Ezért fulladsz ki a lépcsőzéstől akkor is, ha edzésben vagy

Ezért fulladsz ki a lépcsőzéstől akkor is, ha edzésben vagy
Forrás: Getty Images

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg barátaiddal, ismerőseiddel!

T

Téged is frusztrál, hogy akármennyi planket csinálsz és akármilyen intenzíven készülsz a félmaratonra, a harmadik emeletig sem tudsz felgyalogolni anélkül, hogy kapkodnod kelljen a levegőt? Mostantól nem fogod kudarcként megélni.

Miért van az, hogy akármilyen lelkiismeretesen igyekszünk karbantartani magunkat, újabb és újabb kihívások elé állítva a szervezetünket és a pszichénket különböző súlyzók, jógahétvégék és teljesítménytúrák formájában, de egy olyan szimpla, teljesen hétköznapi jelenségtől, mint egy lépcső, teljesen kifulladunk? Te is érezted már magad totál puhánynak, amikor képtelen voltál leküzdeni néhány emeletet felgyorsult pulzus, izzadság és levegőkapkodás nélkül? És te is megfogadtad ilyenkor mindig, hogy mostantól még keményebben edzel? Nos, mielőtt változtatnál az edzésterveden, előbb nézz be velünk a jelenség mögé.

Egy személyi edző, Joe Holder elmagyarázta a Time magazinnak, miért olyan fárasztó a lépcsőzés még az edzettebbek számára is:

Egy új mozgásformára váltasz, méghozzá meglehetősen hirtelen. A teljes pihenés állapotából gyors, intenzív, nagy erőkifejtést igénylő mozgásra kapcsolsz át, általában nem egész 10 másodperc leforgása alatt. Ettől elfogy a levegőd, és a szervezetednek időre lesz szüksége, hogy visszaálljon a rendes kerékvágásba.

A lépcsőzés tehát bárkinél előidézheti, hogy gyorsabban kelljen vennie a levegőt. Holder szerint mindenkinél máskor jön el ez az állapot, azaz változó, hogy hány lépcsőfok után kezd kifulladni az ember. "Az első lépéseknél még nincs szükség oxigénre, azután jön egy átmeneti periódus, amikor még úgy nagyjából minden rendben van, és ezután következik be a hirtelen fáradtságérzet."

Kép
forrás: Getty Images

Persze ha az ember rendszeresebben lépcsőzik, akkor fejlődik az állóképessége és tovább bírja fulladás nélkül. Intervallformában is próbálkozhatunk a lépcsőzéssel, például egy emeletet lassan, egyet gyorsan, egyet megint lassan teszünk meg. "Vagy váltogasd azt, hol szimplán, hol duplán veszed a lépcsőfokokat"– ajánlja Holder, rámutatva, hogy a lépcsőzés valójában rendkívül egyszerű és kézenfekvő edzésforma, ami nemcsak kardióhatású, hanem erősít is.

Ha már lépcsőzünk, még több gyakorlatot kipróbálhatunk: kitöréseket, fekvőtámaszt vagy járhatunk oldalvást, amivel újabb izomcsoportokat mozgatunk meg.

Már csak egy kérdés maradt: kinek kell ezután a lift?


Hasonlóan egyszerű ez a néhány gyakorlat, amit bárki kipróbálhat otthon; bemutatja Irina Shayk modell:

Nézd meg a galériánkat> 7 kép
Íme 7 egyszerű, de hatásos gyakorlat Irina Shayktól, amit otthon is megcsinálhatsz
Tovább olvasok
Napi horoszkóp december 14.: a Vízöntők ügyei pozitív irányba haladnak, a Halakra ráférne egy kis lazítás

Ma is érdemes elolvasnod a horoszkópod, hisz ismét izgalmas üzeneteket küldtek a csillagok!

Itt a január–februári Éva magazin!

Nézd meg, mit ajánl téli lapszámunkból a főszerkesztő, Pócsik Anita.

Kövess minket

ÉVA MAGAZIN 10 LAPSZÁM

Csak 3475 Ft

Weboldalunkon cookie-kat használunk annak érdekében, hogy jobban megismerjük a felhasználói viselkedést és érdeklődést, valamint ezek segítségével személyre szabjuk és javítsuk a reklámokat. Weboldalunk használatával ezen feltételeket ön automatikusan elfogdja. További információkat az adatkezelési tájékoztatóban olvashat.
Megértettem