Keep smiling, avagy ezért mosolyognak folyton az amerikaiak

Borítókép: Keep smiling, avagy ezért mosolyognak folyton az amerikaiak Forrás: Getty Images
Mint annyi mindenhez, ehhez a jelenséghez is tartozik tudományos magyarázat.

Honnan lehet azonnal tudni, hogy valaki amerikai? Hát onnan, hogy fülig érő szájjal vigyorog. Maguk az amerikaiak mondják ezt, akik külföldön is seperc alatt felismerik honfitársukat az 1000 megawattos mosolyukról. De miért van ez? Hogyan neveli rá magát egy több mint 300 milliós nép arra, hogy egyfolytában mosolyogjon?

Azok az országok, ahol sok bevándorló él (legyen bár első- vagy sokadgenerációs), az embereknek gyakorlatilag a vérükben van, hogy élénkebben fejezzék ki magukat nonverbális módon, azaz szavak nélkül.

Egy 2015-ös tanulmány kutatói a Brown Egyetemen különböző fajta országokat vizsgáltak: olyanokat, ahol sokféle nép leszármazottai élnek – amilyen az Egyesült Államok vagy Kanada – és olyanokat, ahol a lakosság viszonylag „homogén” – mint Kína vagy Zimbabwe.

32 ország polgárait faggatták ki arról, mennyire szívesen fejezik ki nyíltan az érzéseidet. A kutatók összefüggést találtak a kifejezésre való hajlandóság és az országuk lakosságának sokfélesége között. Ahol sok bevándorló él, ott az emberek úgy érzik, többet kell mosolyogniuk annak érdekében, hogy bizalmat és együttműködési hajlandóságot ébresszenek a másikban, hiszen nem mindig beszélik mindketten ugyanazt a nyelvet.

A sokféleséggel jellemezhető országokban az emberek többnyire más okból mosolyognak, mint a homogénekben. Az előbbiekben a mosoly egyszerűen a kapcsolatteremtés kísérőjelensége, míg az utóbbiakban sokkal mély, közeli barátságra vagy az iránti vágyra utal, esetleg a felsőbbrendűség kifejezésére. Ennek az is lehet az oka a kutatást végzők szerint, hogy a homogénebb országok jellemzően hierarchikusabbak is.

Namost az amerikaiakra még az is jellemző, hogy nagyon értékelik az energikus, boldogságra utaló attitűdöt, jobban, mint más országok. Egy tavalyi tanulmány szerint az amerikai üzletemberek arcizmai sokkal könnyebben és többféle helyzetben húzódik mosolyra, mint kínai kollégáiké.

Az amerikaiak „mosolygáskényszere” számos kulturális nézeteltérést eredményezett az elmúlt évtizedekben; például amikor a Wal-Mart üzleteket nyitott Németországban, a menedzsment visszavonta a policyját, miszerint az alkalmazottaknak minden esetben rá kell mosolyognia a vevőkre, mert a német vásárlók úgy értékelték, hogy flörtölni próbálnak velük.