Téli vezetési tippek – jó tudni!

Borítókép: Téli vezetési tippek – jó tudni!
Mire figyeljünk, ha tükörjég van az úton? Mit tegyünk, ha megcsúszik az autónk? Az alábbi tippek életmentők is lehetnek!

Lassan nekünk is téli üzemmódba kell kapcsolnunk, ha autóba ülünk. Összegyűjtöttük, mire kell jobban figyelnünk ilyenkor.

A téli gumi már remélhetőleg rajta van az autónkon. Ez ugyanis az autó biztonsági rendszerének fontos alkotóeleme. Az abroncsnál a megfelelő méret, az életkor és a mintázat (vagyis profilmélység, újonnan 8–10 mm között, használtan 4 mm alatt már veszélyessé válhat) egyformán lényeges szempont. A gyártási időpontot (DOT szám, hét/év, pl.: 2309 = 2009-es év 23. hetében gyártották) a gumik oldalfalára sütik rá, leggyakrabban a DOT számsor utolsó elemeként. Használt gumi vásárlásakor ezt feltétlenül ellenőrizzük, és a 6-7 éves abroncsokat akkor is hagyjuk ott, ha még sosem voltak autón.

• Bármilyenek is legyenek az útviszonyok, a biztonság alapja a helyes üléspozíció. Ha baleset történik, a karunk és a lábunk nyeli el a ránk ható energia nagy részét, ezért soha nem lehetnek teljesen kinyújtva. Az ülés és a kormány távolságát úgy állítsuk be, hogy a lábunk még a kuplung és a fék teljes kinyomásakor is be legyen hajlítva, a kezünk pedig csuklónál elérje a kormány tetejét. Ezen kívül ha teljesen kinyomjuk a fékpedált, a medencénknek hozzá kell érnie a háttámlához.

Tükörjégen legfeljebb 30 kilométer/órás sebességgel érdemes közlekednünk. Ez a maximum, amikor még biztonsággal irányítani tudjuk az autót. Induláskor 10–20 km/h-s sebességnél érdemes fékezni egyet, így érezzük, mennyire csúszik és milyen a felület. Főleg reggeli, hajnali elindulásnál ajánlatos ezt megtenni.

• Amikor jeges úton kanyarodunk vagy úthajlaton haladunk, és megcsúszik az autó, mindig az ellentétes irányba tekerjük a kormányt, mint amelyik irányba kanyarodnánk vagy az út íve visz.

• Ha nedves vagy jeges útburkolaton megcsúszik az autó hátulja, akkor ugyanabban az irányba fordítsuk el a kormányt, majd rögtön utána fordítsuk el a másik irányba is – így hozhatjuk újra egyenesbe a járművet. Mindezt határozott, gyors, de nem rángató mozdulatokkal kell végrehajtani.

Nedves, havas, jeges úton megnő a féktávolság. Ilyenkor nem szabad folyamatosan fékezni. Az ABS-el ellátott autókban a régen tanított pumpáló fékezést el kell felejteni, mivel a rendszer feladata éppen az, hogy blokkolja, felengedje, majd újra blokkolja a kerekeket. Ezért ilyen autóban annyi a dolgunk, hogy egy nagy rúgással teljes erőnkből berúgjuk a féket, az ABS-nek köszönhetően pedig irányítható marad a jármű.

• Ha ez elméletben bonyolultnak tűnik, két nagy hazai pályán is érdemes gyakorolni, még gyakorlott vezetőknek is. A drivingcamp Hungary közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai központ Zsámbékon kínál többféle tréninget, amelyeken extrém közlekedési helyzetekben is kipróbálhatjuk magunkat, a Hungaroringen található Groupama Vezetéstechnikai Centrumban pedig speciális téli felkészítő kurzust is tartanak. (drivingcamp.hu, tanpalya.hu)

Szöveg: Lovászi Ildikó, fotó: photl.com