Milyen a neked való nyaralás? 7 tipp

Borítókép: Milyen a neked való nyaralás? 7 tipp
Stresszoldás, időpont- és helyszínválasztás, önismeret. A jó nyaralás titkai.

Ma Magyarországon nagyon sokan anyagi okok miatt nem nyaralnak. A lényeg nem is az elutazás, hanem a hétköznapokból való kiszakadás, állítják a szakértők. Nézzük, mi mindent kell tudnunk a tökéletes nyaraláshoz:

fotó: sxc.hu

1. 1 hét általában nem elég
Bár a munkavállalók és a munkaadók egyaránt abban érdekeltek, hogy kipihent és regenerálódott dolgozók álljanak munkába aszabadságuk után, napjainkban a legtöbb ember nem tudja kipihenni magát. Erről beszél Szirmay Ágnes munkapszichológus: „Magyarországon a kivett szabadnapokat a nyaralás előtt és után általában duplán ledolgozzuk, így fáradtabbak vagyunk, mint ha el sem mentünk volna. Pedig legalább két hetet – sőt, optimális esetben egy hónapot – kellene egyhuzamban nyaralnunk, hogy atestünk felfrissüljön, az agyunk kikapcsoljon. Az egyhetes utakkal az a baj, hogy legalább két nap, mire ténylegesen kiszakadunk amindennapi életből. A hét vége felé pedig már óhatatlanul kezdünk visszatérni az otthon hagyott problémák világába. Az egyhetes nyaralás tehát valójában legfeljebb 2-3 nap igazi pihenésből áll.

2. Pihenjünk rá a nyaralásra
Azt is jó lenne megszervezni, hogy ne egyenest a munkahelyünkről induljunk nyaralni: adjunk magunknak pár napot otthon, hogy rákészüljünk az útra, és ugyanígy a végén is legyen pár napunk otthon, mielőtt újra munkába állnánk.”

fotó:sxc.hu

3. Feszültségoldás itthon is
Vannak országok, ahol a pihenés, a felfrissülés fontosságát jogszabályok ismerik el, s egyes nyugati államokban a pedagógusok több hónapos vagy akár egyéves fizetett alkotói szabadságot is kaphatnak. „Nálunk sajnos apihenésnek, a kikapcsolódásnak, astressz levezetésének még nincs kultúrája sem a fejekben, sem a jogi szabályozásban” – állítja Szirmay Ágnes.
A munkahelyi stressz és a mindennapi feszültségek kezelése az egyén saját feladata. Nekünk magunknak kellene megoldanunk, hogy egyetlen átlagos nap se múljon el anélkül, hogy kiengedjük a gőzt. A munka és az alvás között muszáj lenne szünetet tartani, adni magunknak csipetnyi saját időt, amely módot ad belső énünkre figyelni és megvívni a szorongásainkkal, ahelyett, hogy házimunkával, ügyintézéssel, passzív tévénézéssel vagy számítógépezéssel fojtanánk el őket.

A vakációnak is ez lenne a rendeltetése. „Elengedhetnénk magunkat, ehelyett azonban előtör mindaz a szorongásunk, amit hétköznapi tevékenységeinkkel korábban elfojtottunk.” A bennünket ostromló stresszt a nyaralás csak kikapcsolni tudja, megoldani nem. A felgyülemlett feszültségekre érdemes figyelni: meg kell tanulnunk, hogy mi a jó nekünk, mitől lazulunk el, hogyan engedjük el magunkat, mitől nyugszunk meg a hétköznapokban. Ha egyedül nem megy, akkor szakember segítségével.

fotó: Red Dot

--pagebreak--

4. Nyugi vagy kaland?
„Egy utazás együtt jár a mindennapokból való kiszakadással. Ami egyrészt izgalmas, másrészt viszont pont ugyanettől szorongáskeltő is: felbomlik a rutin, kiesik a kezünkből a kontroll, és váratlan, kiszolgáltatott helyzetek lépnek fel” – vélekedik a nyaralási feszültségekről Kőszeg Sára klinikai szakpszichológus, az Egyensúly Pszichoterápiás Rendelő munkatársa.
„Vannak, akik inkább a megszokottat, a kiszámíthatót keresik: nekik inkább a szervezett vagy a vízparti nyaralás való, ahol nem kell annyi új ingert feldolgozni, ahol minden akényelmet szolgálja, jobban emlékeztet amegszokott közegre, és ettől pihentetőbb. Vannak viszont, akik kalandvágyból mennek nyaralni, s inkább amásfajta kultúrát, az új szokásokat, izgalmakat keresik.” – mondja Kőszeg Sára.

Kétharmadunk otthon marad
A nyaralók aránya társadalmi csoportonként nézve az iskolai végzettséggel és a jövedelmi helyzettel emelkedik, az életkor előre haladtával viszont folyamatosan csökken. A Medián kutatásában a magyar felnőttek közel egyharmada nyilatkozott úgy, hogy a nyár során elutazott valahova. Mintegy kétharmaduk belföldön nyaralt, de nyaralásaik fele nem érte el még az egy hetet sem. A felnőtteknek tehát 24 százaléka töltötte a szabadságát belföldön, és mindössze 9 százalékuk jutott el külföldre. A maradék 67 százalék egész nyáron nem mozdult ki otthonról.

5. Jó útitárs kell
Szirmay Ágnes szerint az is nagyon fontos, hogy anyaralás ne legyen teljesítmény. „Ne zsúfoljuk agyon, ne tömjük tele programokkal, ne a mások elvárásai szerint válasszunk úti célt. Otthon is lehet maradni, ha valakinek az nyújt stresszmentes pihenést. Válasszunk olyan nyaralási formát – mindegy, hogy vízparton fekvést vagy múzeumlátogatást –, ami nekünk jó. Gyakran előfordul, hogy olyanokkal megyünk, akik előtt nem tudjuk őszintén vállalni az akaratunkat, amiben már eleve benne rejlik abalsiker. A nyaralásnak ugyanis kritikus pontja, hogy kivel megyünk. Sok esetben egy-egy rossz kapcsolatot menekítünk anyaralásba – de felüdülés helyett inkább éleződik afeszültség, mert muszáj együtt lenni, nem lehet kitérni, ahogy otthon, amindennapokban. A rossz kapcsolatot inkább megoldani kell, nem nyaraltatni. Az is fontos, hogy nyaralópartnereinkhez ne kelljen a kényelmesnél jobban igazodni” – fejti ki apszichológus.

fotó: Pinterest

6. A tengerpart vagy városnézés oldja jobban a stresszt?
Az a jó nyaralás, amelyen jelen vagyunk, kiengedünk, szellemileg kikapcsolódunk és fizikailag megpihenünk. Atengerparti strandolós változat elsősorban fizikai pihenést nyújt, de nem feltétlenül segíti a szellemi kikapcsolást. Ha a gondolataink újra meg újra visszatérnek az otthon hagyott problémákhoz, akkor a felgyülemlett stressz nem fog feloldódni.

A legjobb strandok itthon és külföldön! Katt a linkre!

Szellemi enyhülés inkább a városnézős-kalandos nyaralásoktól várható, mert a sok inger kizárja az otthoni gondok-bajok visszatértét. Az érdekes programok megkönnyítik, hogy átálljunk egy alkalmi életvitelre, és a fejünkben ne az otthoni kérdések cikázzanak – ám az intenzív ritmustól nem feltétlenül pihen meg a testünk, az élmények pedig esetleg csak elnyomják, de nem feltétlenül szüntetik meg szorongásainkat.

fotó: Pinterest

7. A jó nyaralás kulcsa az önismeret
A jó nyaralás kulcsa nem a hol és a hogyan, hanem valami egész más: az önismeret. Az, ha tudjuk, hogy milyen körülmények hagynak bennünket ellazulni, a testünket pihentetni és közben a lelkünkre figyelni. Mindenekelőtt magunkat kell nyaralni vinnünk – vagy úgy, hogy ki se mozdulunk akerületből, vagy úgy, hogy meg sem állunk avilág végéig. A lényeg, hogy lépjünk ki az otthoni ritmusból, eresszük el az otthoni problémákat és a stressz okait, törődjünk csak magunkkal, illetve nyaralópartnereinkkel.A jó nyaralás tehát nem csak pénz és naptej kérdése: jó nagy adag előrelátás, gondolkodás, önismeret és türelem kell hozzá.