Sosem állnak jól a ruhák, pedig a saját méretedben keresgélsz? Ez az oka:

Borítókép: Sosem állnak jól a ruhák, pedig a saját méretedben keresgélsz? Ez az oka: Forrás: Getty Images
46-os vagy nagyobb ruhaméretet viselsz és képtelen vagy ruhákat találni a méretedben? Ha pedig mégis találsz, valahogy bénán áll rajtad? Úgy érzed, nincs esélyed olyan stílusosan öltözni, ahogyan szeretnél? Nos, nem vagy egyedül.

Egy ruha általában többféle méretben kapható, de csak egyféle alakban.

Minden márka használ egy modellt, akire a ruháit tervezi. Ez a modell 36-os konfekcióméretet visel, a testméretei pedig 91-76-98 körül mozognak.

Ezután 1-1 hüvelyknyit – körülbelül 2,5 centimétert – hozzáadnak minden irányba minden eggyel nagyobb méretnél.

De az emberi test nem arányosan nagyobb, ha nagyobb, ezért a 38+-os méretű ruhák sokszor ormótlanul állnak rajtunk. Ezért fordulhat könnyen elő, hogy hiába találtál a méretedben neked tetsző felsőt, a köldököd kilátszik belőle – pedig nem crop topot kerestél –, vagy mellben egyszerűen szűk és nem kapsz benne levegőt.

Ezért a „figyelmesebb” márkák több modellt is alkalmaznak, különböző konfekcióméretekben. De a legjobb az lenne, ha nemcsak a modellek méretei változnának, hanem a magasságuk, csípőszélességük és más adottságaik is.

A hagyományosan „arányos” méretnövelő módszerrel az is a baj, hogy mivel kevesebb fogy ily módon a nagyobb méretű ruhákból, a gyártók így azt a hamis megerősítést kapják, hogy a 42-es vagy nagyobb méretet viselő vásárlók nem annyira tartoznak a célközönségükbe.

Pedig az amerikai átlag ruhaméret például 16-os (európai méretezés szerint ez 46-osnak felel meg), vagyis ha csak annyit megtesznek a márkák, hogy nem egy, hanem két modellt használnak, mondjuk 36-os és 46-os modellekre méretezik a termékeiket, máris akár a piac 50%-át lefedhetik, állítja Mark-Evan Blackman, egy New York-i divattervező intézet professzora a qz.com-nak.

Itt egy videó, amely mindezt szemléletesebben is elmagyarázza:

Még több írás a testpozitív szemléletről a júniusi Éva magazinban!