Külföldön is hódítanak a hazai alapanyagok

Borítókép: Külföldön is hódítanak a hazai alapanyagok
Az idei, 77. OMÉK-on újra több ezer látogató ismerkedhetett meg a McDonald’s hazai beszállító partnereivel. Nézd meg, kiktől jönnek a finomságok!

Az látogatók nem csak azt tudhatták meg a Meki beszállítóiról, hogy már évek, vagy évtizedek óta gondoskodnak a hazai vendégek tálcáira kerülő termékek alapanyagairól, de azt is, hogy az itthon megtermelt csirkehússal, salátával, paradicsommal, hagymával és tojással egyre több külföldi McDonald’s éttermet is ellátnak.

Az érdeklődők végre szemtől-szembe találkozhattak a jól ismert Mekis termékek összetevőivel. Megtekinthették a McNuggets alapanyagául szolgáló csirkemellfilét, a ketchup ízét adó hazai paradicsomot, a salátákba kerülő salátafejeket, a friss tojásokat és rácsodálkozhattak a hagyma bronzos héjára, szakszerű kifejezéssel: „páncéljára”.

A bemutató asztalok felett elhelyezett tájékoztatókból kiderült, hogy a hazai beszállítóknak nemcsak itthon, de külföldön is jelentős szerepük van a McDonald’s ételeinek előállításában.

Meglepetést okozott a kiállított libamáj és libacomb, azóta ezekkel az alapanyagokkal a hazai McDonald’s éttermekben ismét találkozhatnak az ínyencségek kedvelői.

Az alapanyagokkal való ismerkedésben a Mekilexikon oldalon elérhető videók is segítettek. A Mekilexikon transzparencia programot a McDonald’s 2014 júniusában indította útjára azzal a céllal, hogy a szóbeszéd és az interneten terjedő legendák helyébe egyszerű tényeket állítson. Az oldalra látogatók személyre szabott válaszokat kapnak kérdéseikre, a válaszok megértését pedig fényképes és videós illusztrációk is segítik. AZ OMÉK standon a frissen megszerzett tudásukat a látogatók a Mekilexikon online tesztjein azonnal próbára is tehették.

A kíváncsibbak két külföldről érkező alapanyagot, a burgonyát és a marhahúst is felfedezhették, megismerkedhettek az Innovátor fajtájú burgonyával és megszemlélhették a darált marhahús alapanyagának márványosságát, amelyből a húspogácsák 100%-ban, vagyis minden egyéb összetevő, vagy adalékanyag hozzáadása nélkül készülnek.

Azerbajdzsántól Svájcig
A McDonald’s itthon kizárólag az Eisberg Hungarytől vásárolja termékeihez a salátafélét, friss hagymát, kígyóuborkát, paradicsomot és koktél paradicsomot. A hazai Eisberg 2003 óta kizárólagos salátabeszállítója az osztrák McDonald’s éttermeknek is. Az idei évre tervezett közel 3000 tonna beszállítandó termék nagy részben Csongrád megyei termelőktől érkezik, és a román és lengyel éttermi vendégek tálcájára is jut belőle.

A szegedi székhelyű Mezőker Kft. egyike a McDonald’s három kizárólagos európai hagymabeszállítójának. A makói termőterületen, illetve annak pihentetésekor, a Vajdaságban termelt vöröshagymát a cég hódmezővásárhely-gorzsai üzemében dolgozzák fel, innen jut el több mint 15 ország McDonald’s éttermeibe.

A kecskeméti Univer 27 éve szállít szószokat az étteremlánc szendvicseihez. Ketchupjukhoz kizárólag magyar termőhelyről származó paradicsomot vásárolnak, jellemzően Kecskemét környéki gazdáktól. A McDonald’s ma már évente 750-1300 tonna sűrített paradicsomot vásárol tőlük, amely 40 ország éttermeibe jut el.

A szigetcsépi Capriovus Kft. 2002 óta a magyar McDonald’s kizárólagos tojásbeszállítója. Évi 3 millió, mélyalmos tartásból származó héjas tojásával nem csak a magyar, hanem a román éttermeket is ellátja.
Az OSI Food Solutions Hungary bábolnai üzemébe a feldolgozásra szánt csirkehús magyar vágóhidakról, túlnyomórészt a kisvárdai Master Goodtól érkezik. Az évi 14 ezer tonnányi feldolgozott termék pedig hazánkon kívül még 19 ország éttermeibe jut el – Azerbajdzsántól Svájcig.

Sokkal több jut külföldre, mint amennyi külföldről érkezik
A McDonald’s hazai beszállító partnerei 2011 és 2014 között összesen 68 milliárd forint értékben exportáltak termékeket Európa és más régiók McDonald’s éttermeibe. Ez az érték a teljes hazai élelmiszerexport több mint 1,3%-ának felel meg. A mennyiség jelentőségét jól mutatja az is, hogy ha a hazai éttermek tavalyi külföldi beszerzéseinek értékét levonjuk a teljes beszállítói exportértékből, akkor 13,4 milliárd forintos pozitív mérleget kapunk.

Bővítenek, növekednek
A McDonald’s nemzetközi piacokon is sikeres beszállítói az elmúlt években 60 milliárd forintot ruháztak be gyártósoraik korszerűsítésére, kapacitásaik bővítésére. Erősödő exportőrként több munkaerőt is igényelnek, 2014-ben mintegy 500 főt alkalmaztak a hazai és külföldi McDonald’s éttermek ellátására: 200 fő kizárólag a magyar éttermek kiszolgálásán, 300 pedig a külföldi McDonald’s megrendelések teljesítésén dolgozott.