Vekerdy Tamás: 180 fokban visszafordultunk

Borítókép: Vekerdy Tamás: 180 fokban visszafordultunk Forrás: Europress / Getty Images
Az iskolapszichológus az Éva egy korábbi lapszámában beszélt az oktatáspolitika legnagyobb problémáiról.

Mit tart a rendszerváltás utáni magyar közoktatás legsúlyosabb problémájának?
A mélyszegénységben élő populáció leszakadását, iskolázásának megoldatlanságát.
Az elmúlt 20 évben minden kormány a tudásalapú társadalom létrejöttének szükségességéről beszélt. Efelé haladunk?
180 fokban visszafordultunk. A mai programok szerint nem kell sem egyetemi, sem középiskolai tudás anépesség nagy részének – holott a világtendencia az ellenkező irányba halad.
A mai oktatás színvonalán múlik a jövőnk. Ekkora a tét, mégis elképzelhetetlen, hogy a pártok megegyezzenek egy hosszú távú, stabil, a modern világ igényeihez igazodó általános és középiskolai kerettantervben?
Csakis az volna elképzelhető, hogy a politikai és egyéb érdekszférák kemény munkával konszenzusos megoldást dolgozzanak ki, és arra más szegény államokhoz hasonlóan – akiknek ez nagyon bejött, lásd például Finnországot – hihetetlenül sok pénzt áldozzanak. Az ideológiai és hatalmi versengés országrontó és nemzetpusztító.
A több pénz mindent megoldana?
A több pénz mindent nem oldana meg. De alapfeltétel.
Mitől lesz újra tekintélyük a pedagógusoknak?
Ha nem háromszoros kontraszelekcióban kerülnek a pályára a leendő pedagógusok, hanem jól fizetett, magas presztízsű pályává válik újra a tanárság.
Ha a pénz nem volna akadály, mennyit kellene ma keresnie egy pedagógusnak?
A kezdő pedagógus fizetésének meg kellene egyeznie aversenyszféra kezdőfizetésével, ahogy ez a világ 25 legjobb iskolarendszerében általánosnak mondható.

Márciusi számunkban egy hosszabb interjút is olvashatsz az ismert pszichológussal, amely online folytatódik.