Őszi szünet Skóciában

Borítókép: Őszi szünet Skóciában
– A gyerekeket is viszitek? – Naná, hogy! Miért ne élvezhetnék ők is a skóciai utazást?

Tizenöt éve is mondogattuk: egyszer elmegyünk Skóciába. A férjem odavan a hegyekért és a várakért, engem vonzanak a skót táj színei, fényei, széles égboltja, lakóinak kedvessége. Ahhoz, hogy immár 3 (az utazáskor 8, 6 és 4 éves) fiúgyerekkel együtt nekiinduljunk, kellett a nagyon olcsó repülőjegy is. Ami őszre szólt, de ezt egyáltalán nem bántuk – már csak a színek miatt sem. (A nagyfiamat pedig elengedte a tanító nénije a hivatalos szünet előtti héten.)

Loch Lomond

Szivárvány
Álltunk a Loch Lomondnál és a túlpartot néztük. Esettaz eső, de szemben az egyik hegy fölött sütött a nap, acsúcs sárgásbarnán ragyogott a szürkeségben. Mire a stirlingi várba értünk (stirlingcastle.gov.uk), elállt az eső, a sziklaszirten emelt Wallace-emlékmű fölött szivárvány húzódott. Ekkor már nem tudtam követni, melyik gyerekem merre jár, összevissza rohangáltak a várfalakon és az ágyúk közt, csatába képzelve magukat.

Akadt még felfedeznivaló bőven: az egész középkori Skóciában legnagyobbnak számító nagyterem, aberendezett, viaszfigurákkal benépesített konyha, a titkos járatok, a katonai múzeum. A reneszánsz palotában szorgos szakemberek munkálkodtak azon, hogy helyreállítsák fénykori, 16. századi pompáját – az egyik ablakon át láttuk is, hogy a kazettás mennyezet szépen alakul.

Edinburgh-ba is azért mentünk, mert aznap reggel szakadt az eső. Előkaptam a listámat a rossz időre összeírt programlehetőségekről, és kiválasztottam az egyik legnagyobb durranást: az Our Dynamic Earth nevű interaktív tudományos kiállítást (dynamicearth.co.uk), ami aFöld keletkezéséről, tájairól mesél. Akkor gondoltuk meg magunkat, amikor leparkoltunk a reptér melletti parkolóban (ingyenes, parkandride.net/edinburgh). Itt már nem esett az eső, így aztán megvettük a napijegyet a buszra (3,20 font a felnőtt, 2 a gyerekjegy, lothianbuses.com), az ifjúság nagy örömére beemeletesbuszoztunk a városba (innen ezt a 48 és X48 jelű járatokkal tehetjük meg), és közben megbeszéltük, hogy a földtörténet helyett mégiscsak avárral ismerkedünk meg (www.edinburghcastle.gov.uk). Még éppen elcsíptük az egyórai ágyúszót, amivel régen a kikötőben tartózkodó hajóknak jeleztek (ma már csak hagyományt ápolnak). A gyerekek persze itt is megtalálták azt, ami izgalmas: kutyatemetőt kis sírokkal (atisztek kedvenc ebei nyugszanak itt), őrbódékat, a koronaékszereket, a 18. századi börtönvilágot bemutató kiállítást, a Skót Nemzeti Katonai Emlékhelyet.

--pagebreak--

Inveraray

Családi fészek
Másnap a Felföldre támadt kedvünk, de nem akartunk túl sokat autózni, ezért vendéglátóink tanácsára a másfél órányi távolságra lévő Inveraray-t választottuk. Döntésünk helyességéről már akkor megbizonyosodtunk, amikor letértünk a főútról a javasolt kerülőútra a Glen Douglas-völgybe, tiszta vizű patak mellé, apró termetű felföldi marhák és fűtől zöldellő vagy elszáradt páfrányoktól barnálló hegyek közé.
– Ez olyan, mintha rajzolták volna! – kiáltották a fiúk, amikor odaértünk Inveraray négytornyú kastélyához, a ma is az egyik legfontosabb skót klán, a Campbell család otthonához (inveraray-castle.com). Az épület egy része látogatható, a fiatalabbaknak totóval csinálnak kedvet, hogy végigjárják Argyll hercegeinek fészkét. A kastély parkjában a sövény mögött fölfedeztem a birtok bejáratát, saz őszi napsütésben sétára indultunk. A fiúk botokkal fölszerelkezve rohantak elöl, haramiának képzelve magukat, én meg magamban sajnálkoztam a herceg tudathasadásos állapotán: hétköznap a pörgős Londonban dolgozik egy multicég topmenedzsereként, hétvégére hazajön ebbe a lassú tempójú, fekete-fehér épületekkel teli skót városkába, és teljesíti a címével járó kötelezettségeket. Torquhil Ian Campbell, Argyll 13. hercege azonban éppen biciklin jött szembe velünk három kisgyerekével és a feleségével, és teljesen kiegyensúlyozottnak tűnt.

--pagebreak--

Így kezdték rúgni a bőrt
– Edinburgh nyilvánvalóan gyönyörű, Glasgow-ban viszont mindenkinek saját magának kell felfedeznie aszépséget –mondta Skócia legnagyobb városáról Jenny, a háziasszonyunk. Én már otthon az interneten böngészve elképzeltem, hogy mennyi érdekességet látunk majd ahírneves Kelvingrove Művészeti Galériában és Múzeumban. Vagy hogy mennyire élveznék a fiúk aGlasgow Science Centerbena kísérletezést, a planetáriumot vagy egy IMAX filmet az óceán élővilágáról. Esetleg kimehetnénk a kikötőbe megnézni a Glenlee múzeumhajót. Mindebből az lett, hogy egy kellemes napot töltöttünk a ...Egy fociőrült gyerekkel ezt képtelenség lett volna kihagyni, és mivel a múzeum askót válogatott hazai meccseinek színhelyén, a Hampden Stadionbantalálható, egyúttal a stadiontúrát is végigjártuk: megnéztük az öltözőket, a lelátót, rúgtunk kapura és meghallgattuk (persze csak felvételről) a híres szurkolói üvöltést is.

Nem csak egy makett
A Lake of Menteith tökéletes kirándulóhelynek tűnt: a kis tó közepén egy sziget található, ideális hely a futkározásra. Motorcsónakkal fuvarozzák át a turistákat, de nekünk nem volt szerencsénk: a jármű aznap reggel elromlott. Így aztán továbbmentünk Doune-ba, megnézni egy újabb várat, ahol a Gyalog galopp című film több jelenetét forgatták. Kaptunk egy hangos tárlatvezető készüléket, amin Terry Jones mesélt a vár történetéről. Ez persze jóval aMonty Python előtt elkezdődött: az erődítmény 1400 körül épült egy hercegnek, aki gyenge kezű bátyja uralkodása alatt koronázatlan királyként dirigálta Skóciát. Annyi titkos fülkét, beugrót, csigalépcsőt, toronyszobát zsúfoltak belé, hogy eltartott néhány órát, amíg az első látásra nem túl nagy várat bejártuk.

Utóirat
Rajongásunk azóta sem hagyott alább. Rákaptunk a Runrig együttes folk-rock zenéjére, és minden héten megnézzük az olvasók beküldött fotóit a BBC Skóciai csatornájának honlapján. Meg persze állandóan figyelem a repülőjegyárakat.
Mert megyünk még mi Skóciába.

Repülőjáratok:

restaurant-guide.com
eatscotland.visitscotland.com
taste-of-scotland.com

Szöveg: Lovászi Ildikó, fotó: Europress, családi archívum. Ez a cikk a 2011. évi októberi számban jelent meg. Minden jog fenntartva.