENA, a Zewa, a Libresse és a Libero tulajdonosa. Az Essity legfőbb célja az egészséges életmód támogatása higiéniai és egészségügyi megoldásai révén. A cég közel 48 000 alkalmazottal rendelkezik, és az eladásai 2016-ban elérték a 101 milliárd svéd koronát (10,5 milliárd eurót).