A remény hangja Budapesten

Borítókép: A remény hangja Budapesten
Rendkívüli tehetsége gyorsan a nagy sztárok közé repítette a fiatal dél-afrikai szopránt...

Pumeza Matshikiza fellépéseit ugyanaz a berlini ügynökség szervezi, amely Anna Netrebko, Sonia Radvanovsky, Mojca Erdmann, a New York-i Metropolitan Opera csillagainak szerepléseiről gondoskodik.

Pumeza Matshikiza első albuma, A remény hangja című 2014-ben jelent meg a Deccánál, azóta a híres kiadó egyik exkluzív művésze. Második, 2016-os Arias (Áriák) című felvétele a tekintélyes brit lap, az Opera magazin egyik díjára jelölték; május 7-ig, az eredményhirdetésig lehet szurkolni az énekesnőnek.

A CD-ről több szám is elhangzik április 1-jén a Zeneakadémia nagytermében, ahol bárki meggyőződhet arról, hogy a nemzetközi sajtó nem véletlenül hasonlítja a lírai szoprán hangjának meglepő mélységeit, bársonyosságát a felejthetetlen díva, Maria Callas orgánumához.

Pumeza Matshikiza pályája úgy kezdődött, mint egy mese. Harminc évvel ezelőtt egy, Dél-Afrika fővárosának vonzáskörzetében élő szegény sorsú kislány elkísérte fehér családnál szolgáló nagyanyját a munkába. Csak ámuldozott: „Ebben az óriási, medencés házban tényleg csak négyen élnek?” Az apartheid idején felnőtt gyerek az iskolai, majd a templomi kórusban énekelt, és már akkor lenyűgözte a hangok világa.

Tanárai jó matematikai teljesítménye miatt a geodézia irányába terelgették, mivel a földmérő szakma biztos bevételi forrásnak látszott. Pumeza azonban, amikor egyszer a rádió állomáskereső gombjával babrált, ott ragadt egy számára ismeretlen adónál. Csak később derült ki, hogy Edith Mathist hallotta a Figaro házassága Cherubinójaként. Attól fogva csak arra vágyott, hogy ő is így énekelhessen.

Jelentkezett a fokvárosi konzervatóriumba, kitüntetéssel végzett az egyetem zenei fakultásán. Egy dél-afrikai komponistát úgy magával ragadta Pumeza hangja, hogy Londonba szóló repülőjeggyel ajándékozta meg, hogy jelentkezzen a fiatal lány a Royal College of Music-ba. Sikerrel járt, hároméves ösztöndíjat kapott. Híres énekesek, mint például Thomas Allen, Ileana Cotrubas, Kiri Te Kanawa, Philip Langridge, Renata Scotto mesterkurzusain vett részt. Ámulatba ejtő gyorsasággal ível felfelé a karrierje.


A stuttgarti Operaház tagja lett 201l-ben, egy évvel azután, hogy megnyerte a dublini Veronica Dunne Nemzetközi Énekversenyt. Énekelt Albert monacói herceg és dél-afrikai származású felesége, Charléne hercegnő esküvőjén, és óriási sikert aratott 2014-ben a glasgow-i Commonwealth Games (Nemzetközösségi Játékok) megnyitóján is. A Stuttgarti Városi Operaház kiemelt vendégművésze. Volt Pamina A varázsfuvolában, Zerlina a Don Giovanniban, Susanna Figaro házasságában, Nanetta a Falstaffban és Micaëla a Carmenben.


Pumezát nem vakította el a dicsfény. Emlékszik, hogy honnan jött. Amint ideje engedi látogatja továbbra is a Fokváros peremvidékén élő családját, és keresi az alkalmat, hogy valami módon segíthessen szegénységben élő tehetséges sorstársain. Fellépett az új dél-afrikai konzervatórium létrehozása érdekében szervezett jótékonysági hangversenyen a párizsi Théâtre des Champs-Elysées-ben. Rómában énekelt Luca Francesconi új művének világpremierjén. A kenyér, víz és só című darab szövege Nelson Mandela híres beszédén alapul, amely feketének és fehérnek egyaránt egyenlő esélyt biztosító demokratikus és szabad államért szállt síkra.

„Érzelmekről, szerelemről, fájdalomról és a társadalmi osztályok közötti szakadékról szólnak az operamesék is” – nyilatkozta egy alkalommal Pumeza Matshikiza, aki budapesti fellépése előtt visszatér Johannesburgba, hogy egy nagyszabású koncerten bemutasson egy nála is fiatalabb tehetséget, Noluvuyiso Mpofu.
A zeneakadémiai esten Óbudai Danubia Zenekart Hámori Máté vezényli. A Mozart és Puccini, Gershwin áriák mellett Afrika hangja is megszólal: egy zulu és egy kenyai dal is felcsendül.

www.btf.hu