5 szuper hazai kirándulóhely

Borítókép: 5 szuper hazai kirándulóhely
Kanapéról fel, irány a természet!

Ha megsütötted már a kirándulós kiflit, kapjátok fel a hátizsákot és induljatok túrázni! Soroljuk a legszuperebb célpontokat, ahol meseszép képekkel is gazdagíthatjátok a családi fotóalbumot!

1. Martonvásári kastélypark

Fotó: umvp.eu

Fölülünk a Déliben a székesfehérvári vonatra, és 40 perc múlva már ott gyalogolhatunk Martonvásáron a Brunszvik kastélypark felé. Szerencsére nem kell sokat menni, csak pár száz méter a vasútállomástól a bejárat. Amíg körbesétáljuk a tavat és betérünk a fahídon a közepén lévő szigetre, rengeteg fotótémát találunk: a kastély fehér épületét, a tóban tükrözödő hatalmas fákat, és a szigeten álló-fekvő fatörzsek göcsörtjeit – az ember szinte várja, hogy manók is megjelennek, annyira meseszerű az egész. Köszönjünk oda Beethoven szobrának a szigeten, aztán ballagjunk vissza a kastély felé: olyan érzés, mintha a család meghívására érkeztünk volna víkendezni. A táv babakocsival és kisgyerekkel is könnyen bejárható.

2. A Malom-út Várgesztes és Vérteskozma között
Tatabányáig mehetünk vonattal, onnan a vasútállomás melletti autóbuszpályaudvarról indul a gesztesi buszjárat. A falu közepén tesz le a busz, onnan sétáljunk el a falu vége felé, de ne kanyarodjunk el a vár felé vezető útra, hanem menjünk tovább egyenesen, amíg ki nem értünk a faluból az erdőbe. Már rá is értünk a Vérteskozma felé vezető erdei útra. Másfél egyáltalán nem megterhelő kilométert gyalogolunk a fák között, amíg kiérünk Vérteskozmára. A kis falu természetvédelmi területen fekszik. Ha kigyönyörködtük magunkat fehér parasztházaiban (hagyományos jellegű épületen kívül más nem is emelhető itt), akkor felfrissülve vághatunk neki a visszaútnak Várgesztes és a tömegközlekedés felé. (Masszívabb, terepre alkalmas kerekű babakocsival vagy háti hordozóval egészen kicsikkel is abszolválhatjuk a túrát.)

--pagebreak--

2. Alcsúti arborétum

Fotó: Lovászi Ildikó

Autóbusz Bicskéről és Székesfehérvárról indul közvetlenül, Budapestről egyszerűbb kocsival nekiindulni. Ha autóval érkezünk Etyek felől, már útközben csodás látványban lehet részünk: az utat kétfelől óriásira nőtt platánfák szegélyezik. Platánból van az arborétumban is, rögtön a bejárat közelében szembetaláljuk magunkat egy tekintélyes példánnyal. Itt is van tó is, sziget is, kastélyból viszont csak romot találunk, így a hangulat sokkal vadregényesebb. A gyerekeket az üres ablakhelyek általában arra csábítják, hogy kavicsokkal vagy tégladarabokkal megpróbálják “befalazni”, de a kastélyrom előtti üres placcon bőven van helyük a rohangászásra is.

4. A Hétforrástól a Keresztkút erdei pihenőhelyig a kőszegi Szabó-hegyen
Ha autóval felmegyünk a Szabó-hegyre, a Hétforrás irányjelző tábláit kell követnünk. Egy idő után aszfaltozott erdei útra kell rátérnünk, ennek mentén található a Hétforrás közelében egy parkoló. Ha már itt vagyunk, menjünk le a gyalogúton a Hétforráshoz is, majd visszatérve a betonútra, sétáljunk tovább a Keresztkút Erdei Pihenőhely irányába. Alattunk már Ausztria, fölöttünk az erdő, és nemsokára elérünk az egykori határállomáshoz, ahol most rackajuhok, nyuszik és díszhalak és -madarak táboroznak az erdei játszótér és a kandallós vendégfogadó tőszomszédságában. Útközben makkot, tobozt, gesztenyét gyűjthetünk, és az út simán bevállalható akár rollerrel is.

Fotó: keresztkut.hu

5. Óbánya-Kisújbánya erdei túra a Mecsekben
Autóbusszal Pécs és Mecseknádasd felől közelíthető meg, de a busz csak ritkán jár. Aki autóval érkezik, annak a falu területén belül fizetni kell a parkolásért, ezért sokan a falutábla előtt az út mentén hagyják az autójukat. Ha a túraútvonalat szeretnénk megtalálni, elég követni a tömeget, a környék ugyanis nagyon népszerű. A Kisjújbányáig vezető útvonal teljes hossza körülbelül 6 kilométer, ha ezt nem bírjuk szusszal, akkor természetesen hamarabb is visszafordulhatunk a szurdokban vezető útról, már persze csak akkor, ha ellen tudunk állni a csepegő-szikla vagy a ferde vízesés csábításának. Vízálló lábbeliben menjünk, helyenként ugyanis köveken kell átkelnünk az ösvényt keresztező patakon, és készüljünk fel lelkileg arra is, hogy mit csinálunk majd, ha nyüzsgő gyerekünk fennakad egy kidőlt fatörzsön, amin nagy mellénnyel át akart kelni.